Kerst projectje Indoor Demoiselle

Vanavond nog eens naar de zaal en nog eens poging gaan doen met mijn 2 oude knarretjes .
Demoiselle blijft zo die vliegt naar behoren en de Wright Flyer heb ik grotere rolroeren aan gemaakt zijn zo goed als verdubbelt , kistje moet nu de bocht in willen of ni :-)
Heb ook de schroeven wat verkleint en goed gebalanceert , draaien nu veel sneller en zachter en heb duidelijk meer trust , heb een gevoel dat het gaat lukken vanavond :-)
Ik laat wel iets weten en als mijne camera man er is komt er ook filmpje

grtjs , see you

Ik heb zelf een Sig Demoiselle en 1 van de dingen waaraan ik mij na de bouw aan ergerde is dat het een model is van een latere replica en niet van het orgineel.
Ik heb later op het internet nog wat foto's en tekeningen gevonden, en de echte besturing was als volgt:

Hoogte regeling dmv gaspedaal met rechtervoet, volgas is zeer langzaam stijgen, halfgas is dalen (gas dicht is crashen).

Wiel bij linkerhand voor trimming hoogteroer (kon de piloot dus kiezen tussen volgas langzaam stijgen of op hoogte blijven bij volgas)

Wingwarping door spandraden bevestigd aan de leren vliegersjas (zat een stok in de rug genaaid)
Als de piloot dus opzij leunde trok hij de vleugels krom zodat de kist ging rollen)

Stuurhandel voor richtingsroer (dus geen kruisknuppel).

Leren handschoenen waarmee de piloot net als bij een rolstoel aan de wielen kon draaien om gang te maken bij de start en te remmen bij de landing.

Behoorlijk afwijkend van de hedendaags gebruikelijke besturing dus, en wel met een reden.
De gebroeders Wright hadden een patent op het gebruik van een kruisknuppel, en andere vliegtuigbouwers mochten die dus niet gebruiken.
(Al geloof ik dat Fokker dat toch stiekum deed met de spin)
Maar in de USA moest de Curtiss fabriek wel net als Dumas besturing met de schouders gebruiken, de rolroeren werden bediend door met 2 lepels naast de schouders.
(dit heb ik gelezen in een boek over de Curtiss Jenny)
Pas bij het uitbreken van WW1 werden de patenten vergeten en ging iedereen dezelfde besturing gebruiken (kruisknuppel en voetenstuur) omdat de piloot daarbij zijn bovenlichaam vrij kon bewegen tijdens het vliegen.
Curtiss kon toen ook de Jenny's ombouwen naar kruisknuppels.

Alle mandragende vliegende replica's van de Demoiselle gebruiken om veiligheidsredenen ook een normale knuppel en voetenstuur.

Groeten Willem

Back