Kep’s 4s rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door Carbohans, 22 dec 2020.

  1. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Esc hifei swordfish 220a pro+ Met een tp 4050 2310kv op 4/5/6 s daar wil ik mee eindigen. misch eerst Leopard 3674 /4082 2200kv proberen. Kijken of de stromen veel verschillen.
    De geico mystic kleur is bijna niet te verkrijgen in een spuitbus dat is neon geel/groen met een vleugje blauw er in dus de enige manier was zelf te mengen met blanke DD lak als de ondergrond egaal wit is dan ziet het er goed uit. Ik wil mijn balsa mystic 115 ook in die kleur maken vandaar experiment
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  2. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    De kleurstof is in poedervorm en je hebt heel weinig nodig. De hoek sponses moet ik effe opmeten
     
  3. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Ze hebben ook poeders die veranderen van kleur bij een andere temperatuur heb je eerst een blauw bootje en in het water wordt ie paars hihi
     
  4. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Weer een stukje verder en heb de boel eens gewogen was erg benieuwd hoe zwaar alles woog. De Jea 33fe ( vergelijkbaar) heeft een aanbevolen gewicht tussen de 5/7.5 pounds 2.25/3,3 kilo en die van mij met alles er op en aan weegt 2,65 kilo dat is met een zware 4s 8000mah accu. Best tevreden zo
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tamiya1970 en Dirk Jan vinden dit leuk.
  5. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Er komt nog een turnfin bij van rvs ong 50 gram die wordt gemaakt van een schraap plamuurmes die later gepolijst wordt bling bling.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
  6. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Heeft iemand hier ervaring met het cuppen van een prop? Ik heb een 1450 prop die ze vaak zelf nog cuppen voor betere efficiëntie moet dat koud of eerst warm stoken? Wil dat graag zelf eens proberen.
     
  7. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Eric 3.5 graden. Sponses en planeervlak ook 3.5 graden antwoord op je vraag nog
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is heel erg weinig! Kortom, dat wordt plakken aan het water en nul efficiëntie. Begin 'ns met 5 of 6 graden.

    Wat de prop betreft. Voorbeeld... als je een mes snel bot wilt hebben, spoel het dan af in warm water. Voorstel: laat het cuppen of wat je ook wilt over aan een professional of beter nog, schaf een S&B prop aan, eentje dus die scherp en gebalanceerd is en de gewenste vorm heeft.

    Zelf doen kan natuurlijk prima, zeker bij wat grotere props:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
    Carbohans vindt dit leuk.
  9. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Haha leuke foto ook goed uitgeballanceerd en lekker scherp!! Zal de hoek wat groter maken de loopvlakken zitten met dubbelzijdig tape vast , dat is zo gedaan plakkertje extra tnx
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  10. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Riggertje is af.
     
  11. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    En vandaag gevaren eerst met een tp4050 2310kv 4 s 8000 prop x447 maar het water was te ruig leek wel of ie op een springkussen vaarde. Daarna een brede vliet opgezocht en na 2 rakjes heen en weer ,vaarde hij bijna niet meer denk dat mijn lipo’s te oud zijn ong 4 jaar die kunnen het niet meer aan. Daarna met 5 S en dat ging goed. De vliet was te kort om lang op hoge snelheid te varen hij kwam niet eens op toeren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 mei 2021
    HeliKoper vindt dit leuk.
  12. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Snelheid op gps was 92 kmh en Max piek 174A dus daar zit nog meer in! Wat er wel gebeurde, ik stuurde even kort naar links (klein beetje) en hij ging over de kop weet iemand hoe dat komt? Of kan je met een rigger niet naar links sturen? Volgende keer een filmpje
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 mei 2021
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Hij is mooi geworden en de eerste resultaten klinken goed!
    Wat een joekel van een lipo; 8000mAh. Ik zou ernaar neigen om met zo'n setup een 4S of 5S 5000mAh lipo te gebruiken om wat gewicht te sparen :)

    Dat hij met een linker bocht over de kop gaat, kan aan je turnfin liggen. Als deze onder een hoek schuin naar de romp wijst, zal hij bij een linker bocht snel de sponson omhoog lichten, omdat de turnfin dan uit het water gedrukt wordt. Mijn Hydromite (hydro) heeft daar ook last van.
     
  14. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Dank je wel! Die 8000lipo’s zijn wel een beetje groot ind maar die had ik nog liggen. Het totale vaarklare gewicht is zo’n 2.8 kilo dus het valt nog mee. Dus als ik het goed begrijp moet ik de turnvin iets naar naar rechts uitlijnen
    ( groene lijntje) om te voorkomen dat hij flipt bij een linkerbocht , maar dan vaart hij toch een beetje scheef ? In hoe verre heeft de buiging van de vin invloed? Als ik de turnfin naar voren schuif wat voor invloed heeft dat? Ik moet nog een hoop leren wat riggers betreft :frustie:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Van bovenaf gezien moet je de turnfin strak in lijn houden met je sponson.

    Ik bedoel van achteren gezien naar binnen, zo dus:

    [​IMG]

    Bij mijn Hydromite gebruik ik een gebogen turnfin, maar je kan ook een rechte turnfin onder een hoek gebruiken. Wat het beste werkt komt neer op testen. Ik heb heel wat turnfins onder mijn hydro gehad, voordat hij strak op het water bleef :)

    Een ringer en hydro zijn ervoor gemaakt om slechts 1 kant de bocht om te gaan. In jouw geval rechtsom. Een linker bocht zal dus nooit lekker gaan.
     
  16. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Dank je wel Dirk Jan voor je reactie. Ik heb alles goed uitgelijnt en ik denk dat ik een klein beetje last heb van torq roll/propwalk bootje wil naar rechts door de draairichting van de prop en dan ga ik tegensturen naar links en dat gaat wringen en bij teveel naar links sturen plopt ie uit het water. In samenwerking met de turnfin Ik ga de strut iets verzetten naar rechts uit het midden kijken hoe dat gaat (dat was hier al aangegeven maar ben eigenwijs hè)
    :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  17. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Of roer links? Dan laat je de strut waar deze is. Turnfin rechts, roerblad links en prop midden... meer balans lijkt me zo?
     
  18. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Misschien werkt dat,ik had het ook met de hydro.
    Maar die ging met linker bochten ook met de linker kant omhoog.[​IMG][​IMG]
     
    Cnn en Carbohans vinden dit leuk.
  19. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Dàt zul je idd niet voorkomen met roer links/ turnfin rechts :), maar wat je wel bereikt is beter rechtuit varen in plaats van neiging naar rechts te driften op volgas.
     
    Tamiya1970 en Carbohans vinden dit leuk.
  20. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Tamiya1970 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina