Keuze motor

Beste Noorderburen,
Ik kocht recent een toestel Sequence (1.81m) van GreatPlanes dewelke is uitgerust met een Pro-Tronik DM5330 motor om te vliegen op 8S. Ik heb deze lipo's niet meteen liggen en lijkt me ook weerom wat zwaarder dan 6S.
Ik wens hem bijgevolg te verbouwen naar 6S en heb hierbij de keuze van 2 motoren, zijnde ;
- Tomcat G601/kv 400 of
- Graupner Compact 610Z

Beiden leveren ongeveer een goeie 1500 Watt.

Ik ken Tomcat-motoren totaal niet, welke motor zou het meest kwalitatief zijn ???
Deze motoren zouden uitgerust zijn met Chinese lagers waarvan ze zeggen dat deze top zijn.
Anderzijds denk ik het Duitse Graupner meer te vertrouwen.

Zijn er mensen met ervaring of kennis van deze beide motoren.

Groetjes en alvast bedankt
 
Wat gaat de Sequence vliegklaar wegen, wat voor vlieggedrag wil je bereiken en wat voor soort kist is een Sequence?

Als het een F3A achtige kist is dan lijkt een 8S lipo mij een goede keuze. Geef eens wat meer informatie dan krijg je ook gerichter advies. Anders: rubbish iN means rubbish out!


Erik
 
optioneel kan je ook naar een lichte 10S setup gaan, je kan dan kleinere 5S packs in Serie gebruiken.
Vermogen = Stroom x spanning, dus je kan of minder cellen en meer stroom doen (dikke packs)
of meer spanning en minder stroom
 
Wat gaat de Sequence vliegklaar wegen, wat voor vlieggedrag wil je bereiken en wat voor soort kist is een Sequence?

Als het een F3A achtige kist is dan lijkt een 8S lipo mij een goede keuze. Geef eens wat meer informatie dan krijg je ook gerichter advies. Anders: rubbish iN means rubbish out!


Erik

Klopt, de sequence is een f3a kist en wil er de klassieke oefeningen mee doen.
Kist weegt 4,7kg en de esc een cc 100amp ice
 
Met een F3A kist heb je erg veel vermogen nodig. een normale F3A kist en zo mijnes ook zit rond de 3000watt.
op 10S krijg je dus een stroom van 3000:37=81 ampere.
wil je dat zelfde vermogen op 6s, dan heb je veel meer ampere, 3000: 22,2 = 135 ampere.
Je moet dus hele zware 6s accus hebben en een hele zware regelaar.
je komt met gewicht dus altijd rond het zelfde gewicht uit ( zolang de wattuur (Wh) van de accu maar gelijk is.
ik vlieg met 10S 5000mAh. dat is 185Wh, wil je hetzelfde aantal Wh hebben op 6s moet je 185:22,2= 8333mAh lipo hebben.
En dan hebben we de effiecentie nog niet eens meegenomen, 10s is veel effiecenter dan 6s.
Ik zou dus of de 8s versie houden, of ombouwen naar 10s.
 
  • Like
Reactions: wvr
Zeker als er al een motor) en regelaar) in zit zou ik zeker eerst daarmee gaan vliegen. De vermogen waarmee Ymecen Wilfried vliegen zijn nodig voor een F3A programma. Op minder vermogen is de Sequence ook vast leuk te vliegen maar vast niet op 6S. Dan doe je de kist tekort.
Ik heb nu een gebruikte Wind 110. Die doet het voor mij leuk op 8S. Als ik tenminste weer een 8S regelaar scoor.

Mijn advies: ga eerst met 8S vliegen. Lijkt mij de minste investering met de grootste kans op leuk succes.
Erik
 
Tijdens het vliegklaar maken heb ik gemerkt dat de huidige 8S-motor Pro-Tronik DM5330 Kv200, niet keurig draaide. Na jullie info had ik besloten om hem toch op 8S te houden en eventueel op 10S verder uit te testen.
De propeller bracht een geluid voort dat me niet meteen aanstond en het toestel trilde lichtje. Bij verder nazicht bleek dat de motor niet correct draaide, hij vertoonde zichtbare slag.
Ik had vorig jaar bij dezelfde eigenaar een toestel gekocht wat prima was en ik er alle vertrouwen in had en niet toestel niet terplaatse te hebben getest. Lesje geleerd !
Ik contacteerde meteen de vorige eigenaar die enigzins verbaast leek maar meteen zelf voorstelde om het toestel terug te nemen....... een beetje bizar toch dat hij het toestel meteen terugnam voor dezelfde prijs die ik betaalde.
Bijgevolg "niet tevreden, geld terug" en einde verhaal voor de Sequence om te overwegen hem naar 6S te brengen.
Alvast bedankt voor alle info die ik kreeg.
 
Netjes van de vorige eigenaar dat ie het spul voor hetzelfde geld terug nam.
Bij hem kan je vaker wat kopen.
 
Back
Top