keuze FP na coaxiale helicopter

Hallo,

Ik vlieg al een tijdje rond met mijn Walkera 2-1 en wil er graag een 'kleine' FP helicopter bij.

Ik zit een beetje te denken aan de volgende helicopters:
Walkera CB100
Walkera 4#3
Walkera 4#6

Mijn voorkeur gaat uit naar de 4#6 omdat deze een enkele motor heeft met een pitch staartrotor.
Bovendien denk ik dat de CB100 erg dicht tegen het stabiele coaxiale systeem zit dat het vliegen met de CB100 slechts voor kortere tijd nieuwe uitdagingen bied.

Nu mijn vragen:
Is de walkera 4#6 een geschikte helicopter om te beginnen met FP vliegen of is het verstandiger toch voor de CB100 te gaan?

Wat zouden eventuele andere helicopters geschikt voor een beginnende FP vlieger? (Ik sta ook open voor andere merken)

Alvast bedankt,
Pjotr

Even teruglezen wat er in andere topics is gemeld, er zijn kortgeleden nl al 3 a 4 soortgelijke fp vragen gesteld.

qua walkera kan ik niets zeggen, ik heb alleen een 4#3 gehad, deze is snel overleden.
Tegenwoordig schijnen ze wat aan de kwaliteit gedaan te hebben, maar ik heb er geen ervaring mee.

Verder, je hebt de piccolo V2, honeybee Fp, etc.
Verder is het een kwestie van voorkeur.

En niets gaat in de buurt van je coax komen.
Fp en cp zijn niet zelfstabiliserend, dit punt zul je veelvuldig tegenkomen.
Je zal beide dus als zeer onstabiel beschouwen in het begin.

Die info heb ik inderdaad gelezen, maar veel monden uit in: Waarmee kan ik ook buiten vliegen en de discussie FP versus CP.
Ik wil nog geen CP gaan vliegen, dus dat is niet op mij van toepassing.

Ik wil graag binnen hooveren en als het lukt een klein beetje rondjes draaien in de huiskamer. Ik zal dan ook voor een kleinere helicopter gaan die al wat minder stabiel is dan een grotere.
Ik wil rustig richting een CP gaan en wil dus ook een minder stabiele FP die ik zal moeten corrigeren om hem op zijn plek te houden.
Ik heb daarom ook liever geen heli met een 45 graden flybar omdat deze zichzelf stabiliseren, tenminste dat heb ik uit de diverse info opgemaakt.

Dank voor het advies, ik zal de Piccolo en de HoneyBee eens beter bestuderen.
Zelf zag ik ook de Blade mSR nog langskomen, maar de zender van de RTF kit ziet er wel heel anders uit dan gebruikelijk.... Heeft iemand toevallig ervaring met die zender en zou die er iets over kunnen vertellen?

gr. Pjotr

Hoi Pjotr,

Zeker een goede keuze hoor, zo'n FP. Ik heb ook na de lama v3 coaxiaal gekozen voor de Esky honeybee FP. Nog steeds vind ik dat de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. De FP is een fantastische heli om het 'echte' vliegen te leren. Het hooveren is direct een heel stuk moeilijker en het vliegen nog veel moeilijker. Maar dat vormt nu juist de beste leerschool mogelijk op weg naar een CP. Ik heb een paar maanden later een CP gekocht en daar kon ik direct mee vliegen. Ik ben er ook nooit mee gecrashed. Als je een FP onder controle kan houden, dan kan je zeker een CP onder controle houden.

En het mooiste is de crash-bestendigheid. Ik ben er meerdere malen 'onzacht' mee geland, maar meestal is het de rotor-bladen rechtzetten en gaan maar weer. Af en toe breekt er iets in de kop, maar in dat geval koop je voor 1 of 2 euro een nieuw onderdeel en kan je weer verder.

Ook nu ik een CP heb vind ik de FP nog super gaaf. Het is misschien heel gek, maar het 'stoeien' met de heli om hem de goede kant op te krijgen is juist erg leuk. Ik neem de FP dus ook altijd mee als ik naar het veldje ga om te vliegen. Kan ik dan prima even ongestoort mee raggen door de lucht :)

Binnen oefenen met de FP kan, zie maar mijn poging:
bbyNDZpsrpM[/media] - Esky Honeybee FP livingroom training
Maar het is wel enigzins tricky (ook dus wel weer leuk).

Kijk zeker eens naar de Esky honeybee FP. Er is tegenwoordig een V2 uit die een 3-cell lipo heeft (ipv de 2-cell die ik vlieg). Dan heb je dus ietsje meer gewicht en behoorlijk meer power. Echt een pracht-heli!!!

Succes!! Joost

Goh, als ik mijn verhaal zo terug-lees lijkt het wel een reclame-spot voor Esky :D Was niet helemaal de bedoeling hoor. Voor het tegengewicht kan ik zeggen dat Walkera ook hele mooie FP's heeft. Mijn vader heeft een Dragonfly FP en die is ook prima. En Walkera heeft de afgelopen tijd veel FP modellen aan hun collectie toegevoegd. Moet je ook zeker even naar kijken!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Goh, als ik mijn verhaal zo terug-lees lijkt het wel een reclame-spot voor Esky :D Was niet helemaal de bedoeling hoor. Voor het tegengewicht kan ik zeggen dat Walkera ook hele mooie FP's heeft. Mijn vader heeft een Dragonfly FP en die is ook prima. En Walkera heeft de afgelopen tijd veel FP modellen aan hun collectie toegevoegd. Moet je ook zeker even naar kijken!!

Ik kan me er in ieder geval wel in vinden hoor. Naar mijn idee moet je voor een eerste FP heli niet meer geld uitgeven dan je meestal kwijt zult zijn voor de Honey Bee FP2 (+/-100€).

Zowel Walkera en Dragonfly zijn meestal duurder en in sommige gevallen krijg je er zelfs eigenlijk exact dezelfde heli voor. Naast het feit dat onderdelen voor de FP2 goed voorhanden zijn in Nederland. Dat is bij de Walkera helicopters nog wel eens lastig, tenzij je je wilt wagen aan het monteren van niet-originele onderdelen natuurlijk.

Voordeel van de Honey Bee FP2 is ook dat deze klein en ook zodanig gevoelig is, dat je inderdaad met weinig problemen zult kunnen overstappen op een grotere CP heli omdat je al geleerd hebt rustig te vliegen en goed te corrigeren etc.

Nou, de dragonfly van Walkera was ongeveer dezelfde prijs als de Honeybee V1. Maar met de nieuwe modellen heeft Walkera gekozen om extra snufjes toe te voegen: een brushless motor, metalen onderdelen in de kop, staartmotor op de romp met as door de staartbuis. Ik denk dat dit de modellen van Walkera wat duurder maakt. Ik heb natuurlijk geen idee of ze nu ook beter zijn?!? :)

Groet, Joost

Nou, de dragonfly van Walkera was ongeveer dezelfde prijs als de Honeybee V1. Maar met de nieuwe modellen heeft Walkera gekozen om extra snufjes toe te voegen: een brushless motor, metalen onderdelen in de kop, staartmotor op de romp met as door de staartbuis. Ik denk dat dit de modellen van Walkera wat duurder maakt. Ik heb natuurlijk geen idee of ze nu ook beter zijn?!? :)

Groet, Joost

Je zult zien dat een groot aantal van die helis in feite dezelfde helis zijn (zoals bijv. de Wakera HM004 een Honey Bee FP1 is), maar wat versta jij nu onder de prijs van een Honey Bee V1? 80€? 100€?

Versie 2 kost inclusief 2,4Ghz zender/ontvanger namelijk meestal rond de 100€, daar koop ik in Nederland geen nieuwere Dragonfly's voor hoor. ;)

Voor wat betreft de qualiteit en wie het beste is, dat is eigenlijk voornamelijk een voorkeurs-kwestie denk ik. Technisch gezien zijn ze meestal wel goed aan elkaar gewaagd, maar wanneer het clones betreft is dat ook niet meer dan logisch.

Ik persoonlijk heb wel een voorkeur voor Esky, maar dat heeft meer te maken met het feit dat hun prijzen goed laag liggen en je dus nooit bang hoeft te zijn te veel betaald te hebben. Ook technisch zijn ze tegenwoordig bijzonder goed.

Mensen zien het vaak als een budget-merk, maar dat is eigenlijk niet helemaal terecht.

Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Bedankt voor het advies.
Na wat wikken, wegen wat rondkijken op internet heb ik besloten voor de walkera 4#6 te gaan.

Mede het kijken van de filmpjes van Paul Rautenbach heeft mij overtuigd ik dat deze heli redelijk robuust is....

Zelf ben ik meer een aanhanger van Radd's School of Rotary Flight, dus ik verwacht hem iets minder op zijn donder te geven...

Met vriendelijke groet,
Pjotr

P.S. Je kan zeggen wat je wilt, maar die man is wel een volhouder......

Back