keuze pistool

• Topicstarter Topicstarter lateralus
  • Startdatum Startdatum
L

lateralus

Guest
Goeiedag iedereen. Dit is m'n eerste bericht in dit forum en eigenlijk in een modelbouwforum in het algemeen. Ben al 15 jaar met modelbouw bezig en meerbepaald enkel plastic modelbouw van vliegtuigen (1/28, 1/32, 1/48, 1/72) uit periodes rond 1ste en 2de WO.

Schilderen is niet m'n sterkste kant (valt mee hoor maar kan beter) vooral wat vlakken betreft en ik denk dat airbrushen een mooier resultaat zal geven. Ik heb mij intussen al suf gelezen en 100den prijzen vergeleken. Ik heb mijn zinnen gezet op volgende merken:

-Rich (ab-300)
-Paasche
-Aerograph Devilbiss

Is dit een goede keuze? Welke moet ik nemen? Het zal dus vooral dienen voor het spuiten van rompen (egaal en camo), dus de grotere opp. en weatheren. Prijs: 100 euro is absolute max.

Tsja, zelf heb ik niet echt ervaring met een van deze merken.. Welke je moet nemen valt niet zomaar te zeggen.
Kijk in ieder geval goed ernaar dat het een dual-action is. Dat werkt gewoon vele malen fijner en spuit je niet meteen voluit maar kan je beide apart regelen. Kijk ook of je de naald/nozzle kan vervangen. Voor jou doeleinden kun je een redelijk grote naaldset nemen.

Wat voor verf ga je trouwens gebruiken? Airbrushes vinden oliegedragen e.d. verfen niet zo fijn, athans de rubbertjes niet. Ik zou dus gewoon verf op waterbasis nemen. Maakt ook makkelijker schoon.

Bedankt voor je antwoord.
Ik werk toch liever gewoon verder met de enamel verven. Dit wordt dus ook een vereiste. Uiteraard had ik al aan dual action gedacht.

Hallo
ben vorig jaar begonnen met een cursus airbrush en de bovenste op je lijst was ons startmodel,de Rich AB-300 dus,zoals reeds eerder vermeld een dual action , redelijk van prijs en geen slechte spuit,prijs was net geen honderd euro geloof ik,we spuiten met transparante watergedragen verf van Golden waarmee alles kan gespoten worden op bijna alles,mits een goede grondlaag
Alle onderdelen zijn te verkrijgen bij artobi
dus de rich is in mijn ogen geen slechte keus
groeten
Rik

Bedankt voor de info maar het zou toch zeker bruikbaar moeten zijn met enamel.

Hallo,

Met de airbrush spuitjes uit jouw lijst heb ik zelf alleen ervaring met de devilbiss (oude super 63e)
Het is wel belangrijk dat de spuit geschikt is voor het soort verf waar jij mee wilt spuiten, volgens mij is die enamel redelijk dikke verf ?... waarschijnlijk een stuk dikker dan de watergedragen verf of inkt waar je op een cursus mee begint.
Aan de plaatsnaam te zien woon je wellicht ergens in Belgie ??.. misschien is het mogelijk om eens nar harolds te gaan in Rotterdam ?... daar hebben ze erg veel merken en ook allemaal op voorraad, daar kunnen ze je ongetwijfeld ook exact vertellen welke airbrush het beste is voor jouw verf !!
In die winkel werkt iemand die echt jarenlange ervaring heeft.
Andere hele goede optie is Airbrush service Almere maar das dan wel weer iets verder denk ik.

groeten,
Ruben

Ja, het is wel bruikbaar, maar de rubberen ringetjes worden er niet vrolijk van en zul je vaak moeten vervangen.

Ik zou dan als ik jou was eens kijken naar een pistool zonder die rubberen ringetjes (dacht dat die speciaal voor dat soort verven waren gemaakt, moet je ff zoeken wie ze maakt. Dacht dat Iwata er ook een had)

Edit: mustang was me voor, maar verf is gewoon te verdunnen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb intussen m'n oordeel geveld en het wordt De "Talon" van Paasche.

Back