Kenworth C509 zelfgebouwd

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door gismow, 14 jun 2020.

  1. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Hallo,

    hier nu mijn laatste uitstekende bouwverslag over een Kenworth C509. Het was vanaf het begin gepland als een wegtrein met 3 opleggers. De start van de bouw was in 2013 en de bouw duurde enkele jaren met enkele onderbrekingen voor andere projecten. De trekker is nu klaar, de opleggers en een dolly zijn in aanbouw.

    De eerste plannen waren een King Hauler carrosserie met 3 aandrijfassen, maar ik realiseerde me al snel dat deze carrosserie veel verbouwing nodig zou hebben en met al het werk zouden veel details zoals de klinknagels verdwijnen.

    Dus heb ik besloten om te proberen het zelf te bouwen.

    In de loop van het project heb ik veel fouten gemaakt en er van geleerd. Als ik toen al de bouwverslagen van Luchard en de Pieter of Wil had gehad, was mij veel werk bespaard gebleven.

    Dit is slechts een verkort rapport, als u geïnteresseerd bent kunt u het volledige bouwrapport (in het Duits) vinden onder de volgende link. https://www.modelltruckforum.de/ind...nbau-kenworth-c509-als-roadtrain-zugmaschine/

    Nu laat ik een paar foto's spreken vanaf het begin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen besefte ik mijn eerste fout. De kom om de spatborden te buigen was rond, ze pasten er niet onder. Ze werden dus niet overal op dezelfde manier afgerond. Verder heb ik een enkele plaat gebogen en niet van meerdere gelijmde platen gemaakt. Dit zou later wraak moeten nemen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Leon1965, ozy en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  2. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Peter,

    Ziet er prachtig uit ! .:thumbsup:

    Gr. Charlotte.:bye:
     
    gismow vindt dit leuk.
  3. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Daarmee was de luifel voorlopig klaar, hij ging naar de cabine. De deuren moeten open, ik wilde de aan/uit-schakelaar en de laadcontactdoos onder de stoel verbergen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen was het de beurt aan de Sleeper.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook voor dit project had ik veel gepland, de flappen op de dwarsligger zouden open moeten gaan om een schakelaar, laadcontactdoos en toegang tot de lichtmodule te installeren, maar ik ben er mee vastgelopen en het resultaat was dat ik het project naar de kelder heb verbannen.

    Het vergrendelmechanisme voor de kleppen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vergrendelinrichting moet worden bediend via Bowdenkabels. Aan de achterkant, onderrand, wilde ik een besturing bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verlengbare scharnieren, zodat de deur en het kozijn geen grote openingen hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marker en Catwoman vinden dit leuk.
  4. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Helaas is niets van dit alles gelukt zoals ik had gewenst. Alles had veel te maken, het was erg onbevredigend.

    Dus ik draaide me om naar de radiatorgrill.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen draaide ik me weer om naar de Sleeper en probeerde een andere variant van scharnieren en sloten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo werden ze gebogen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna werden ze in de Sleeper geïnstalleerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Daarna verloor ik mijn eetlust voor een tijdje. Het mechanisme werkte tot op zekere hoogte, maar niet zoals ik me had voorgesteld.

    Aan de andere kant werd ik gestoord door enkele fouten in de andere onderdelen, zoals de ongelijke spatborden.

    Dus ging het project voorlopig naar de kelder.

    En nu richt ik mijn aandacht op de lunch, daarna gaat het hier verder...
     
    VOLVO FH 16 750, Marker en Bakkers vinden dit leuk.
  5. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Mooi bouw project.....
    Kenworth daar heeft mijn Vader ook mee gereden..........dan kijk Ik terug naar de jaren 70-80.
    Heb nog wel een foto.....nostalgie.Foto genomen rond 1975 in Austalie,Ik mocht als Klein ventje altijd mee.
    Phil
    image.jpg

    Dit heb Ik liggen in mijn onderdelen doos.....wie weet heb je er wat aan.
    image.jpg
     
    trialrolf, gismow en Bakkers vinden dit leuk.
  6. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Hallo, Phil,

    dan heb je ervaren wat ik nog steeds wens, om in een van deze trucks te rijden of zelfs zelf te rijden. Ik benijd je...

    De grill ziet er interessant uit, dat kan iets zijn voor een aangepaste vrachtwagen waarbij de grill de bumper splitst of in plaats van een bumper worden de voorspatborden zeer laag naar beneden getrokken.

    Maar als er een nieuwe vrachtwagen komt, wordt er een rotator op basis van een Peterbilt gepland.
     
  7. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    In de zomer van 2014 heb ik gewerkt aan een trailer voor de Black Devisl.

    Toen ik in oktober de onderdelen eruit haalde, kwam ik erachter dat de lange opslag niet goed voor ze was geweest. De motorkap en de spatborden waren nog meer kromgetrokken, dus ik had de keuze om ze te herbouwen of te proberen te repareren. Ik heb besloten het te proberen.

    Eerst werden de oude spatborden uitgeknipt, maar de uiteinden werden bewaard.

    Van een rol en behang bouwde ik een vorm, die precies de juiste diameter had.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens knip ik een geschikt plaatje uit 2mm styreen en wikkel ik het met kracht om de rol. Het uiteinde werd bevestigd met een aluminium staaf en klemmen. Daarna heb ik hem verwarmd met een haardroger zodat de plaat de vorm van de rol kreeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen was de revisie van de cabine aan de gang. Het paste niet meer onder de motorkap en in de voorruit ontbrak de middenstang.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De middenstang werd ingelijmd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een van de reeds genoemde fouten is het verlijmen van Styreen platen alleen bij impact. De naad brak open. Het was bekleed met een 0,5 mm plaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op dat moment had ik nog het idee om de zijruiten met rubberen afdichtingen te gebruiken.

    In de uiteindelijke versie heb ik geen zijramen om de deur in te kunnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Het ging verder met de zijpanelen onder de cabine en de uiteinden van de spatborden werden gerestaureerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen was het weer tijd, het project werd in een pauze gezet, het verlangen naar een Mercedes SLT werd steeds groter en dus pauzeerde ik het project voor hem.
     
    Marker vindt dit leuk.
  8. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    In oktober 2017 was de SLT eindelijk klaar en kon ik terug naar de C509.

    Ondertussen was de Sleeper niet meer bruikbaar. De zijwanden waren naar binnen gedrongen en ik was de weg kwijt met de flappen. Het moest dus volledig nieuw worden gebouwd.

    Het frontpaneel van de cabine was ook niets en werd vervangen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb me nu beziggehouden met de bevestiging van het radiatorrooster. Eerst heb ik met 1,6 mm door het rooster geboord, daarna heb ik de gaten in de kap gemarkeerd, draden in de gaten van het rooster gesneden en door de geponste gaten van de kap geboord.

    [​IMG]

    Zodat de gaten van aißen niet te zien zijn heb ik korte draadeinden 1-2 draden ver in de gaten gedraaid en gesoldeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen werd het tijd om de Sleeper te herbouwen.

    De achterwand heeft een knik in het bovenste gedeelte. Dit heb ik gemaakt door de Styreen plaat op de juiste plaats te krassen en vervolgens voorzichtig te buigen in de snede. De plaat mocht niet breken. Na het bereiken van de juiste hoek heb ik de groef gevuld met Revell-lijm om deze te stabiliseren. Zodat alles in de juiste positie droogt, zet ik er een messing staaf onder en verzwaarde de rest. Dus het droogde de komende 24 uur.

    [​IMG]

    De volgende op de agenda was de voorwand. Een bezemsteel werd op de houten plaat geschroefd om de afronding te geven. De plaat werd aangepast en gefixeerd met een 2e plaat. Deze werd met schroeven aan de eerste bevestigd, zodat er niets kon wegglijden. Daarna werd de PS met veel warme lucht opgewarmd en werd de styreen langzaam over de bar gebogen. Maak hem ten slotte vast met tape en laat hem afkoelen.

    [​IMG]

    Nu de zijwanden. Deze werden gegraveerd en er werd op de flappen gezinspeeld. Ze zijn eerst getekend en vervolgens uitgesneden met de metalen punt van een 0,5 mm potlood en de punt van een driehoekige vijl. Helaas waren de bochten niet erg mooi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zolang de Sleeper nog droogt heb ik vandaag de onderste spatbordonderdelen behandeld. Tot nu toe werden ze op hun eigen steunen aan het frame bevestigd, maar ik wilde beide delen afzonderlijk op de bodem van de hut hebben om ze afzonderlijk uit te lijnen. Ik denk dat het werk de moeite waard was, de onderdelen passen nu op de kap en er is ook geen spanning meer in de kap.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een tussenstatus

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marker, VOLVO FH 16 750 en Mark300 vinden dit leuk.
  9. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de onderdelen van de King Hauler heb ik ook luchtfilters gevonden die goed bij de C509 passen. Maar zo moeten ze niet blijven, want enige tijd geleden kreeg ik 2 prachtige luchtinlaten van een forumcollega. Ze moeten boven op het luchtfilter zitten.

    Op het filter zit een 8mm messing buis. De opening boven op het luchtfilter is 6 mm. Gelukkig heb ik in de messing restdoos nog een 8mm buis (6mm binnendiameter) en een 6mm ronde staaf. Het idee: 2 stuks van de ronde staaf worden boven- en onderaan in de buis gesoldeerd. Aan de onderkant zit een M3-draad. Bovenaan is het deel verzonken tot 4,5 mm diameter, onderaan heeft de luchtinlaat een "neus".

    Dus maak eerst de 6mm inserts. Hiervoor heb ik een stuk ronde staaf aan de boven- en onderkant geslepen en een stuk 8mm buis doorgezaagd. De 6mm staaf gaat in de bankschroef, het stuk 8mm buis erbovenop. Nu kan ik met een 6mm boormachine in de buis boren en mijn 6mm stang gecentreerd krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marker vindt dit leuk.
  10. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Toen zorgde ik voor een professionele cop catcher. Hier zijn enkele video's die het houdingsmechanisme en de huidige status laten zien.







    [​IMG]

    [​IMG]

    De vierkante staven kregen ook 2mm gaten, zodat ik ze allemaal op een hoogte tussen de staven kon zetten. De platen zorgen voor een gelijkmatige inkeping van 1 mm.

    [​IMG]

    Dus het lijkt erop dat ze aan elkaar vastzitten.

    [​IMG]

    En kant-en-klaar gesoldeerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens kwam de houder met het vouwmechanisme

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De laatste stap was toen de bumper. Eerst moest de lijn van het front worden gereproduceerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Buig dan en stel 5mm gleuven in zodat hij in de bumper kan "dipen".

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    bvdh, Marker, Rutger2012 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Toen begon ik met de spiegels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder heb ik geprobeerd om zijbuizen te gebruiken.

    De buizen bestaan uit 8 mm buizen met een wanddikte van 0,5 mm, daarbovenop zijn stukken met elk 15°, dus samen 30° gesoldeerd. Het diafragma is gebogen uit 0,5 mm plaatstaal. In de uitsparingen na het schilderen wordt een rooster gelijmd, net als bij de grill.

    Ik heb 4x4mm staven aan de buizen gesoldeerd, zodat ik de juiste afstand tot het scherm heb en genoeg voedsel voor de schroeven. Om het precies in het midden te solderen heb ik er een 2mm profiel onder gezet, zodat het goed gecentreerd op de pijp zat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen zorgde ik voor de achterste en de achterste spatborden.

    Ik wil volgens het principe van Flexiguard een afdekking bouwen, een rubberen mat ligt op steunen boven de wielen.

    Daarom werd de achterkant ingekort en werden nieuwe messing uiteinden gebouwd, de steunen en tenslotte de voorste spatborden met de bevestigingspunten van de rubberen mat.

    De onderdelen van de steunen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de voorspatbordonderdelen wilde ik een 3mm schroef van binnenuit in de beugel schroeven. Dus ik moest er een gecentreerd gat in boren. De drager heeft 5x5mm. Dus heb ik er een vierkante buis met 55m binnendiameter overheen gezet en met een centreerboormachine met 5mm schacht geboord. Dus het gat was prachtig gecentreerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Errste kerstdag 2017

    [​IMG]
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Peter,

    Dit is weer modelbouwkunst met een grote K !
    SMILEY APPLAUS.gif

    Wederom gaat het Volvo petje voor jou af.
    VOLVO PET.02.jpg
     
  13. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Toen begon ik met de tanks.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen moest ik mijn vrouw uitleggen dat deze stapel stof slechts een klein deel was en de rest was gelijkmatig verdeeld over onze woonkamer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna volgde de knipperlichten aan de voorkant.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De zadelplaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen was het volgende grote blok aan de beurt, de elektra. Voor de vloermotor was er een beugel voor de S20 controller en daarvoor was mijn rijplankje voor een realistisch rijbeeld. Op het tweede niveau zie je de stroomverdeling en de plaat voor de Beyer module. In de twee zijvakken zit links de connector voor de Beyer datakabel en rechts de laadkabel (max. 500mA). In de dwarsligger zitten de batterij en de luidspreker, onderin de dwarsligger zit de aan/uit-schakelaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen merkte ik dat de achterste platen voor de rubberen mat van de wieldop bijna tegen de band wrijven als deze wordt samengedrukt.

    De afstand moest worden vergroot.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen begon het schilderij. Ik haat het. Het zal nooit zijn wat ik dacht dat het zou zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    bvdh, VOLVO FH 16 750 en Marker vinden dit leuk.
  14. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Tot nu toe was hij klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ben ik aan het interieur gaan werken. Er wordt een dashboard gemaakt. De stoelen, het stuurwiel en de stuurkolom zijn afkomstig van een King Hauler.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://up.picr.de/34731153je.jpg[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    16 januari 2019, dat is het met de trekker, de aanhangers volgen.
     
    bvdh, Catwoman, Rutger2012 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Super!!!!!!!!,!,!
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dit is toch gewoon te idioot mooi voor woorden.......wat een oplossingen en vindingrijkheid. Ook mooi dat je je missers en foutjes hier en daar benoemd. Hut ab Peter.
     
  17. John Vogelaar

    John Vogelaar Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Rijssen
    Hi Peter.

    Geweldig de bouw van deze truck. Ik hou van die Amerikanen.
    Staan mooie tips in voor de zelfbouw.

    Gr John
     
  18. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig ! :thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     

Deel Deze Pagina