keuze motor

graag had ik komend jaar de eerste stapjes gezet in de F3A. ik bezit sinds een jaar al een sebart wind S 50 met de setup CC ICE 100, turnigy 5065A 400kv, 6S 4000Mha, APC 16X8, ail en elev hitecs HS225MG en rudder DES657.apparte bec 1300 mha.ik vlieg daarmee max 8min mee.nu dacht ik eraan om de motor te vervangen om meer rendement te hebben. ik dacht aan 3 verschillende motors, 1: hacker A60 16S, 2: AXI 4130/20 of 3:4120/20. mijn voor keur gaat naar 4130/20 omdat ik een 18X10 kan plaatsen. ook heb ik een turnigy SK aerodrive 5065 380 kv liggen, maar daar denk ik ook dat het rendement niet zo goed is als een axi. graag had ik graag jullie advies hierover gehoord. het is de bedoeling om in de instapklasse te beginnen.

Ik denk niet dat een andere motor hier enige verbetering gaat brengen. 8min met een 6s 4000 pack is zo'n beetje max wat er in zit.
Zelf vind ik de turnigy SK aerodrive 5065 380 kv een perfecte motor voor die kist (met een 17*10 prop).

Ik denk niet dat een andere motor hier enige verbetering gaat brengen. 8min met een 6s 4000 pack is zo'n beetje max wat er in zit.
Zelf vind ik de turnigy SK aerodrive 5065 380 kv een perfecte motor voor die kist (met een 17*10 prop).

dus het heeft geen zin om een axi of hacker te kopen

Als de motor na een vlucht niet loei heet is dan zit het met het rendement wel goed.

Bij een gemiddelde belasting is er vaak wel verschil met een goede motor maar is dat maar heel erg klein, er is vooral verschil onder zware belasting, een goede motor zal minder toeren verliezen onder maximale belasting dan een mindere motor. In een programma vlieg je hooguit 5% van de tijd volgas.

Dus alleen als je de plank volledig mis slaat in de combinatie motor, prop, kist etc dan heeft het zin een andere motor uit te zoeken. Gezien je vliegtijden met deze setup lijkt me het rendement in orde.

Wil je een grotere prop draaien dan is meer ijzer en koper een betere oplossing, een grotere stator levert meer rendements winst op dan een andere motor, tenzij je naar handgewikkelde motoren gaat.

zoals ik het begrijpt zou het mss beter zijn een 4130 te kopen of de turnigy SK 5065/380 te nemen en een grotere prop te gebruiken bv 18X10

Met die ICE 100 kun je de data loggen tijdens de vlucht, je kunt beginnen om die 5065/380 op een 18x10 te vergelijken met de motor die je nu in gebruik hebt.

Met een grotere diameter propellor kun je meer trekkracht ontwikkelen om te stijgen maar kun je minder snelheid ontwikkelen.

Om te weten wat het beste werkt kun je het beste de logger capaciteit van de ICE regelaar gebruiken. De piekwaarden van de stroom en het inzakken van de toeren onder belasting vertelt iets over rendement onder belasting. Het verbruik van een vlucht vertelt iets over het rendement in deellast. Omdat we veel meer in deellast vliegen dan volgas heeft deze laatste een grotere invloed op de temperatuur van de motor.

Nog belangerijker is of het prettig vliegt, wat we zoeken is een mooie transitie en voldoende vermogen waar dat nodig is.

Of die 18x10 iets oplevert kun je ervaren met de motoren die je in huis hebt. Ik verwacht niet dat die AXI een relevant verschil in rendement oplevert t.o.v. de SK.

tanks
Met die ICE 100 kun je de data loggen tijdens de vlucht, je kunt beginnen om die 5065/380 op een 18x10 te vergelijken met de motor die je nu in gebruik hebt.

Met een grotere diameter propellor kun je meer trekkracht ontwikkelen om te stijgen maar kun je minder snelheid ontwikkelen.

Om te weten wat het beste werkt kun je het beste de logger capaciteit van de ICE regelaar gebruiken. De piekwaarden van de stroom en het inzakken van de toeren onder belasting vertelt iets over rendement onder belasting. Het verbruik van een vlucht vertelt iets over het rendement in deellast. Omdat we veel meer in deellast vliegen dan volgas heeft deze laatste een grotere invloed op de temperatuur van de motor.

Nog belangerijker is of het prettig vliegt, wat we zoeken is een mooie transitie en voldoende vermogen waar dat nodig is.

Of die 18x10 iets oplevert kun je ervaren met de motoren die je in huis hebt. Ik verwacht niet dat die AXI een relevant verschil in rendement oplevert t.o.v. de SK.

6S 4000Mha

hoe zwaar is deze ?

kijk eens naar de gens ace 5300 mAh 30C, weegt minder 750 gram
dat is licht, ik had 4500mAh zippys die zwaarder waren

Dit geet je gewoon meer dan 25% meer vliegtijd,

Bart

Iemand een linkje naar de 5065 380 kV?
Ik vind enkel de Turnigy Aerodrive SK3 5065 320 kV (en 275 kV en 236 kV) terug...

Electric Motors>TURNIGY SK3>50mm

Blijkbaar is de 320 kV versie geschikt voor 6S tem 10S. Het max. vermogen van 2050 W is voor 10S.

De door Sebart voor de Wind 50S voorgestelde HACKER A50-16S levert 1118W (6S). Gewicht van de Turnigy (531 gr) is daarentegen wel veel hoger dan die van de Hacker (345 gr).

die motor is dan ook niet meer te krijgen Hans, draadje is al een paar jaar oud.

ik had vroeger de angel 50 met eerst de hacker en daarna die SK motor, ik vond de SK prettiger vliegen op 6s 4000mah

die gewichten kan ik me niet meer herinneren, maar ik vond er weinig verschil in, nooit echt gewogen.

die motor is dan ook niet meer te krijgen Hans, draadje is al een paar jaar oud.

14 maanden ;)

Zou de 320 kV versie waardig alternatief kunnen zijn? Hij maakt iets minder toeren (kan er een grotere prop op...), alleen het verschil in gewicht tov de originele HACKER vind ik nogal hoog.

Back