Keuze e-motor

• Topicstarter Topicstarter Marc Bakker
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bakker

Guest
Dag heren,

ik heb ook een vraag aangaande de grootte van de motor.
Mijn houten speedboot wordt 120 lang 35 breed en een diepgang van ongeveer 6 cm.Hij zou toch wel 40 Km/uur moeten kunnen.
Ik heb echter geen idee wat voor motor ik erin moet zetten.Wat de geschikte toerentallen en vermogens zijn en hoe groot de schroef moet zijn.Wil er het liefst 2 stuks met waterkoeling in verwerken.het zal onder water aandrijving zijn.
Voor de schroeven denk ik zelf een diameter van 4 -6 cm.Dit lijkt met optisch wel kloppen.En hoe werkt de schroefas doorvoering.Ik zie vaak een as met daarom een lange bus.Moet je die gewoon door de romp steken en dan dicht plakken en uithouders plaatsen.Als laatste zou ik graag willen weten wat voor accu's je moet gebruiken.
Voor de motor zat ik hier aan te denken maar misschien sla ik de plank helemaal mis.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Misc. Boat Parts

Nou een heel verhaal en ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Alvast bedankt.
Mvg Marc.

Hallo Marc,

40 km/h is met de huidige electromotoren niet echt een probleem, maar een kwestie van budget.
Een paar vragen om het beantwoorden van jouw vragen gemakkelijker te maken:

- Heb je een paar foto's van je boot?
- Hoe zwaar is/wordt de boot?
- onderwaterschroef of oppervlakte aandrijving?
- (Semi) schaalmodel of speedboot?
- Brushless of borstelmotoren?

Bij een speedboot is het weten van de diepgang niet echt van belang, als de boot in plané is heb je geen diepgang van betekenis, de 6 cm die je noemt suggereert een zware romp, ben je nog in de ontwerpfase, of is 'ie al gebouwd?

Bij een speedboot, is een éénmotorige aandrijving economischer dan tweemotorig; je hebt maar één motor nodig en maar één regelaar, bij tweemotorig verdubbelt alles, borstelmotoren zou je samen met één (dikke) regelaar kunnen aansturen, maar ideaal is dat niet, bij brushless heb je een regelaar per motor nodig.

Hoe groter de schroef, hoe hoger het rendement, twee kleine props zijn minder efficiënt dan één grote, een hoger rendement betekent meer vaartijd en/of een hogere snelheid.

Rompvorm; een gestepte romp heeft minder weerstand dan een ongestepte, het bochtengedrag van een gestepte romp is 'hoekiger' dan een ongestepte, hier maak je weer een keuze tussen rendement en vaargedrag.

Groeten, Jan.

Speed boot

Hallo Jan,

Alvast bedankt voor je reactie.
Op zich is de boot in ontwerp maar de onderkant is klaar.Ik wil wel een plaatje erop zetten maar dit schijnt me niet te lukken.Volgens mij moet je vriend van de site zijn.Dit is ook mijn eerste forum dus ik weet niet precies wat dat inhoud.Maar goed.het is een verzonnen boot.De schroeven komen onder de boot maar de assen maken een zo vlak mogelijke hoek waardoor de motoren voorin komen.Het liefst zet ik er 2 assen in voor het uiterlijk.Wat e-motoren betreft weet ik niet wat beter is.Brushless lijkt nieuwer dus dacht ik beter rendement.De boot zelf wou ik aftrimmen met accu's.Gewicht wordt een gok maar denk zelf kilo of 4(alleen de boot dan).Ik zou eventueel het ontwerp naar je mailadres kunnen doorsturen.En ik weet niet wat gestept is.

Nou een heel verhaal en ik hoop dat je iets weet.

Alvast bedankt.

Mvg Marc.

Hallo Marc,

Ik ben benieuwd naar je foto's en je bouwmethode.

Ik ben bezig met een MTB van 110 cm en de kale romp weegt 890 gram.
Als ik er twee 4S Lipo's, twee 3660 motoren plus regelaars en de bovenbouw bij reken, zit ik nog onder de 3 kilo (2745gram) om precies te zijn.
Daar komt nog glasweefsel en epoxy bij, dus het vaarklare gewicht zal rond de drie kilo uitkomen.

Ik bouw deze romp als semi schaalmodel, in plaats van twee, komt er maar één motor in, want ik wil minstens 40-50 km/h kunnen halen.

Jouw romp wordt maar 10 cm langer, als je bij een kale romp dan al op een geschatte 4 kilo komt, zou ik ernstig over een lichtere bouwwijze gaan nadenken, want zoveel gewicht electrisch op 40 km/h brengen kost een boel energie (en geld).

Groeten, Jan.

Houten speedboot

Dag Jan,

Het was inderdaad een wilde gok wat het vaartuig gaat wegen.
Ik ben bezig met een bodemplaat en vanuit daar wil ik de spanten aanbrengen.Vervolgens wil ik dan de bovenkant erop schroeven zodat deze demonteerbaar is.alleen de materiaal keuze ben ik nog niet uit(welke houtsoort).Denk de spanten van vuren hout en de rest met balsa hout vorm geven.en waarschijnlijk ga ik hem iets kleiner maken vanwege het grootte vermogen wat nodig is en de meeste balsa plankjes van 1 mtr.
En is je email ergens te vinden Jan dan stuur ik mijn schets even door.

Alvast bedankt voor je interesse.
Mvg Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Marc, je hebt een PB met mijn mailadres (rechtsboven in de pagina, onder het kopje privé berichten).

Ik zou het mailadres uit je post verwijderen, voor je straks tot aan je oksels in de spam zit...

Groeten, Jan.

Back