Kennismaking met de F5B klasse

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Vanaf de wedstrijd in Odoorn kunnen geinteresseerden zelf vliegen met een F5B model.
Wel aan de leraar/leerling kabel maar je kan dan ervaren wat het is om rakken te vliegen met een hotliner.
Het lesmodel zal een Avionik B01 zijn met een milde setup (2000 watt).

Mocht je interesse hebben meld je dan vantevoren aan door een mailtje te sturen naar info@f5b.nl
Laat even weten wat je ervaring is en welke mode je vliegt.

Tot op de wedstrijden!

Gert-Jan

Janwillem, die B01 komt gelijk met de B08 mee ;-)
Maar de B01 is gewoon een demokistje hoor.
De 2e nieuwe S16 is in aanbouw, nog een week of 8, dan is ie klaar.

Mark, misschien moet je eens met Gerben gaan praten.
Kan interessant zijn.

GJ

GJ, ga jij nu toch weer vliegen? Nieuwe kisten besteld voor jezelf?

Voor wie is die B08 and is die B1L nieuw van Sergey?

Zoals je weet vlieg ik nu weer met de B1L maar wel met een T-staart. Jammer genoeg omdat de B08 dood is, zoals je weet.

Ik ben jaloers op wie er met die B1L gaat vliegen, het is een geweldige vleugel.

Jos

P.s. Ik vindt het eigenlijk een beetje zonde. Een Hawk is voor dit soort werk veel beter geschikt, minder kostbaar.

Laatst bewerkt:
De B01 wordt puur een demokist en ze zijn niet nieuw.

Ik heb inderdaad een nieuwe S16 besteld.
Met een verse Plet en Schulze.
Het is lastig om iedereen zo te zien vliegen en dat zelf niet te kunnen omdat ik zo dom (of slim) was om mijn kisten en motoren te verkopen.
Dit jaar kan ik eigenlijk ook zelf niet vliegen, dat is niet te combineren met het organiseren van de wedstrijden.
Hopelijk voel ik me volgend jaar net zo goed als nu en kan ik wel vliegen, ik hoop dan ook dat iemand anders (deels) de wedstrijd wil leiden.
Dus van de winter zal het hard trainen worden, ik heb dan al een jaar achterstand op de rest.

Gerben en ik hebben vandaag Bergeijk bezocht, mooi ruim veld.
We zitten alleen even te denken hoe we de rakken op gaan zetten ivm de zon en een pad wat er loopt.
Waarschijnlijk heeft Gerben een model klaar als demo/kennismaking.
En anders zeker in Odoorn.
We vliegen zelf mode 1 maar ik probeer ook een zender te regelen op mode 2 zodat iedereen kan vliegen.

Wel graag vantevoren even een mailtje naar info@f5b.nl en je vliegervaring en mode erbij te vermelden.

GJ, van wie komt die B1 ?!

Sorry maar ik blijf er bij dat een B1L niet een kist is voor de kennis making met F5B. Hij kan namelijk ook heel giftig zijn als hij verkeerd wordt gevlogen, in een bocht op de kop slaan en de grond in.

Neem lekker een Hawk, of zijn die allemaal al weer kapot?!

Hahahaa,

geheimpje.
Maar vanaf Odoorn is het toch echt een demokist.
Het ding waar we vandaag mee testen is supergiftig, bij een clublid viel ie al 2x uit de lucht.
Inderdaad, in de bocht.
Maar er staat een goede piloot naast die de kist wel kan redden.

En waarom met een Hawk de kennismaking doen als je een B01 tot je beschikking hebt?

GJ

GJ, als de kist in de bocht er uit vliegt op een F5B parkoer dan is het vaak te laat. Dan kan er nog zo een goede piloot naast je staan.

De B1L met V staart is helemaal gevoelig voor het zwaarte punt. Ik zou het zwaarte punt dus lekker ver naar voren gooien zodat de kans op slecht gedrag klein is. Ook heeft deze vleugel een kleine hoeveelheid snap flap nodig, zonder de snap flap heb je het zelfde probleem en in dat geval kan het zwaarte kunt op de voorlijst liggen maar dan gaat hij als nog op z'n kop. Dat probleem heb je niet met een Surprise S11 of een Hawk.

B1L, 2de hands of niet is een boel geld waard en gewoon top materieel. Steve Neu vliegt ook met een B1L met T staart en vliegt daar 48 rakken mee. Grote kans dat hij die op het komende WK vliegt en een top plaats behaald. En daar wil jij mee gaan lessen?!

Nog beter, neem een FVK Bandit of een ander schuim/abachi vleugel model.

Of je nou met een Bandit of een Avionik rakken vliegt, het is voor een beginneling allemaal het zelfde. De snelheid ligt even hoog.

Gisteren overtrok ie ook in een F5B parcour in een bocht, op geringe hoogte.
2 keer.
Gerben wist hem netjes te redden, geen probleem.
En als ie stuk gaat dan is dat jammer.
Ik zou er ook geen problemen mee hebben om met mijn nieuwe S16 te lessen,
in Gerben heb ik alle vertrouwen en zelf was ik ook wel het een en ander gewend maar dat gevoel moet weer even terugkomen.
En dat die Avionik geld waard is, tja, dat zal wel.
Aan het einde van het seizoen zal ik hem wel te koop zetten, doe maar een bod zou ik zeggen.
En als ie niet verkocht wordt gaan we er in de herfst mee DS-en, kijken of die vleugel sterk genoeg is.

GJ

Nou, maak eens een afspraak met Gerben, hij woont vlakbij (Rotterdam).
En vergeet niet een schone onderbroek mee te nemen ;-)

GJ

Zal ik doen. Ik wil in ieder geval eerst eens even goed kijken hoe het allemaal in zn werk gaat. t blijft snel en duur spul. snel = leuk, duur niet :p

welnee, het hoeft allemaal niet zo duur.
Ik denk dat Gerben binnenkort een lijstje maakt wat het demomodel wat we in Bergeijk gaan vliegen gekost heeft.

2e hands is er genoeg te koop om leuk mee te vliegen.
OK, als je in de Europese wedstrijden mee wilt vliegen moet je wel wat geld meenemen maar gewoon op nederlands niveau... dat valt best mee.
Ik denk dat een gemiddelde F3A-B kist duurder is.

Even wat nieuwprijzen:

Avionik: 1000 euro (incl servo's)
Surprise 16 : 850 euro (incl servo's)
Surprise 11: 600 euro (incl servo's)
Raketenwurm 2: 550 euro
Raketenwurm 1: 379 Euro
Enigma/ Alex: 400 euro
Spider F5 4 kleppen: 360 Euro
V-max Evo: 329 Euro
Hawk F5B: 229 Euro

Bovenstaande modellen zijn allemaal vol gfk.

Dan zijn er ook nog wat modellen met een abachi vleugel, simprop heeft een hele serie gehad maar ook Robbe en Graupner hadden hotliner modellen in hun programma.
Op het moment schijnt de ION het goed te doen, met 4 kleppenvleugel ongeveer 200 euro.
Om te oefenen zijn dat zeer geschikte modellen.

Een motor en regelaar zijn we dus aan het testen.
Ik zou zelf denken aan een Kontronik Kira met gear en een himodel regelaar.
Tot zo'n 2000 watt is gaat dat goed.
Een setje kost 250 euro.

Een FAI aandrijving:
Neu met Castle regelaar : vanaf 550 euro
Plettenberg met Schulze regelaar: vanaf 750 euro

GJ

Laatst bewerkt:
De Hawk F5B van Staufenbiel staat al een tijdje op mn lijst. Bij ons op de club vliegt er een (400W schat ik) en het lijkt mij een toestel met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik volg het 'budget hotliner' topic op de voet, dat gaat mijn setup bepalen.

Als het goed is ben ik over 2 maanden afgestudeerd. Ik ben nu hard op zoek naar een baan. Wellicht kan ik mn eerste salaris opstoken in een hotliner :p

Kosten:
Hawk F5B: 230 euro
3x servo: 60 euro
Regelaar: 60 euro (budget regelaar die Gerben nu test)
Motor: 30 euro (KD motor van HC)
Vertraging: 80 euro (dacht ik ergens gelezen te hebben)
Propellor: geen idee
Accu: 80 euro (Hyperion G3 accu)

Vliegklaar gaat dit al snel naar de 600 euro. Da's 2 maanden werken met een afstudeervergoeding of 7 maanden studiefinanciering :p

Een Hawk incl servos is wel te vinden voor 240 euro, als je aan 3 F5B wedstrijden meedoet.
regelaar en motor, die prijzen kloppen wel.
Prop en spinner, 50 euro
Als accu kan je gewoon een Turnigy 3300 pakje nemen, je hebt geen Hyperion nodig.

Dus, even snel gerekend: onder de 500 euro kan je vliegen...

Dat klinkt al een stuk beter. Het is mij ook vooral om de fun te doen. Wellicht kan het met een direct drive voor 400 euro. Een 1000W setupje is voorlopig ook genoeg voor mij.

Eerst maar eens een baan + salaris regelen, dan komt de Hawk wel!

Back