KENT IEMAND DIT MODEL?? Model bekend FW 61

Hallo,

Heeft iemand informatie van het hieronder staande model.

De rotorkoppen zijn van de eco 8 ikarus tevens de metalen tuimelschijf. Verder is het model voorzien van een borsteloze motor X-250-4H en een regelaar Beat 70-6-12. Twee gyro's en 4 servos. twee servos voor het aansturen per rotor kop.

Zie foto's

FW6.JPG

FW10.JPG

FW8.JPG

Een autogyro heeft geen 2 rotors, daarnaast wordt de rotor ook niet actief aangedreven.

Hij was op de 2 mei helimeeting ook aanwezig. Gek ding, vloog wel:

Helimeeting_2005-019.JPG

Helimeeting_2005-020.JPG

Helimeeting_2005-021.JPG

Helimeeting_2005-022.JPG

Helimeeting_2005-023.JPG

Eigenaar (?) en bouwer/bedenker is Appie Moors. Heeft blijkbaar een voorliefde voor multi-wiekers, daar hij ook regelmatig op shows verschijnd met een Boeing Vertol/Chinook oid.
Volgens mij is zijn thuis-club in Helmond.
Dacht in de mechanieken onder de tuimelschijven wat spul van Heim te herkennen.

@Satoer, heb wel eens begrepen dat de best vliegende (rc) autogyro's 2 tegengesteld draaiende rotors hebben. Hierdoor wordt het liftverschil tussen het blad dat naar voren draaid en dat naar achter draaid opgeheven.

Rick

Appie Moors is dus helemaal gestopt met vliegen en heeft de spullen aan iemand verkocht bij een vliegclub in Venray, daar heb ik dus weer dit model van alleen zonder enige instructies. Verder ken ik Appie Moors dus ook helemaal niet maar zou toch graag dit model aan het vliegen krijgen anders moet ik hem maar weer de deur uit doen.

Mvg

Ed

Ik zal even kijken of ik het filmpje kan vinden voor je Ed. Het zien vliegen is ook al heel leerzaam :)

Misschien ook niet onbelangrijk. Appie was/is een fervent gebruiker van Multiplex zenders heb ik begrepen. Op de foto's van Satoer is dan ook zo'n MC-serie stoeptegel te herkennen.
Deze zenders worden nogal eens onderschat, maar qua programmeer mogelijkheden komt er toch maar weinig spul in de buurt van een MC30X0 laat staan een MC4000.
Kun je misschien omschrijven wat die 2 servo's per kop aansturen. Fixed Pitch en dan roll & Nick of Var. Pitch en Nick. Afhankelijk of er nog elektronische mixers in het model zitten kan het nog wel eens lastig worden om dit in een 'standaard' zender te proggen.

Rick

Wel ik kan met mijn zender toch wel een beetje programmeren een FC28.

Als ik achter het toestel sta dan zit er op de rechter rotor 2 gyro's en deze draaid linksom stuurfunctie zijn pitch en nick. Hetzelfde geld voor de linker rotor deze draaid rechtsom heeft geen gyro's maar dezelfde stuurfuncties.

Ed

Ik heb net m'n complete dv-tapjes collectie doorgespit. (slim hè om er geen labeltjes op te maken :roll: ) Het ligt waarschijnlijk bij m'n vader thuis (die het ook gefilmd heeft) dus het zal even duren voor ik het heb :(

Had rick al opgemerkt ;)
Rick NT zei:
@Satoer, heb wel eens begrepen dat de best vliegende (rc) autogyro's 2 tegengesteld draaiende rotors hebben. Hierdoor wordt het liftverschil tussen het blad dat naar voren draaid en dat naar achter draaid opgeheven.

Heb overigens nog nooit een full scale auto gyro gezien met 2 rotors. Hoe dan ook, ze hebben geen actief aangedreven rotor. Anders is het gewoon een helikopter ;)

Wel heb vandaag even geprobeert maar geef het op ik moet via de beide pitch servo's de roll gaan aansturen. Wel ik ga dit aan iemand anders overlaten.

Bedankt voor jullie info's.

Mvg

Ed

Back