kennismaking

Hallo mede modelbouwers
Ik zwerf hier op dit forum al een poosje rond ,maar ik wil me toch wel bekend maken ,temeer daar dit forum mij wel bevalt
Mijn naam is Cornelis Hogenes woon in Haarlem ,doe aan modelbouw
heb verscheidene Trucks met oplegger voor een Tiger1 en Leopard 2a6
Ook nog een paar schepen ,ben bezig met een die bijna af is ,daarna wil
ik verder gaan met de bouwdoos van de Happy Hunter ,die ongeveer
10 jaar onder de werkbank heeft gestaan ,word nu wel tijd dacht ik zo
nu had ik aan jullie nog wat te vragen
met welke lijm kan ik dat schip in elkaar zetten ,want na het kopen van de Hunter en nu zijn 10 jaar verstreken ,en er zal nu ongetwijfeld andere
betere lijm te koop zijn hoop ik
Buiten modelbouwen doe ik ook nog aan Motorrijden is ook een hele mooie hobby
Oja mijn bouwjaar is in het begin van de vorige eeuw 1927
dus ik loop al een poosje mee
Maar ik zie hier overal staan dat verhaaltje van je ben niet oud als je een hobby hebt je kent het wel

Hier bij wilde ik het maar laten als jullie mij nog even kunnen vertellen
welke lijm ik gebruiken moet ben ik ook weer gelukkig

Met vriedelijke groeten Kees

Dag Kees, welkom. :P

Om welke materialen gaat het?

Ik kan me niet voorstelloen dat je een heel schip met 1 soort lijm in elkaar zet. :nooo:

Wat is een Happy Hunter?

Dit?

img37.jpg

Soort lijm: dat zou je de scheepsjongens moeten vragen.

Succes.

jan.

Hoi Jan
Bedankt voor je antwoord ,die foto van jou is inderdaad de Happy Hunter
en deze wil ik dus gaan maken ,maar of daar een 1 soort lijm voor is dat weet ik eigelijk niet ,heb tig jaren al geworsteld met verscheidene soorten
lijm die allen eigelijk niet goed bevielen ,In die tussentijd ben ik bezig geweest met houten en poliester schepen , zodoende wil ik nu eindelijk
de Happy Hunter gaan maken ,maar voor dat ik er aan begint wil ik eerst
weten welke soorten of merken lijm het beste zijn ,zodat later niet de hele boel in of uit elkaar laz....
Zal inderdaad zien of ik met een paar botenjongens in contact kan komen

MVG Kees

Hoi Jan
Ja het is kunststof en ik weet eigelijk niet wat het is want er zijn zoveel van deze kunststoffen en ik geloof dat alle bouwdozen van verschillend
matriaal zijn ,plus dat de onderdelen ook nog van elkaar verschillen
dat maakt het er niet makkelijker op

Groeten Kees

Ik ben meer van de vliegtuigen ( :P ), maar heb recentelijk wel goede ervaringen opgedaan met zgn. bruislijm.

Die zet bij droging iets uit, waardoor hij heel geschikt is om (ronde) spanten in kunststof rompen te lijmen.

bruislijm.jpg

jan.

epoxie, polyester, ABS, plastic enz, enz.....

epoxie en polyester zijn met diverse soorten 2 componenten lijmen goed te verlijmen. ABS en alle andere plastic soorten leveren soms problemen op. Probeer de lijm op reststukjes uit en vraag de botenbouwers. Bison en UHU hebben een heel groot assortiment lijmen die ervoor geschikt zijn. In de betere bouwmarkten zit er bij het lijmen rek een lijmcomputer van de Bison en die geeft goed advies, wel voor hun eigen merk. Daarnaast zijn er meer dan genoeg botenbouwers die de happy hunter gebouwd hebben en die kunnen je het beste advies geven wat de lijmen betrefd.

doe anders ook maar eens een zoek op 'stabilit' lijm op het forum. Dit is een van mijn favorieten. Lijmt goed ABS en kan niet tegen hitte ... wat die lijm geschikt maakt voor achteraf dingen terug uit elkaar te kunnen nemen (zoals schroefassen in de romp)

PAtrick

Mannen Bedankt
Ik denk dat ik er verder wel uit zal komen ,en zo niet dan zie je me wel weer verschijnen ,en het is ook nog niet zover,eerst moet mijn huidige boot nog af ,en de zomer is er aan komende ,dus gaat eigelijk deze hobby op een laag pitje .

Nogmaals allen bedankt
Motormuis

Back