keuze E-motoren Springer-tugs

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ZuidwegH, 22 jul 2019.

  1. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    ik heb eens een vraagje, bij de modelbouw vereniging Vlissingen (SMVV) hebben we een 4 tal springer-tugs waar kinderen mee kunnen varen.
    nu hebben we al tijden problemen met de motoren, om kosten te besparen hebben we geen al te dure zenders.

    we hadden een 4 tal brusless-motoren ge kocht van Graupner, maar dit werkte niet, de zenders 2.4Ghz zorgen er voor dat de vaarregelaar een ERR geeft waarna de knuppel in de nul stand moet komen, om daarna weer voor 15 sec te werken (als we met 1 bootje varen werk het perfect, met 2 gaat het al mis, denk frequentie wisselingen geeft vermoed ik de ERR)

    nu hebben we 4 andere motoren gewone Aero-Naud 480 maar lijken wel door te branden, het 1e uur gaat het goed, maar daarna vallen ze alsmaar stil, of hikken, zijn dan ook gloeiendheet.ruimte voor waterkoeling is er jammer genoeg niet.

    we varen met 2 of 4 accuus PB 6v-4,5ah (we kunnen ze in serie of parralel zetten wij wissel in diverse gebouwen elk jaar de accus van de noodstroom van daar deze keuze)
    ik heb nog 4x Graupner 600 - 7.2v liggen maar het stroomverbruik is gigantisch volgens spec 12A

    mijn voorkeur gaat uit naar een
    Motraxx 540-3 (12v) het verbruik germ.verbruik 2,5A. [2x(2x6v) - 9ah] belast toerental rond de 8400

    of Motraxx 550-3 van 18-24v met een gem verbruik van 0.9A (accu 4x6v - 4,5ah) belast toerental rond de 6100

    Beide kan ik koelen met een Reely koelsysteem met ventilator.

    Ze moeten niet al te hard varen, maar wel lang soms wel 4-5 uur aan 1 stuk, en met kinderen is dit altijd vol gas.

    Iemans advies???
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lees het bouwverslag van de Yarra gebouwd door Lex Verkuijl eens door. Hij gebruikte 750 KV motoren met een HK 10 A autoregelaartje. Een ideale combinatie. Het HK motortje is niet meer leverbaar, maar Banggood heeft een goed alternatief. Een 750 KV Racerstar. Die loopt met 12 spoelen nog mooier dan het HK ding met 9 spoelen. Vaar al een paar jaar met zo'n combinatie op 7,2 Volt 4 Ah Nimh, zowel op 40 Mhz als op 2,4 Ghz.
    Het zou best eens kunnen dat je 6 Volt accu te ver onderuit wordt getrokken en dan geeft de BEC het op. In de neutraalstelling komt het voltage terug en gaat het weer (heel) even goed. Je hebt bij de HK regelaar wel een programmeerkaart nodig om hem optimaal af te stellen. En de regelaar heeft een max voltage van 9,6 Volt. Staat allemaal in het verslag van Lex. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoger aandrijfaccu-spanning, hoe minder stroom een lineaire LBEC kan leveren. Een schakelende/switching SBEC heeft dit probleem nauwelijks.

    Hoe hoog was de gemeten motorstroom bij volgas?

    Het getal op de motor geeft de max. toegestane stroom. Hoe veel stroom er daadwerkelijk gaat lopen is afhankelijk van spanning, Kv en belasting/schroef. Lage spanning en/of geringe belasting: (zeer) lage stroom.

    Stroom is evenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Voorbeelden:
    Dubbele spanning verviervoudigd (2²) stroom.
    Dubbele diameter verzestienvoudigd(2⁴) stroom.

    Handig stroomtabel voor celletje erbij
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2019
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als dit brushless motoren zijn, zijn ze inmiddels waarschijnlijk al onbruikbaar, want veel hoger Kv gekregen: neodymium magneten, te heet, zwakkere magneten, hogere Kv, hoger toerental, nog meer stroom, nog heter, nog zwakker enz. enz.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2019
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die Motraxx en Aeronaut zijn borstelmotoren en trekken belast een veel te hoge stroom. In wezen bepaalt de schroef (diameter, spoed en toerental) hoeveel stroom er gaat lopen.
    Hoogtoerige motoren worden door een te zware schroef gewoon afgewurgd en worden daardoor veel te heet. Met gevolg dat de magneten naar hun grootje gaan en er geen vermogen meer in de motor zit.
    Nu ben ik niet zo'n theoreticus als Ron, maar door de (vaar)praktijk gevormd. Als ik het goed heb moet een BEC, om goed te kunnen werken, een zekere overspanning hebben. Dus als de BEC 5 Volt moet maken dan zal er meer in de vaaraccu moeten zitten. Wordt deze drempel?spanning te laag dan levert de BEC niet meer zijn 5 Volt en zie je rare dingen. Mijn ervaring was dat dan de stuurservo "wegliep" naar links. Als gelijkstroommotor kan ik een Bühler Zon3 aanbevelen. Wel een zware en grote motor, maar heeft heel weinig stroom nodig. Op 12 Volt 1 Ampère. Loopt dan ongeveer 3.000 toeren. Gr. Klaas.
     
  6. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    bedank voor alle adviezen,
    1) wat de bruschless motoren betreft ik heb het ook met MiHi accus van 7.4v-4200mha geprobeerd het zelfde effect, zelfde soort storing, zet ik een zender uit werk de ene moter perfect.

    2) een 36mm/44mm is wel de maximale diameter voor de motor, een 480 is 36mm een 540 is ook 36mm en past dus op de motersteun die er al in zit.
    3) de 480 is een brusched motor, maar ik vermoet dat de magneten verbrand zijn, afgelopen zaterdag op 1 set 6v-9,0ah ongeveer 1,5 uur gevaren, set gewisseld, waarna naar ongeveer
    30 min de problemen begonnen 3 van de 4 motoren stopte er mee, tot grote ergenis van de kinderen die nog stonden te wachten.
    4) keus is dus een 480 of 540 motor ook al voor de koelings mogelijkheden, we hebben ongeveer 40 accus van 6v-4,5ah en willen hier zo lang als mogelijk mee varen.
     
  7. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    Graupner motorregelaar NAVY V30R Brushed 6-12V nr. 2880 deze vaarregelaar liggen er in + 3 blads messing schroef, met niet veel spoed.
    dus 18-24v motoren vallen al af.
    heb niet zoveel verstand van dit alles, probeer alles alleen maar een beetje gaande te houden al zo'n 5 jaar, we dachten met de brushless motoren dat we minder accu's zouden moeten wisselen en we langer konde varen, want 3-4 uur aan 1 stuk is eigenlij standaard. Dus veel rust krijgen ze niet.

    3000 toeren lijkt mij wat weinig ?
     
  8. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    [​IMG] [​IMG] hier doen we het voor,kinderen te laten kennismaken met RC.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] de op aanraden van een RC winkel gekochte bruschless motor set.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt deze vraag ook elders gesteld en daar heb ik op geantwoord. Daarbij heb ik niet gedacht aan wat Klaas hier aan geeft:
    Dat is een heel goed punt! Je gebruikt "oude" accu's die al een tijd in een noodstroom installatie zijn gebruikt. Op zich is daar niets mis mee maar er kan wel een probleempje aan kleven en dat is dat die accu's bij een wat "zwaardere" belasting net even wat meer (te ver?) inzakken en dat dan de BEC schakeling in de regelaar er de brui aan geeft. Dat verklaart vrijwel al de symptomen die je aangeeft. In dat geval heeft het niets met de motoren, de regelaar en/of de besturing te maken.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een springertug moet natuurlijk wel een beetje power hebben. En dan is een brushless buitenloper een ideale motor. Sterk en spaarzaam met stroom. Maar als de zenders, zoals je schrijft, het probleem veroorzaken dan is er weinig te testen. Om zeker te stellen dat het niet door de BEC wordt veroorzaakt zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt met een losse ontvangeraccu. Als je ontvanger en servo's 6 Volt verdragen dan zou je dat kunnen proberen. Moet je wel even van de regelaar met BEC de rode ontvangerdraad terug trekken. Anders zitten de voltages van de BEC en de ontvangeraccu elkaar in de weg. Mocht dan de spanning van de vaaraccu onderuit gaan dan heeft dat geen effect op de ontvanger en de aansturing van servo's en motorregelaar. Verder zou ik zo gauw niets kunnen verzinnen.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb dat ook niet van mezelf hoor Ernst. Kan zo gauw niet vinden waar het aan de orde kwam. Maar soms heb ik een helder ogenblik en kan me de symptomen wel herinneren. Had het stukje hierboven dacht ik geplaatst, maar het hing nog tussen wal en schip. Weet jij zo uit het hoofd Ernst hoeveel "overspanning" een BEC nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Als simplist houd ik maar 0,7 Volt aan, maar daar kan ik helemaal naast zitten natuurlijk. Hoop dat met een "losse" ontvangeraccu het lek boven water is en er alsnog met brushless kan worden getest. Om lekker te regelen heeft de Robbe 7734 teveel KV (1210). Mijn ervaring is dat het met 750 KV wel aardig gaat. Helemaal mooi gaat het met 500 KV, maar die motoren zijn (mij in ieder geval te) duur. Hieronder een filmpje van een 500 KV motortje dat helaas te zwak is voor een Springertug. Met 7 Euro is de prijs er dan ook naar. Het tankertje (avatar) vaart er vorstelijk mee. Is 90 cm lang en weegt 3 kg. Gr. Klaas.

     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Hoeveel overspanning een BEC schakeling nodig heeft valt niet zo maar te zeggen dat hangt helemaal van de soort schakeling af die gebruikt is. Het kan zo weinig zijn als 0,5V maar het kan ook rond de 2V zijn. Als er een "gewone" lineaire regelaar wordt gebruikt, zo iets als een 7805, dan kan het makkelijk 2V zijn. Er bestaan echter ook "low drop" regelaars en die hebben soms aan 0,5V zelfs al voldoende. Het hangt dus helemaal van de fabrikant af. Het probleem is dat je meestal aan de buitenkant niet kan zien wat voor spanningsregelaar er is gebruikt en de meeste ESC fabrikanten specificeren dat ook niet. Slechts een enkeling zal opgeven dat je minimaal 2S LiPo of 7S NiMH nodig hebt als je de BEC wilt gebruiken.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor je antwoord Ernst. Heb met 7,2 Volt Nimh nooit BEC uitval gehad, maar wel altijd rekening gehouden met de consumptie van de motoren. En de vaaraccu niet te ver onderuit trekken natuurlijk. Zodra je merkt dat de fut eruit is naar de kant. Gr. Klas.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het gaat me ook niet zozeer om de exacte waardes Klaas. In mijn ideale verhaal zijn bijvoorbeeld spanningsverliezen in accu, bedrading, regelaar en motor niet meegenomen, daardoor is het een worst-case benadering. Met daarbij ook nog de aanname dat alle componenten de toename aan kunnen zonder in de hens te gaan.
    Belangrijk is te weten dat kleine veranderingen heeeel grote gevolgen voor opgenomen stroom en vermogen hebben.
    Een wat zinvoller/realistischer voorbeeld:
    Schroefdiameter factor 1,2 hoger, stroom factor (1,2)⁴=2 hoger, een verdubbeling, 100% erbij.

    In RC borstelmotoren zitten ferrietmagneten, die kunnen veel hogere temperatuur aan (250-300°C) dan neodymium (80-100°C).
    Als de motor onbelast even snel loopt als voor heen onbelast, zijn de magneten niet verzwakt.

    Het zou erg handig zijn als ze de accu spanning onder belasting en de volgas stroom (laten) meten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2019
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dit vind ik een hele vreemde storing. Nooit gehad, en ik vaar ondertussen al een behoorlijk aantal jaren met Brushless én op 2,4 GHz. En vaak met meerdere schippers tegelijk, ook op 2,4 GHz.
    Die motoren van Graupner zijn prima, de regelaar moet ze prima aankunnen qua amperage...

    Om alle mogelijke zaken te elimineren:
    Als jullie ook andere zenders gebruiken dan die modelcrafts, sluit eens een paar andere zenders aan op die Springertugs. Hebben ze dan dezelfde ellende?
    Zo ja, dan ligt het niet aan de zenders en moet je verder kijken.

    Lopen de schroefassen lekker soepel? (koppeling losmaken)
    Welke diameter schroef zit onder die Springers en met welke spoed?
    Een BL motor kan aardig wat hebben, maar op een gegeven moment gaan ook die naar de bliksem als ze een te grote schroef moeten rondsleuren...
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Ik had me beter uit moeten drukken en stellen dat ik de formules niet zo bij de hand heb. Alle respect voor jouw kennis en bijdragen. Zet je aan het denken en ben je niet zo verbaasd als het begint te roken. Nog maar één keer gehad met een 40 A regelaar gekoppeld aan 6 7Ah Nicads met als verbruiker een boormachinemotor aan een van de schroeven van mijn Smit Finland. Wier in de schroef, geen zekering en die Nicads geven niet zomaar op. Was dus einde motor en na 9 jaar nog steeds te ruiken als de boot open gaat. Je snapt het al, toen zat ik nog niet op het Forum. Ook wel eens een 10 Ah Nicad cel open zien gaan. Ging vrij snel. Knal en een 1 mm dik deksel kwam voorbij. Rook niet kosher en de open cel maar een tijdje buiten het dakraam gelegd. Niet dat ik trots ben op dit soort kunststukjes, maar meer als voorbeeld hoe je het beter niet kunt doen. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  18. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    hierbij de specificaties van RC-point, er staat dat het met een 6v loodaccu zou moeten kunnen, alleen als je kijkt naar het deel Funktionen zie je betrieb spanning 5,5-15V zou misschien toch een BEC probleem zijn.
    de 6V-4,5ah zal misschien onder spanning beneden de 5,5 zakken waardoor de regelaar uitval ?
    Blijft alleen vreemd dat dit alleen gebeurt bij aanschakelen van de 2e zender.
    Alles werkt zowel vooruit als achteruit alhoewel de rem enz het best ingewikkeld maakt, maar in het controle kastje zit een optie voor boot.
    instellen blijft heer erg moeilijk, maar is denk ik wel gelukt, ander hadden we er niet met kunnen varen (nou ja varen)
    Schroeg messing 35mm men hebben de spoed met een tangetje wat minder gemaakt, zodat ze minder hard varen.

    GRAUPNER COMPACT 300 7,4V +regelaar 7232.G35 18Amp

    Order number 7734.S


    Ook heel geschikt voor boten en trucks.
    Kan vooruit /stop/ achteruit geprogrammeerd worden.


    Prop 50mm 4 blads met een verbruik van +/- 2 - 7Amp
    Op 6V loodaccu of 2S lipo
    Programmiermöglichkeiten:

    Akkutyp NiCd/NiMH/LiIo/LiPo/LiFe
    Abregelspannung
    Abregelart soft/hart
    Drehrichtung
    Motor Timing
    Hochlaufzeit
    Startdrehmoment
    Bremse an/aus
    Rückwärtsmodus für Boot/Auto an/aus

    Drehzahlregelmodus für Heli an/aus
    Nachregelgeschwindigkeit im Drehzahlregelmodus
    Polzahl des Motors
    Getriebeuntersetzung
    Funktionen:
    Getaktetes, hocheffizientes und starkes BEC-System
    Einfache Programmierung der Senderwege über SET-Taster
    Programmiergerät für die einfache Programmierung der Regler
    Programmierung der wichtigen Funktionen auch über den SET-Taster möglich
    Technische Daten
    Breite [mm]: 22,5 mm
    Max. BEC-Strom Impuls: 3 A
    Gewicht mit Kabel [g]: 23 g
    Rückwärtsfahrt: programmierbar
    Dauerstrom max. [A]: 18 A
    Höhe [mm]: 8 mm
    Sanftanlauf: programmierbar
    EMK-Bremse: programmierbar
    Taktfrequenz [kHz]: 32 kHz
    Abmessungen mit Kondensator: 39 x 22,5 x 8 mm
    Akkuanschluss:
    Zellenzahl LiPo, Lilo: 2 - 4
    Impulsstrom bei 25°C [A]: 22 A
    Zellenzahl NiCd, NiMH: 6 - 12
    Länge [mm]: 39 mm
    Max. Dauerstrom: 18 A
    Betriebsspannung [V]: 5,5 - 15 V

    SPECIFICATIE MOTOR:
    Technische Daten
    Anschlussstecker: ohne
    Betriebsspannungsbereich [V]: 7,4...11,1 V
    Leerlaufdrehzahl [U/min]: 9000 U/min
    Gewicht ca. [g]: 57 g
    LiPo-Batterie Best.-Nr.: 7606.2
    Freie Wellenlänge [mm]: 12 mm
    Empfohlener Regler: 7221
    Schub in N (1 N = 100 g): 3,5
    Anzahl der Pole: 14
    Ø [mm]: 29 mm
    Zulässige Motorlaufrichtung: CW / CCW
    Nennspannung [V]: 7,4 V
    Gehäuselänge: 30 mm
    Empfohlene Luftschraube: 2945.21,5.10
    Wellen-Ø [mm]: 3,17 mm
    Stromaufnahme max.[A]: 6.7 A
    Umdrehungen/Volt [kV]: 1210
    Brushless: Ja
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik de gegevens van de regelaar goed interpreteer dan werkt de BEC met een minimale spanning van 7,2 Volt (6x Nicad of Nimh cellen) in de vaaraccu.
    Bij een lagere spanning zul je een aparte ontvangeraccu nodig hebben om de regelaar vanuit de ontvanger van stuurpulsen te voorzien.
    Probeer dat eerst eens en kijk wat er gebeurt. En meet wat de spanning van de vaaraccu doet onder maximale belasting.
    Het is even wat werk, maar dan weet je gelijk wat meer. Verder kan ik het niet uitleggen. Misschien wel duidelijker, maar geef dan even aan wat je niet begrijpt.
    Dan proberen we een andere insteek. Gr. Klaas.
     
  20. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    We hebben net een proefvaart gemaakt met nimh 7.2v-4200mah accu's
    Bij 1 boot A geen probleem, vaart super.
    Extra zender(s) aan zonder ontvanger geen probleem, zenders storen dus niet de ene ontvanger.
    De accu aansluiten op de 2e boot, gelijk een probleem boot A valt elke keer uit en moet naar de midden stand, om hem weer te aktiveren, zowel vol gas en 1/2 gas als langzaam vooruit.

    heb thuis de zelfde test gedaan maar dan onbelast, lijken ze er minder problemen mee te hebben.

    m.a.w. 2 boten tegelijk aan belast geeft storing.

    stel dat ik een losse accu aansluit dus het BEC systeem uitschakeld, wat moet ik dan minimaal hebben 6-7,2v want vroeger waren de ontvanger accu's meestal 4 penlite batterijtjes, ten minste die ik nog gebruik bij mijn F14 en F16 zender.
     

Deel Deze Pagina