Keuze AM model (en setup)

Discussie in 'F3P' gestart door nando, 9 sep 2012.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik ben er voor komend seizoen nog niet uit, Vandaar deze post, schrijven wil nog wel eens helpen...

    Ik vloog vorig seizoen met een (Martin Muller) Extra, een beetje gemilled. Was er erg tevreden mee.

    Nu heb ik een Arrow gebouwd, niet gemilled, nogal zwaar (>180g) en daardoor binnen niet echt geschikt (EN buiten is dat ook niet fijn!!!)
    Hij was ook niet als AM model bedoeld, maar wel om het model te proberen.


    Ik had er vector op (motor bewoog met het rudder mee) (heb ik ook even op een MM extra gehad) met z'n eigen servo, maar daar zijn er nu 2 van stuk gegaan. Dus dat is niet echt wat, 1 grotere servo (rudder/motor gecombineerd) lijkt mij steviger en bijna iedereen heeft het op die manier bij de wedstrijden.

    Het vector sturen ben ik eigenlijk wel uit, dat heeft bijna enkel voordelen.
    Enige wat ik als nadeel kan noemen is dat hij in High alfa meskant onstabiel word (de as die je met het 'hoogteroer" stuurt word slecht controleerbaar). heeft denk ik met gebrek aan luchtstroom te maken.
    Maar dat doe ik bijna nooit, en is voor een AM niet nodig.

    Een goede snelle "grote" servo is aleen erg duur... zou er graag JR380G op hebben, maar 50€ voor 1 servo...
    Misschien een hitec 65... Kan zelfs zijn dat ik er nog 1 heb liggen. :rolleyes:


    Nu het vliegtuig...

    Ik begon de AM een paar jaar geleden met een normale Clik. Ik vloog ook de precisie met zoon clik, dat heeft als voordeel dat je de kist goed kent. Hij had enkel meer uitslag.
    Ik kon er van alles mee, ook snaps enzo, maar miste toch iets felheid.

    Volgende was weer de Clik, maar met de scharnierlijst iets verplaatst voor grotere roeren.
    Erg goed, maar zeg er wat vreemd uit, presenteert zich niet zo goed als een 3d model dat doet.

    Even een SUltimate geprobeerd, en een aangepaste versie met iets meer romp.
    Zag er goed uit, maar mist de precisie. en omdat hij zo fel is het daar ook wat moeilijker door om alles netjes te doen.

    Toen kwam de MM extra, wat een geweldige kist! Ik wil absoluut niet meer terug naar de modellen die ervoor kwamen, deze is zeer precies en behoorlijk fel op al z'n roeren.

    Nu heb ik een te zware Arrow, en die is nog een stuk feller dan de MM Extra.
    Rolt veel sneller en kan makkelijk de staart naar beneden gooien op elk moment, wat dan gelijk een nadeel is.

    Het verticale romp oppervlak is groot, en is denk erg vergelijkbaar met de mm extra. (de reden waarom de sultimate of een yak 55 mij niet echt bevalt)

    Hij is ook best precies te vliegen, waarschijnlijk iets minder dan de Extra.
    Maar hij komt makkelijker dezelfde richting uit snaps. Ik kan makkelijker een wat minder heftige maken en dan precies recht uitkomen, of als ik een haakse hoek wil maken dan doet hij dat, of gewoon 180graden omgedraaid eruit. Ook de rollen zijn erg makkelijker echt axiaal. Niet dat de extra dat niet doet... lastig te omschrijven...
    Het is misschien zo dat de arrow de afwijking geen tijd gunt...:eek:

    Ik ga weer een mm Extra bouwen, eerst een voor de indoor meetings en buiten (tijdelijk misschien als trainings kist)
    [​IMG]
    (Komt goedkope apparatuur in)

    Daarna komt een extra veel gemilde mm extra,
    [​IMG]
    Hier komen weer de goede servo's in, en ik bouw hem als AM model, met vector en een paar ledjes.

    Als de gemillde Arrow V6 uit is dan die maar kopen denk ik, want misschien is dat wel "het" toestel.
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ok, nu weer veel vluchtjes met de MM Extra gedaan. (denk een stuk of 40-50) Allemaal outdoor, met weinig wind.

    [​IMG]

    Ik heb er 12 Accu's voor, even een paar minuten lopen en ik ben weer meer dan een uur bezig om ze leeg te krijgen.

    Setup:
    Motor: - Gavak F3P-AM (geen trustvector)
    Prop: - Glavak 9X2,8 en 9X3,3 geprobeerd
    Regelaar: - TGY Plush 12A
    Servo: - HXT500 4X (2 op rol!) (op 2s met enkel een diode ertussen)
    Accu: - 2s. - 300mah 35C TGY nanotech (15g) - 320mah 25C Hyperion (18g) - 550 25C hyperion (28g) - 600mah TGY nanotech (30g)
    En nog 2 andere, die niet echt interessant zijn. En mijn 65C 350 (24g) is 'op'.
    En ik heb 300 45C nanotech besteld.

    Deze motor had ik vorig jaar op mijn AM model, maar ik had wat problemen met de regelaar. Vooral een YGE 12, ik kreeg het optoeren niet snel genoeg.
    De TGY plush 12A is geweldig! een van de weinige die een optoer snelheid opgeeft, 300ms (0,3sec) wat best snel is.

    De timing word vaak vergeten als een motor het goed doet. Hoge timing geeft meer vermogen, trekt meer stroom. Standaard was hij low, en ik kon het verschil merken.
    Dan om het optoeren vanaf "0" supersnel te krijgen mag hij nooit uit gaan, ik heb een zeer laag minimaal gas (alternatieve throttle curve, die niet bij 0 begint, zit op een schakelaar.)
    Ik had het eerst anders, met throttlecut schakelaar. Maar ik had zonder dat ik dat wist daar ook een andere throttle curve, met minder dan 100% op volgas.
    Het duurde even voordat ik dat wist, ik dacht dat bepaalde accu's minder waren.

    Tot nu toe is het timing verhogen positief uitgevallen. Ook wat het optoeren betreft.
    Binnenkort nog wat meer spoed proberen, met de verschillende timing instellingen.


    De accu's: 2s 300 35C nanotech is erg goed, lever meer vermogen dan de 320 hyperion (die eigenlijk een beetje tegenvallen)
    Nu trek ik zo weinig stroom dat ze het nog wel doen, maar ik had er vorig jaar problemen mee.
    De 550 of 600mah pakketten zijn naar verhouding best licht (de meeste 450 pakketten wegen nauwelijks minder).
    Het gewicht is niet een probleem, maar mijn zwaartepunt is er niet optimaal mee. (de rudderservo zit in de weg)
    Ik ga nog wat gewicht toevoegen in de form van ledjes, het is wel fijn dit eerst te proberen met enkel een zwaardere accu, dan weet ik iig dat het extra gewicht geen probleem vormt.

    Het vermogen is nu al genoeg, maar ik ga toch nog een 4,2" spoed prop proberen.
    Misschien binnenkort een Axi Race race erop zetten, om te kijken hoe dat is. Het is een erg populaire motor, en ben wel benieuwd wat hij doet met een licht vliegtuig erachter. (zit nu op mijn Arrow)

    De servo's: De hxt500 zijn behoorlijk snel op de hoge spanning, maar vooral 1 rolroerservo blijft trillen (misschien vervang ik hem nog)
    En ze maken een ongelofelijk kabaal! Buiten zit ik toch niet veel precieze rustige figuren te doen, dus resolutie en middenstelling merk ik minder.
    Ik heb nu wel weer zin om met goede servo's te vliegen.

    De Extra: Vliegt Geweldig! Maar de rollrate van de Arrow mis ik wel. Hoewel het wel helpt om duidelijk onder het maximale van mijn kunnen te rollen, want dan is het een stuk makkelijker. Ik heb nog wel wat ideeën om het te verbeteren.

    Ik heb ook een klein beetje aileron meegemixt met hoogte (beide ailerons dezelfde richting op) ik zit er nu mee te experimenteren, lijkt wel positief.

    Daarnaast (zoals ik al tijden doe) gas met aileron. Als ik vol rol stuur geeft hij een beetje gas bij.
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De 4,2" spoed prop geprobeerd, maakte weinig uit.
    Ook nieuwe accu's binnen gekregen, nanotech 300 45C. Die zijn ERG goed, ongeveer 1,5g zwaarder dan de 300 35C, maar nogsteeds lichter dan de hyperion. Ze leveren het meeste vermogen van alle accus die ik nu heb.

    Ik heb nu de Axi Race motor erop gezet, met een 9X2,8" glavak prop. Zow, das toch een stuk meer vermogen! En heel erg goed regelbaar (hier was ik bang voor). Timing nu op mid staan geloof ik.
    De accu's kunnen allemaal genoeg stroom leveren, maar ik merk er wel verschil tussen. De 300 45C (ook de nieuwste accu's) leveren het meeste vermogen.
    Ik ga nogmaals wat props proberen, maar ik denk dat het bij deze motor blijft.
    Wel vind ik de montage met 3 pootjes echt belachelijk! 4 zou een stuk steviger zijn. Nu moet ik veel meer koolstof toevoegen om de zelfde stevigheid te bereiken. (straks met vector zou ik er toch maar 3 gebruiken...)

    Ik heb wel een (oude, kwam uit een vorige shock) hxt500 kapot, beweegt enkel nog super traag een klein beetje. De hogere spanning en het intensieve gebruik is hem te veel geworden. Ik soldeer er zo een nieuwe op.

    De kist is wel steeds zwaarder geworden, extra lijm en tape, hier en daar een beetje koolstof. Maar vooral de ledjes, arduino en motor hebben er voor gezorgd dat hij van 137g (inc accu) is gegaan naar 163g! (inc dezelfde accu) En hij vliegt nogsteeds goed.

    De volgende gaat hopelijk minder wegen, met een lichtere ontvanger, meer gemilled. Maar wel standaard wat meer koolstof (zodat er minder te lijmen valt) en een zwaardere rudderservo (voor vector).
     
  4. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    waarom vlieg jij met een extra en niet bvb een yak55m van gernot bruckman?

    Sten
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De Yak 55m heeft veel minder romp oppervlak. En dat model van Gernot is een oud ontwerp, ook in zijn geheel kleiner. Gernot vliegt er zelfs zelf niet meer mee.
    hij vloog met de gb models Extra-330sc de laatste keer dat ik hem heb zien vliegen.

    Gernot heeft een totaal andere vliegstijl dan ik, en al zijn ontwerpen binnen en buiten waar ik mee gevlogen heb waren niet naar mijn smaak. Bij martin muller heb ik het tegenovergestelde.
    Wat hij er mee kan is ongelofelijk, dus het is geen slecht ontwerp, maar het vliegt niet naar mijn smaak.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Nando,

    Hoe pak je het laden van die nanotechs aan?

    Ik heb 2S 180 mAh nanotechs met 1 stekkertje erop (met 3 draadjes) wat bedoeld is om gebalanceerd te laden. Omdat ik geen tegenstekkertje van het juiste formaat vindt, haal ik die stekker eraf en soldeer er een 2 draads JST op.

    Gebelanceerd laden is dan niet meer mogelijk. Al moet ik toegeven dat ik nog geen problemen heb gehad met ongebalanceerd laden na - naar schatting - 75 keer laden/ontladen (en dat voor 2 accu's).
     
  7. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    thx voor de goeie uitleg

    Sten
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dit zijn een paar erg oude foto's, maar hetzelfde principe gebruik ik nogsteeds.
    Een losse balance strekker is veel te veel gewicht, een kort draadje met een vertind uiteinde werkt ook.
    Ik heb er ook een voor 3s, moet je wel op de volgorde letten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    OK bedankt, dat is duidelijk.

    Nu heb ik meteen een oplossing om die nanotechs gebalanceerd te laden.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ok, we zijn weer een tijdje verder, ik heb nu een extra, 156g totaal (inc ledjes, accu, alles).
    Hij zou voor mij/mijn am beter zijn als hij wat lichter was. Vooral in meskant.
    Vliegt niet helemaal zoals ik zou willen.:(

    De setup:
    Axi Race,
    9X3,3 Glavak
    TGY 12A reg.
    Elevater, JR 318 (op 2s-diode)
    Aileron 2X JR 318 (op 2s-diode)
    Rudder & vector 1 Hitec Hs 65 hb
    Accu, voorkeur heeft de nanotech 2s 300 45C hoewel de Gens ace 450 25c meer power levert, maaar weegt wat meer.
    (gens ace 250 en 350 wil ik nog gaan proberen.

    Vector is erg lekker, maar ik heb wel mijn rudder in de zender erg anders afgesteld dan bij de vorige extra zonder vector. Dit hielp erg veel.

    Ik ga de extra aanpassen, meer romp oppervlak, langere staart, meer rolroer, meer pijlstelling. Er is geen lijn meer hetzelfde... Hij zit nu ergens tussen de extra en de arrow in.
    En ik zit er ook aan te denken meer rem toe te voegen.
     
  11. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    Er staat dat je met een tgy regelaar vliegt, wat betekend "tgy"

    Sten
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.882
    Locatie:
    Velserbroek
    TGY = Merk!
     
  13. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    TurniGY...
     
  14. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    Oke dankjewel
     
  15. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    nando,
    ik heb ook een kopie van de mm extra 300 en vlieg die nu met een 8*4 prop (die schrijfen ze ook voor bij deze motor) maar ik wil er eigelijk een glavak prop voorzetten.. maar ik heb geen idee welke maat ik moet kiezen... Ik heb hem ook gevlogen met een 9*5 prop vliegt heel lekker.. is het dan verstandig om een glavak 9x4.8 te halen?

    Alvast Bedankt

    Sten Dalvoorde
     

Deel Deze Pagina