Kerst projectje Indoor Demoiselle

Nu het indoor seizoen zo een beetje bezig is ( alhoewel we deftig kunnen buiten vliegen ) heb ik ineens is de bouwkriebel gekregen en heb rap rap een indoor Demoiselle gemaakt ( schaal +/- 1/15 ) het was de bedoeling deze af te hebben voor nieuwjaar ( 2013) ma door servo gebrek is dit niet gelukt , de servootjes waren deze morgen binnen en dus kistje afgemaakt
icon_e_smile.gif

Ma nu moet ik wachten tot 28/01 ( dan pas de zaal vrij ) om terug te kunnen proberen , daarom hier al ff paar fotokes dan kan je al is piepen he .
Het is een kruising tussen hout en ( soort ) depron geworden , wou het rap af hebben en mag ni veel wegen he ( uiteindelijk gewicht compleet , ( zonder batterij ) 76 gr met batterij 110gr dus voor een spanwijdte van 450mm moet da volgens mij zeker vliegen . ( er moet een batterij in van 2s/800Mah dit voor het zwaartepunt ma zal als ? het vliegt lang kunnen vliegen he .
Dit is dus mijn 2e Demoiselle en ik denk dat er ook een 3e volgt ( heb iets met dit kistje ) , de 3e hoop ik schaal 1/4 te maken , ben benieuwd wanneer die grote zal af zijn ?
Nu is proberen de foto's hier op te zetten .

full

full

full

Grtjs Blitske

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben al ff gaan piepen in je foto's , mooi eentje van Sig .
Vlieg je er ook buiten mee ?
En ook helifan en ook een DX 18 en motorrijder wij lijken wel een kopie van elkander . LOL
Van waar ben je ?
Ik zelf vlieg in Lier

Grtjs . Erwin

Ik woon en vlieg in Haaltert bij club the little wings. De Demoiselle heb ik tot nu toe alleen indoor gevlogen. Vliegt heel traag en statig door de schuine stand van de vleugel . De motor moet constant trekken dus . Als ik mijn motor tijdens de vlucht afzet dan valt ie als een baksteen ,raar he .
Dus voor landing ook met motor binnenkomen :)
Hij zou allicht ook buiten kunnen vliegen maar dan zonder ook maar 1 zuchtje wind , nogal zeldzaam de laaste zomers .
Ook motorrrijder , ikke met Yamaha 1100 dragstar :cool:
Zal deze zomer eens moeten afkomen naar Lier (nog wat vlaaikes meedoen dan)

ff dag zeggen

Hey Guyken thx voor je antwoord en altijd welkom in Lier he :-)
Ikzelf rij met een Bandit 1250 Gt , ook al lang motorrijder een jaar of 40 .
Ik ben ook benieuwd of mijn Demoiselleke het gaat doen , we zien het wel en zal het zeker laten weten .

Grtjs Erwin

Ik rijdt ook al vanaf mijn 18 jaar met de moto:) Eerst rijbewijs moto gehaald en pas daarna auto .
Nu is het wel wat minder maar hij gaat toch niet weg :cool:
Benieuwd naar maiden Demoiselle .

Maiden van de Demoiselle is gelukt !!!
Toestelletje is gebouwd om indoor te vliegen maar vandaag weinig wind en ik kon me niet inhouden .
Dus proberen maar en yes de 2 eerste vluchten zijn perfect verlopen .
eerste vlucht van de grond opgestegen van af een rubber mat van +/- 1,5 m lang met een beetje wind tegen lukte dit net !
Wat aftrimmen en kistje vloog best goed .
De 2e vlucht was er zo goed als geen wind en de rubber mat bleek nu te kort dus maar een handstart en hup weer een mooi vluchtje met best goede / zachte landingen .
Nu ben ik zeker dat er een grotere Demoiselle komt ma da zal wel even duren :-)
Ondertussen wel een 2e oldtimer klaar voor de maiden weer benieuwd ? bekijk ma ff de foto's , de grote concurrent van Santos Dumont :-)

Foto's 2e old timertje voor in de zaal . Wright Flyer .

Ja onderstaande kitje is echt spot goedkoop !
Is een vrij vlucht toestelletje met rubber motor ma heb rt rr, RC toestelletje met 2 brushless motortjes van gemaakt .
Weer benieuwd naar de maiden ? ( dit zal wel in de zaal gebeuren , denk ik ?? )
grtjs Blitske
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Maiden Wright Fiyer

De maiden van de Wright Flyer is achter de rug en ja het was net zoals een dikke 100 jaar geleden , echt van een leien dakje liep het niet maar uiteindelijk toch zeker wat meters kunnen maken :-)
Opstijgen van de grond lukt niet ( heeft ook enkel maar een slede en de echte vertrok ook op rails en met een soort katapult start )
Een zetje uit de hand bracht ons kleintje echter in de lucht en ja het vliegt alleen het sturen lukt nog niet voldoende , na een bocht in te zetten lukt het terug rechttrekken momenteel niet .
De rolroeren moeten duidelijk groter van oppervlak worden !
De demoiselle had zijn maiden al achter de rug en die snort zeer gewild rond , vliegt wel wat te snel ma niks aan te doen
Als de filmpjes plaatsen nu lukt kunnen jullie even meegenieten :-)

Grtjs Blitske

https://www.dropbox.com/s/mti6ylfgt86ipf1/2014-01-25 21.41.56.mov
https://www.dropbox.com/s/mzi632oe7fuwh9u/2014-01-25 20.08.38.mov
https://www.dropbox.com/s/dqmwsh1yqcaz4rv/2014-01-25 20.06.39.mov

Tja zoals je zei de eerste pogingen van de echte waren ook niet dat . Vraag me zelfs af hoeveel pogingen ze gedaan hebben alvorens ook maar 1 m te vliegen :rolleyes:
Maar aan de filmpjes te zien , kom je der wel . :cool:
Je Demoiselle is best wel wendbaar . Dat is minder bij de mijne .

Tsja, sturen.
Ze kunnen niet allemaal strak vliegen hé :D

Ik heb dit met m'n Ventolina motorzwever ook hoor.
Oversturen en dan kapt hij af en valt er niets meer tegen te sturen.
Het sturen is "anders'. Behoedzamer.
Het zou kunnen zijn dat grotere rolroeren het zelfs nog erger maakt.
Grotere bochten nemen zou ik suggereren, dus rustig aan de sticks trekken.

Dat probleem heb ik ook met de sig wright-flyer, als ik op schaal snelheid vlieg en met de rolroeren stuur zakt hij erg af, je mist dan echt het richtingsroer. indoor vliegen is dan een echte uitdaging ermee.

Zal bij de echte ook zo geweest zijn :rolleyes: Denk dat deze eerste vliegers gewoon gebouwd waren om in de lucht te blijven , nog niet om wendbaar te zijn . Dus gewoon rechtdoor ...........................:neutral:

Eigenlijk hadden ze toen geen echte rolroeren, maar deden ze de vleugels torderen om zo samen met de richtingsroeren een bocht te maken. ALs ik een beetje meer tijd vind dan wil ik bij die van mij de richtingsroeren gaan aansturen, moet dan wel kijken of ik met dat zwaartepunt goed blijf uitkomen.

Zal bij de echte ook zo geweest zijn :rolleyes: Denk dat deze eerste vliegers gewoon gebouwd waren om in de lucht te blijven , nog niet om wendbaar te zijn . Dus gewoon rechtdoor ...........................:neutral:

Er was toen al heel wat bekend over lift en weerstand, de gebroeders Wright hebben een windtunnel gebouwd, een replica daarvan staat in het super grote museum van Wright Patterson Airforce Base in Dayton Ohio.
Stabiliteit en besturing was nog minder goed ontwikkeld, en de Wright flyer was dan ook niet stabiel genoeg om echt goed te vliegen.
De Demoiselle was dat wel, je moest alleen niet veel meer wegen dan de 48 kg van Santos Dumont om in de lucht te komen.
Beide hadden inderdaad rolbesturing via vleugeltorsie.

Rick

Als ik het me goed herinner heeft de Bleriot die als eerste het kanaal overstak het ook.
Henk van Hoorn heeft hier enkele modellen in verschillende maten van gebouwd.
Hij is wellicht bereid je hier meer over te vertellen mocht je er verder mee willen.
bleriot.nl

Hey Allen

Iedereen alvast bedankt voor jullie interesse :-) wat zo kleine goedkope vliegertjes toch interessant maakt , best leuk
Wat het gebruik van de wing warping betreft , dat was inderdaad in die tijd zowat de methode , bij de wright flyer was het inderdaad in gebruik en die stuurde ook samen zijn richtings roeren aan .
ik ga nu even verder op de simpelste oplossing ga de rolroeren wat groter maken en terug proberen daar ik het vermoeden heb dat de richtingsroeren niet zo veel doen daar die heel kort tegen de vleugel staan alhoewel ze worden aangeblazen door de 2 propellers , je hoort de verdere vorderingen wel .
Wat de Demoiselle betreft die had in de eerste versie ook wing warping maar in de verdere versie's vloog die enkel op zijn hoogte en richtings roer net zoals mijn kleintje , ben trouwens in voorbereiding om nu een grote te maken , schaal 1/4 of 1/3 daar ben ik nog niet uit .
En ik heb al inderdaad heel wat opgestoken van Henk Van Hoorn waar ik al verschillende mailtjes heb verstuurd en die kerel is inderdaad een kenner van de oude knarren zijn Bleriots zijn echt juweeltjes ( al zijn toestellen trouwens - bekijk zeker zijn site eens !! )

Grtjs Blitske

Back