Keuze propellor

Beste lezer,
Al heel vaak geplaatst denk ik deze vraag maar volgens de specificaties van de motor die ik gebruik voor de 2,9 kg zware warbird, moet ik een kleinere prop gebruiken dan 14x6. Zal ik dan voor een 13x6 gaan of een 12x8 ?
Ik twijfel namelijk maar dat terzijde.
Vriendelijke groet Andre.
 
Met zo weinig informatie is je vraag niet te beantwoorden.
Welke motor heb je, met hoeveel cellen wil je vliegen, welke capaciteit en C rating hebben ze, welke regelaar heb je, hoe snel moet je model vliegen, wil je vooral snelheid of eerder trekkracht.
 
Met zo weinig informatie is je vraag niet te beantwoorden.
Welke motor heb je, met hoeveel cellen wil je vliegen, welke capaciteit en C rating hebben ze, welke regelaar heb je, hoe snel moet je model vliegen, wil je vooral snelheid of eerder trekkracht.
Ok ja niet zo handig van mij
Motor is een 710 KV. Esc is 60 A met een piek van 80A. Batterij 4 cellen 14,8V, 4000mAH 25C. Snelheid is geen must. Trek kracht heeft denk ik prio........
 
Welke motor is het. merk en type, dat is het makkelijkst, eventueel als je dat niet weet kan ik met het gewicht van de motor (en de Kv=710) een eind komen.

Rick
 
... Motor is een Kv = 710rpm/min ...
Omdat je Kv wel vermeldt en max.stroom of max vermogen niet, vermoed ik dat je een onjuist idee van de Kv motorconstante hebt Andre ...
  • A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc.
  • The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it.
  • Motors have just one Kv, not e.g. 1400Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, ...) measured & expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv=1400rpm/volt.
  • Motor/battery-current is proportional to voltage squared and proportional to Kv cubed! Way more than one would expect. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
    Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
  • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
    (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke :eek: ???")
 
Laatst bewerkt:
Omdat je Kv wel vermeldt en max.stroom of max vermogen niet, vermoed ik dat je een onjuist idee van de Kv motorconstante hebt Andre ...
  • A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc.
  • The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it.
  • Motors have just one Kv, not e.g. 1400Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, ...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv=1400rpm/volt.
  • Motor/battery-current is proportional to voltage squared and proportional to Kv cubed! Way more than one would expect. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
    Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
  • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
    (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke :eek: ???")
Wow Ron bedankt......genoeg om te lezen Moet mij er meer in verdiepen. Ga ik ook doen. Vindt het super. Dank!
 
Met motor/prop combinatie keuze kan (durf?) ik je niet helpen, anderen zoals Rick schudden die weer zo uit de mouw.
Vuistregel voor een beetje goede motor: 3watt/gram.

Some reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions.
Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
E-flight primer and tools
 
Voor zover ik het me goed herinner is de propdiameter tot de derde macht lineair evenredig met de trekkracht.
Heel simplistisch gesteld daalt de trekkracht van een 13" prop dan tot 80% van die van een 14", en tot 60% in geval van een 12" prop.
De max. horizontale snelheid neemt toe met 33% als voor een 8" prop kiest ipv een 6" prop.

En er was ook zoiets als de vuistregel: bij propdiameter 1 of 2 maatjes kleiner, kan de spoed een maatje groter.

Ik zou gaan voor een 13x6.

Welke vleugelbelasting heeft je toestel? Ik veronderstel dat het een halfsymmetrisch vleugelprofiel heeft (onderzijde wat minder bol dan de bovenzijde) en uitgerust is met flaps ?
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik het me goed herinner is de propdiameter tot de derde macht lineair evenredig met de trekkracht.
Heel simplistisch gesteld daalt de trekkracht van een 13" prop dan tot 80% van die van een 14", en tot 60% in geval van een 12" prop.
De max. horizontale snelheid neemt toe met 33% als voor een 8" prop kiest ipv een 6" prop.

En er was ook zoiets als de vuistregel: bij propdiameter 1 of 2 maatjes kleiner, kan de spoed een maatje groter.

Ik zou gaan voor een 13x6.

Welke vleugelbelasting heeft je toestel? Ik veronderstel dat het een halfsymmetrisch vleugelprofiel heeft (onderzijde wat minder bol dan de bovenzijde) en uitgerust is met flaps ?
Klopt qua vleugel! Dank voor je reply.
 
Het programma Drivecalc is gratis en berekend de eigenschappen van een combinatie van accu-motor-propeller en een eventuele vertraging.

Jouw motor de FC4250-7 die een kv heeft van 710 rpm/volt (niet de 4205 ! ) staat in de database.
Op grond hiervan raad ik je bij 4S een 13 x 6.5 APC-E prop aan. Deze combinatie geeft bij volgas rond 7900 rpm bij ongeveer 36 Ampere.
Dit is een mooie waarde voor de motor en regelaar. Je komt dan op een pitch speed van ~ 80 km/h en hebt een goede trekkracht.
Als je het toestel beter kent kan je in horizontale vlucht meer snelheid halen, ten kostte van trekkracht in stijgvlucht en start met een 12 x 8 of zelfs een 12x10 APC-E. Bij de laatste zit je ook nog veilig voor motor en regelaar, maar moet je goed gooien, hij komt dan niet vlot op gang

Rick
 
Het programma Drivecalc is gratis en berekend de eigenschappen van een combinatie van accu-motor-propeller en een eventuele vertraging.

Jouw motor de FC4250-7 die een kv heeft van 710 rpm/volt (niet de 4205 ! ) staat in de database.
Op grond hiervan raad ik je bij 4S een 13 x 6.5 APC-E prop aan. Deze combinatie geeft bij volgas rond 7900 rpm bij ongeveer 36 Ampere.
Dit is een mooie waarde voor de motor en regelaar. Je komt dan op een pitch speed van ~ 80 km/h en hebt een goede trekkracht.
Als je het toestel beter kent kan je in horizontale vlucht meer snelheid halen, ten kostte van trekkracht in stijgvlucht en start met een 12 x 8 of zelfs een 12x10 APC-E. Bij de laatste zit je ook nog veilig voor motor en regelaar, maar moet je goed gooien, hij komt dan niet vlot op gang

Rick
Super Rick top!
 
Een zware warbird heeft wel een beetje snelheid nodig!
Wat is de vleugelbelasting?
Pitch speed van 80 km/u zou wel eens te weinig kunnen zijn. Dan vlieg je de hele tijd vol gas, erg laag prop rendement, accu snel leeg. Voelt dan als een futloze aandrijving.
12x10 lijkt me niet verkeerd.

Tjarko
 
Een zware warbird heeft wel een beetje snelheid nodig!
Wat is de vleugelbelasting?
Pitch speed van 80 km/u zou wel eens te weinig kunnen zijn. Dan vlieg je de hele tijd vol gas, erg laag prop rendement, accu snel leeg. Voelt dan als een futloze aandrijving.
12x10 lijkt me niet verkeerd.

Tjarko
Dus trekkracht mag van jou betreft lager zijn om de spoed te verhogen voor snelheid?
 
Ja vleugels hebben flaps
Voor zover ik het me goed herinner is de propdiameter tot de derde macht lineair evenredig met de trekkracht.
Heel simplistisch gesteld daalt de trekkracht van een 13" prop dan tot 80% van die van een 14", en tot 60% in geval van een 12" prop.
De max. horizontale snelheid neemt toe met 33% als voor een 8" prop kiest ipv een 6" prop.

En er was ook zoiets als de vuistregel: bij propdiameter 1 of 2 maatjes kleiner, kan de spoed een maatje groter.

Ik zou gaan voor een 13x6.

Welke vleugelbelasting heeft je toestel? Ik veronderstel dat het een halfsymmetrisch vleugelprofiel heeft (onderzijde wat minder bol dan de bovenzijde) en uitgerust is met flaps ?
 
Back
Top