kennen jullie dit boek al ?

in de schiffswerft van dec. 2006 (blijkbaar in de winkel in het foute schap zitten graaien ..)
staat een nieuw boek vermeld van de heer Eberhard Rössler (van de "Vom Original zum Modell" reeks)
over "Die torpedo's der deutschen u-boote". van de eerste tot de huidige.

bijna 300 pagina's, isbn 3-8132-0132-7

heeft er eigenlijk iemand al eens een R/C torpedo gebouwd als los model ?
is technisch vast niet zoveel anders dan een
duikboot, en de basisvorm is simpel te scratch-builden.

het boek op amazon.de

Ronald,

het is mij niet bekend dat er ooit een schaalmodel (als los project) op R/C gebouwd is van een torpedo. Wat in Duitsland de laatste jaren wel gebeurd is dat men daar vergelijkbare contrapties bouwt waarmee geprobeerd wordt enorme snelheden mee te bereiken en metershoge sprongen worden gemaakt.
Het bouwen van een torpedo lijkt misschien niet zo moeilijk maar je moet niet vergeten dat je hier spreekt over apparaten die gebouwd zijn voor hoge snelheden (verhoudingsgewijs kleine roervlakken) èn dat de torpedo door zijn absoluut ronde vorm nogal onstabiel is over de lengteas. Voorwaarde zou in ieder geval zijn om een dubbele tegendraaiende schroefconstructie te hebben maar dat je met gyro's aan de gang moet is volgens mij een feit.
Wel een leuke uitdaging trouwens.
Tip: maak in ieder geval een versie die 'controlled-by-wire' is.....kan je'm in ieder geval altijd terugvinden!

Js

@Jos,
een aanvulling op je bericht.
In Duitsland varen al heel lang mensen met verschillende boten die de torpedo's vaarklaar hebben.
Ze schieten ze niet af maar laten ze los.
De torpedo gaat dan op eigen gelegenheid verder.
En er zijn er bij de "beperkt" te sturen zijn.
De modellen zijn o.a. de Seehund, Biber en Molch wat ik zo meteen weet.
En ze zijn met "dubbele" schroef.
De Biber, Molch en Seehund hebben dit ook standaard.
En het zijn dus eigenlijk 2 boten.
Het schip zelf en de losse torpedo's die zelfstandig kunnen varen.
Olaf heeft de Seehund en Biber al zeker 25 - 30 jaar zo varend met torpedo's.
Er wordt nog weinig mee gevaren, het zijn oude modellen.
En meestal nemen ze het nieuwere model, wat ook vaak lichter in gewicht is mee.
Als je eens in Keulen of Neurenberg op de duikboot treffens 1x in de 2 jaar komt kun je ze zien.

Hein

Back