Kestrel

Ik vlieg al jaren met een 'pitcheron', bij mij Tilt! genaamd.

afb258.JPG

Data:
span 1,6 m
ca 670 gr
getunde sp sp400 met gr 6x3 klapprop
7x500Ar
schulze slim 18
futaba 18 gr servo's
(zo zwaar nodig om die "roeren" bewogen te krijgen)

Zelfbouw. Balsa vleugel, balsa met dun triplex verstevigde romp.
vleugelLiggerhelften zijn een koolstof buis 8 mm die om stukjes buis van 6 mm draait.
Aangestuurd met loskopelbare koggellink op knie hefboompje.

De vleugel draaid om de vleugelpennen, met de achterlijst zowat de gehele hoogte van de romp, voor hoogte en rol besturing, gemixt op de zender met de delta-v mixer.
Let wel, de V staart zit dus vast, daar draaid, flapt of toteerd dus helemal niets aan!

Vaak leuke reacties, als mensen pas bij de landing of kort wegdraaien net voor de landing pas zien dat de vleugels nogal 'los' zitten..

Zweeft goed met zijn eppler profieltje.
Ben meerdere keren best wel bang geweest dat ik dat doorzichtige dan toch wel erg kleine stipje niet meer terug zou zien na stijging in termiek bel..

Verdere foto's volgen, zodra ik ze terug gevonden heb.. :oops:

Tekening /artikel al jaaaaren in voorbereiding. :roll:

:twisted: Dag Niek,

Wel even de servo´s op de goede ontvangeruitgang aansluiten. :D

Beste Niek,

De vleugel draaid om de vleugelpennen, met de achterlijst zowat de gehele hoogte van de romp, voor hoogte en rol besturing, gemixt op de zender met de delta-v mixer.
Let wel, de V staart zit dus vast, daar draait, flapt of toteerd dus helemal niets aan!

Ben even benieuwd: Wat is de hoek van het stabilo t.o.v. de langsas van de kist bij jouw 'Tilt!' ? Ik speel al een poosje met de gedachte zoiets te tekenen. Alleen nog wat kleiner, een span van een meter of zo. Bij hele kleine kistjes is een vast stabilo voor mij een voordeel want geen besturing die kapot kan en geen gewicht achterin.

En welk Epplerprofiel gebruikte je, bij welke dikte?

Alle vragen natuurlijk onder voorbehoud van auteursrechtelijke belemmeringen :wink:

Stabilo staat op 0 graden tov de neutrale lijn van de romp.
Eppler? Vast wel eentje.. weet niet meer welke, "even" de oude aantekeningen opzoeken en naspeuren..

Vergis je niet in "apparatuur die niet kapot kan", de vleugels kunnen (vooral bij aanduiken enz) behoorlijk aan de servo's sjorren.
Heb van een paar dure Futaba servo's al regelmatig de tandjes moeten vervangen.
Heb nu 2 robbe servo's met metalgear klaar liggen bij de volgende ombouw/upgrade/reparatie/opknapbeurt.

@Eelco
Het verkeerde model-programma kiezen op de zender wil ook wel eens bepaald niet helpen...

Vergis je niet in "apparatuur die niet kapot kan", de vleugels kunnen (vooral bij aanduiken enz) behoorlijk aan de servo's sjorren.

Ja, dat is duidelijk. Wat ik bedoelde is dat er geen touwtjes of stangetjes aan het stabilo zitten. Nu bouw ik iets met pull-pull besturing om geen gewicht achterin te hebben en dat wil wel eens sneuvelen bij minder gelukkige landingen. Vooral omdat ik nylon gebruik om een beetje rek te hebben. Bij de door jouw gekozen besturing zit er achteraan niks om te sneuvelen.

Back