Keuze 2,4 Ghz set.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door JHvdK, 1 mrt 2010.

  1. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Omdat ik van plan ben om een nieuwe 2,4 Ghz set aan te schaffen wil ik jullie mening vragen wat een goede keus zou kunnen zijn.
    Nou heb ik zo hier en daar wat gelezen over de diverse mogelijkheden.

    De keuze zal zijn tussen de Futaba FF 10 en de T8 CG of misschien zelfs de T12 FG hoewel ik daarvoor nog heel even moet doorsparen en misschien zelfs teveel van het goede is.

    De zender zal worden gebruikt voor E- zwevers met max. 4 vleugel kleppen.

    Wat ook belangrijk is is dat het programmeren relatief eenvoudig moet zijn want dat is niet mijn sterkste punt.

    Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

    Alvast bedankt,

    Jan-Hein
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    hot item

    Hi

    Het belangrijkste criterium heb jezelf al vast gelegd :) Je weet waarvoor je je zender wilt gaan gebruiken en wat je daarvoor nodig hebt ..........

    Verder funktioneren alle 2.4 ghz systemen die nu op de markt zijn ok (zelfs over IFS 3 van Graupner wordt er niet meer geklaagd :)

    Een criterium om te beslissen kan zijn welke ontvangers een fabrikant kan leveren ( met de nadruk op "kan" ) en wat de prijs is van die ontvangers.
    Tevens is het leuk om eens na te denken wat telemetrie je kan bieden (accu spanning temp etc .)
     
  3. francisc0

    francisc0

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    11
  4. JiB

    JiB Guest

    Persoonlijk zou ik absoluut niet voor een duur merk gaan. Zoals Arno al aangaf, een belangrijk (voor mij dan) criterium is hoe duur de ontvangers zijn, want daar zit je na de zenderkeuze min of meer aan vast. (voor die 'aanbieding' hierboven koop ik dus zender + module + tientallen ontvangers...)
    Eigenlijk moet je de bediening/interface van de zender los zien van de het daadwerkelijke zenden, want zolang ze intern nog ergens met ppm werken is het goed te doen om een goedkope 'hack' module in te bouwen, evt naast de bestaande zendmodule.

    Ik heb dus gewoon een turnigy 9x gekocht, en die heeft meer functies dan me lief is, maar tot nu toe is het me gelukt om er in te programmeren wat ik wilde. En voor 70 dollar kan je je er ook niet echt een buil aan vallen. Ik vlieg met een flysky/HK module en de befaamde ontvangertjes van 13 dollar. (die beginnen nu wat makken te krijgen, stekkerverbinding is niet zo fijn. Een vervanging daarvan word waarschijnlijk een Assan of Corona module, de ontvangers daarvoor kosten ongeveer 20 dollar) Daar kan FASST en DSM2 nog een puntje aan zuigen!

    Bijdeweg, wil je al die vier de kleppen ook afzonderlijk bedienen?
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Arno,

    Ik kan niet zo goed beoordelen wat de diverse ontvangers zo hier en daar kosten. Maar ik heb het idee dat de keuze van Futaba groter is en de prijs ook wat lager dan bijv. Multiplex.


    Op dit moment vlieg ik met een MPX 35 MHz zender Cockpit SX. Was op zoek naar een mooie Pro 9. Gebeld met een winkel en daar kreeg ik te horen dat de pro niet leverbaar was omdat de bijbehorende ontvangers nog niet beschikbaar waren. Deze zijn bovendien behoorlijk prijzig.

    Mijn probleem is eigenlijk dat ik gek ben van mooie spullen en ben daar ook erg zuinig mee (gaat dus lang mee) maar mijn vliegprestaties worden daar niet beter van.

    Groeten, JH
     
  6. ralfv

    ralfv Guest

    Reden van uitverkoop zou kunnen zijn dat de T8FG evenveel kan, moderner is, de software gebaseerd is op die van de 14MZ en 12FG, geen CAMPACs maar een SD kaart heeft, upgradebaar is (software), lichter is, mooi horizontaal hangt aan een neckstrap, alle switches 3 standenswitches zijn op 2 na, en vooral een stuk goedkoper is.

    Ik heb ze allebei, een T8FG en een 10CG en de T8FG is wat de 10CG had moeten zijn. De 10CG staat te koop. Erg weinig kandidaten, zeker als die eerst wat met mijn T8FG gespeeld hebben.

    En iedereen koopt idd volgens het eigen budget. And BTW ik heb OOK zo'n Turnigy 9X en dat is rommel.

    Mvg,
    Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2010
  7. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Bij ons op de club zijn diverse tevreden FF10 gebruikers. Heb ook ergens gelezen dat de FF 10 binnenkort vervangen zal gaan worden en dat de programmering anders is dan de 8 en de 12. Zelfs dat de T8 een kleine T12 is dus bijna dezelfde software heeft.

    Groeten, JH
     
  8. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Als je er vooral mee gaat zweven dan zou ik kijken naar een setje met telemetrie mogelijkheden zodat je bijv een vario op je ontvanger aan kan sluiten en deze via je zender uitleest. Ik hoor vooral over het Jeti systeem goede dingen wat dat betreft. Je kan de Jeti module in een zender met verwisselbare module zetten of inbouwen in zenders die dit niet hebben. In de 35Mhz versie van de FF10 past het prima.
    Met de telemetrie kan je naast een vario ook andere zaken in de gaten houden. Je accuspanning bijvoorbeeld of je hoogte/snelheid etc...
    Wat programmeren betreft is de FF-10 vrij eenvoudig.

    Succes met het maken van je keuze.
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi

    IK ga nu een gevaarlijke opmerking plaatsen ; ik zou geen Fasst (Futaba) nemen.

    Een van de betere systemen is al sind lange tijd Fasst van Futaba; echter ...
    Futaba heeft de boot gemist waar het die andere opties zoals Telemetrie betreft !
    Elk ander nieuw systeem kan dit wel bieden in elke vorm dan ook maar het Fasst systeem is daarop niet ingericht. In de geruchtenkeuken heet het dat daar wel aan gewerkt wordt maar het huidige systeem kan dat niet !

    Nu kun je wel zeggen; wat moet ik met telemetrie, maar het is gewoon een extra veilighedsfaktor (denk aan sterkte van het zendsignaal en accu spanning) als ook een tool die je kan helpen je toestel te verbeteren (stroomverbruik temperatur etc.)
    In mijn optiek iets om zwaar mee te laten tellen bij je besluitvorming. En waarom zou je dat niet willen ........


    En om nog iets duidelijk te stellen. Alle systemen funktioneren goed. Kijk wat je nodig hebt aan de softwarematioge kant en beslis..... Maar verlies de kwaliteit/service zeker niet uit het oog :)
     
  10. JiB

    JiB Guest

    Gezellig, ongefundeerde uitspraken. Ik vermoed dat jij hier inderdaad buiten je budget hebt gekocht, jammer dat je daar zo negatief van wordt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2010
  11. JiB

    JiB Guest

    Licht dat eens toe, want zoals ik je bewering nu begrijp is ie niet logisch? Telemetrie is al jaren mogelijk met de bestaande chipsets/protocollen (zigbee bv). Wat dat betreft is het gewoon een marketing truc om dat initieel niet te implementeren. Dan kunnen ze weer nieuwe zenders verkopen, want stel je voor dat je voor je telemetrie een apart kastje hebt...
     
  12. Erik van Dijen

    Erik van Dijen In Memoriam PH-SAM

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Hilversum
    Keuze 2.4 set.

    Jan-Hein,
    Kijk eens naar de Hitec Aurora.Zeer eenvoudig te bedienen.Budgetneutraal.
    Gr. Erik.
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    HI

    Toelichten is heel simpel. Het huidige Futaba Fasst is éénrichtingsverkeer...; en ik denk
    dat ze daar 3jaar geleden, simpelweg, niet bij stil gestaan hebben)
    Blijft dat het een heel goed systeem is maar de nieuwere systemen kunnen meer( zie Hitec, Mpx, Jeti etc)

    Ik kan me moeilijk voorstellen dat Futaba achterblijft (wil achterblijven) overigens.
    Ze zullen dan alleen met een Fasst versie 2 moeten komen..
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2010
  14. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Ik ben zelf nu ook in de markt voor het aanschaffen van een 2,4 ghz set. Sinds vorig seizoen heb ik een 2 meter Extra met een DA50 in zijn neus en een Graupner MX12 als zender. De zender functioneert prima in de andere toestellen op PPM maar in de Extra waar een SPCM ontvanger zit (op aanraden van clubgenoten ivm de ontsteking) blijf ik maar last hebben van storingen.

    Soms is er niets aan de hand en gisteren was het weer raak en de Extra met moeite goed aan de grond gekregen. We hebben alles geprobeerd met de ontvanger door die op diverse plekken te monteren zo ver mogelijk van de accu's en ontsteking vandaan, motor en ontsteking onststoren, bereik tests en noem maar op. Op de grond was er meestal niets aan de hand:confused:.
    Gisteren was ik het zat, op die manier raak ik het vertrouwen helemaal kwijt in de kist en ik durf er niet meer mee te vliegen bang dat ik ben hem in de grond te boren en het was duur zat.

    Nu ga ik vanmiddag kijken voor een 2,4 zender en ontvanger. Mijn budget is niet geweldig maar de keuze zal waarschijnlijk zijn tussen de Futaba FF-7 en de Spectrum DX-7. Qua prijs vergelijkbaar maar ik heb er verder geen ervaring mee.

    Mijn pa heeft vorig jaar een 2,4 set uit Hongkong laten komen (merk weet ik zo snel niet) en was inclusief verzenden nog geen 100 euro kwijt. Ok, hij kan qua design en dergelijke niet op tegen de gangbare merken en de menu's zijn niet altijd even duidelijk maar hij werkt feilloos. Ik gebruik deze ook wel eens en kan er eigenlijk niet zo veel slechts over verzinnen.

    Maar even terugkomend op de Futaba en de Spectrum......zijn er voors en tegens, want ik heb dit forum een pagina of 20 doorgespit maar kan er niet veel over vinden.

    Marc
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Ombouwen geen optie?

    Behoudt je de fijne MX12 zender die je nu ook bijna weg moet geven en toch de volledige betrouwbaarheid van 2,4GHz.
    Valt wat goedkoper uit dan de aanschaf van een nieuwe zender.

    Daaentegen is een mooie Futaba of Spektrum natuurlijk ook niet verkeerd ;-)
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  16. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Als je meer toestellen hebt en budget is belangrijk, kijk dan eens naar een Assan ombouw setje. Voor nog geen $ 100,- heb je een zendmodule + 2 ontvangers in huis. Ik vlieg er al jaren storingsvrij mee, zelfs in een EDF waar de ontvanger vlak naast de regelaar zit. Ombouwern van een MX-12 is zeer eenvoudig.
     
  17. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    De mx12 gaat niet weg, ik heb verder op 35mhz en nitro zelden last van storingen en blijf hem gewoon gebruiken. Op de 1 of andere manier wil het op SPCM met benzinemotoren niet zo vlotten. Moet met de ontsteking te maken hebben.
    Ik heb over die modules nagedacht maar óók gehoord en gelezen dat die niet altijd betrouwbaar zijn. Verder zat ik al een hele tijd na te denken om over te stappen en dan doe ik het liever in eens goed. Wat ook meegespeeld heeft is het feit dat een nieuwe zender in principe niet zo veel duurder is als een module mét ontvanger.

    Maar om een lang verhaal kort te maken is mijn keuze gevallen op de Spectrum DX7. Waarom? Toen ik de zender in mijn handen had en eens door de menu's bladerde viel me op dat deze wel heel veel leken op de menu's van de MX12 (schijnt bijna dezelfde te zijn). Met die zender kan ik lezen en schrijven en met de Futaba niet. Ook geen verkeerde zender maar dit gaf bij mij de doorslag. Ik hoef geen hele dure zender met talloze functies waarvan ik nu al weet dat ik ze niet ga gebruiken. Hi, ik hou het liever simpel:D

    Nu kan ik langzaam af en toe eens een ontvanger erbij nemen of ik had er 5 in eens moeten kopen en dan wordt het toch een prijzige aangelegenheid.

    Marc
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, ppm en bnzinemotoren meten goed gaan, heb dat zelf ook gebruikt en nooit problemen mee gehad.


    Misschien dat de goedkopere ombouwsets minder presteren maar Jeti presteert bij ons feilloos.
    En dat kan voor rond de 200 euro (zendmodule + schakelaar + ontvanger).

    Je kan dan schakelen tussen 2,4GHz en 35mHz.
    En dat allesmet je vertrouwde zender.

    Is nog steeds goedkoper en kan je ook rustig af en toe eens een 2,4GHz ontvanger aanschaffen (leuke verjaardagskado`s ;-) ).
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010

Deel Deze Pagina