keuze in aankoop balsa mustang P-51

Beste forumleden,
misschien tijd voor mijn hanger aan te vullen.
Ik ben op zoek naar een mooie warbird in balsa.

ik heb ferm goesting op giant top flight P-51, maar ons veld is slechts 75meter lang en ik heb schrik dat dit wat TE nipt is voor de landingen.....??
Wie bezit er hier een TF giant, P-51 , en kan zijn ervanringen delen met mij?

indien de giant, net iets te groot blijkt te zijn heb ik keuze uit :

de top flight p-51 .60 size
de hanger 9 blue nose
.....
en misshien nog andere van esm en zo, al weet ik niet of die goed zijn.

ik zou graag snelheid halen, hij moet kunnen schreeuwen zonder al te veel geluidsoverlast van de motor, als je begrijpt wat ik bedoel.

In de 60 zou de nieuwe 4 takt, benzine saito fg-21 een optie kunnen zijn (wel een dure vogel)....of zijn er betere alternatieven....

graag jullie meningen over welke mustangs .....:D

Laatst bewerkt:
Ik heb de Giant TF-P51 met een DLE 55 en Krumscheid 4 kamer uitlaat in de romp.
Met tweeblad haal je geen 80dB/7m maar met een drieblad is kom je redelijk dichtbij.
Met 22x12 is de snelheid ongeveer 220km/h, genoeg om een leuke impressie achter te laten :-)

Voor start en landing heb je niet veel ruimte nodig, ik zou gerust op 75m durven vliegen. Hangt wel een beetje van de wind af natuurlijk.
Met take-off flaps is starten redelijk makkelijk, maar er is wel veel rudder gebruik nodig om de kist goed rechtuit te laten accelereren.
Landing met 40 graden flaps hebben 2% down elevator mix nodig, en dan kun je een mooie stijle final maken. Door de flaps staat de machine dan heel snel stil.

Hierbij nog een paar impressies van de pony in Vucht:
http://sdrv.ms/SAZu4Q

Laatst bewerkt:
@Robke, aaa blij te horen, misschien is er dan toch hoop..;;!
dacht ook al aan een remsysteem ….
kan je eens pm mocht je van West- of Oost-Vlaanderen België zijn? dan zou ik graag eens komen kijken als dat mag….
is het een ARF? wat kom je uit als gewicht?

hele mooie foto's trouwens !
heb je ook een filmpje?

groeten
Juweeltje

ik denk niet dat het een probleem is om de kist te landen op 75m
ik vlieg zelf een extra van 2,60 met een zdz en ons veld was ook ongeveer zo lang(word elke keer als er gemaaid word langer:P) en ik hebt echt ruimte genoeg.
ik denk dat je een mustang zo stil hebt. en verder ziet de kist er leuk uit, heb er zelf geen ervaring mee.

mvg. Max

doch , bij vragen over de giant top flite filmpjes op youtube zeggen ze, dat het NET te doen is, al mogen er geen enkele fouten gemaakt worden....

oke, heb zelf ook geen ervaring met de kist.
misschien kan je iemand met deze kist eens vragen of je er een vlucht mee kan maken en of hij denkt dat het lukt.

max

Het is net te doen, bij foutief inschatten een go-around maken.
Ik woon in Oss, maar kom wel vaak in Belgie voor werk.
Vraag gerust wat je wilt weten.
Mocht je trouwens deze kist willen, dan kan ik je de ARC aanraden. Almost Ready to Cover.
Dat is het complete toestel maar dan zonder bekleding.
De mijne was inderdaad een ARF. gewicht droog is 10,2 Kg, 11 nat.
Lijkt heel wat, maar is weinig, de kist is niet kritisch.

inderdaad, allemaal wel mooie modellen, maar deze gaan al ver boven de 2 meter uit, en dat zal op ons plein om moeilijkheden vragen……

de giant top flite is volgens mij een hele mooie vlieger, maar mocht de landingsbaan toch te klein zijn zie ik die hanger 9 60 size met een 4takt benzine ook wel best zitten.;..;

kijk eens bij www.fun-modellbau.de

die hebben ook wel leuke dingen

Toch vooral een kwestie van ervaring denk ik. Ons veld is 60x100 meter. Bij landen heb je vaak maar een stukje (30m?) nodig. Nu staat er mais om het veld en wordt het al weer veel minder.

Ik denk dat het wel verstandig is het op te bouwen. Hoe groot zijn de kisten waar je nu mee vliegt? Als je voor je ervaring met net te grote kisten gaat vliegen sta je met elke landing met een bruine broek! Ook niet fijn.

Volkert

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
hmmm ik denk een (verstandig?) besluit te gaan nemen....

ik hoor wat negative reactie's over de H9 p-51, misshien al dan niet terecht....

en gezien ik toch heel graag de giant p-51 van top flite ooit wil, ga ik deze wat even uitstellen, dit omdat mijn vliegervaringen tot op de puntjes perfect moeten zijn....Fouten kunnen niet gemaakt worden op ons veld daar deze slechts 75 meter lang is....

Ooit komt hij wel de giant...maar als ik nu voor een 60 size mustang ga...dan is de giant net hetzelfde model...

dus heb ik verder gezocht, en kwam ik op de 70 size (als ik die zo mag noemen) , ESM F8F...
volgens iemand die er reeds mee vliegt, zou het een zalige vlieger zijn...
iemand meer hierover?....

TF P-47 .60 schijnt een super vliegende kist te zijn.
dan is je Giant p-51 toch iets anders

of nu een p-51 .60 en dan de giant Thunderbolt! (die vind ik eigenlijk mooier, wel de razorback dan)

Wil je een echt mooie big scale mustang
dan ben je er met de TOP flite niet
Ze zien er goed uit ok maar niet echt schaal

Wat dacht je van 1/4,5 tekeningen van Yke rusticus

Een betere mustang is er niet

het is voorlopig nog niet de bedoeling (denk ik) om echt ,echt, echt schaal bouw te gaan doen (al weet je nooit dat mijn goesting veranderd)
Ik koos gewoon voor top flite omdat ze zo goed vliegen, en goed te bouwen zijn….

Vrijwel alle mustang modellen vliegen goed
Ik heb zelf een jamara reno mustang
kwalitijd is bagger
maar hij vliegt prima

Back