keuze regelaars en graag uitleg berek. mot./prop/cellen etc.

Ik heb een algemeen vraagje, wanneer kies je voor BEC en wanneer voor OPTO. Zelf heb toch de voorkeur voor een apart pakket voor de ontvanger zeker als je net in een sterke bel zit na b.v. je laatste stijgvlucht.

Is het trouwens beter om meteen een 70ampere regelaar kopen terwijl eigenlijk 40 voor de huidige toepassing genoeg is? Dit om later deze regelaar ook nog te kunnen gebruiken voor zwaardere toepassingen?

Nog een vraag waar kan ik eens eenvoudig uitgelegd krijgen hoe dat nu allemaal zit met aantal cellen, propmaat, stroom en rendement. Ik heb nu motocalc, maar dan zie je nog niets van de logica.

Bert

Ik zou persoonlijk voor een aparte ontvangeraccu gaan wanneer ik meer dan 10 cellen gebruik. Een BEC kan dan namelijk z'n energie moeilijk kwijt en wordt gauw te heet. OPTO wordt gebruikt in hoog stroom (>50 Ampere) toepassingen zoals F5B (elektrozweef) en F5D (pylon).

70 Ampere regelaar kan. Het is alleen wat zwaarder en groter.

De FAQ (Frequently Asked Questions) van http://www.ezonemag.com is redelijk verhelderend wat elektrovliegen betreft.

Groeten,

Paul

Bert Scholten zei:
Zelf heb toch de voorkeur voor een apart pakket voor de ontvanger zeker als je net in een sterke bel zit na b.v. je laatste stijgvlucht.

Dat is dus ook een belangrijk punt om op te letten. Als je regelaar afslaat om nog wat over te laten voorde ontvanger zit er genoeg in om rustig te landen, maar meer dan 15 minuten thermieken is link.
De meeste regelaars slaan af bij een vaste spaning. Meestal 5.5 volt.

Bij 7 cellen is dat dan bijna 0.8V per cel.
Bij 10 cellen echter maar 0.55V per cel, dan is er nog maar heel weinig over.

Als je dus niet na je laatste stijgvlucht gaat thermieken, kan je dus best BEC gebruiken, want dan weet je wel dat je een volle accu hebt en je bent wat lichter.

Nu hoor ik van iemand dat als je een 70A regelaar gebruikt, en de motor trekt maar 35-40A dat de regelaar dan heet wordt, en dat je daardoor verlies krijgt.
??????? Is dit met de jeti-master 70-3P ook zo, of is die met de huidige generatie regelaars niet meer het geval?

verlies? die energie zal dan in warmte worden omgezet, wordt je regelaar warm(er) als er 35-40A loopt??

Ik heb mijn regelaar nog niet, maar ik werd daarop geattendeerd i.v.m. met de toekomstige aanschaf.
Het leek mij n.l. geen probleem dat als je een regelaar hebt van max 70A, dat deze dan met gemak 35-40A aan moet kunnen zonder warm te worden.

Bert Scholten zei:
Nu hoor ik van iemand dat als je een 70A regelaar gebruikt, en de motor trekt maar 35-40A dat de regelaar dan heet wordt, en dat je daardoor verlies krijgt.
??????? Is dit met de jeti-master 70-3P ook zo, of is die met de huidige generatie regelaars niet meer het geval?

Raar verhaal. Dat klopt niet echt lijkt me.
Misschien dacht hij/zij dat de motor in kwestie wel 70 Ampere trok maar dat je niet met volgas vliegt. Dus deellast. Sommige brushless regelaars kunnen daar niet zo goed tegen en worden dan inderdaad behoorlijk warm.

Paul

Lijkt mij juist gezegd Paul.

Een regelaar (gewoon of borsteloos) wordt in deellast warmer dan volgas.

Volgas:
Een FET die "aan" staat heeft natuurlijk weerstand en wordt daardoor een beetje warm.

Motor uit:
Een FET die uit staat "doet niets" dus wordt op dat moment niet warm.

Nu deellast:
De FET wordt snel aan en uit geschakeld. De FET staat een bepaalde tijd aan en dan weer uit.
De verhouding aan-uit bepaald de spanning voorde motor.
80% aan, 20% uit en de motor ziet 80% vande accuspanning

Je zou denken dat de FET nu minder warm wordt.
Maar 80% van de tijd aan, en ook nog met minder stroom toch?
Klopt, maar het omschakelen van "open" naar "dicht" gaat heel snel, maar kost toch nog een heel klein beetje tijd.
Gedurende dat omschakelen heb je dan een hoop weerstand met een hoop stroom = warmte.
Deze warmte komt dan bij de "gewone" warmte.

Een regelaar wordt het warmst als je bijna volgas hebt.
Dit hangt natuurlijk af van regelaar ontwerp (schakelfrekewentie, FET aansturing en dergelijke.)
De ene regelaar is meer "deellastvast" dan de andere.

Liever ruim boven je volgas stroom zitten, dan weet je zeker dat deellast ook wat beter gaat.

Nadelen van te grote regelaar: Stroom begrenzing kan zo hoog liggen dat bijvoorbeeld een geblokkeerde (kleine) motor niet goed beschermd wordt.

Bekend misverstand:
Volgas trekt je motor meer dan je regelaar aankan.

"dan geef ik gewoon geen volgas" is dan geen oplossing.
De regelaar krijgt dan alsnog de maximale stroom te zien, + de "schakelwarmte" er nog eens bij.
Zo sloop je dus een regelaar.

Een 70A regelaar terwijl je maar 40A nodig hebt lijkt mij geen punt.
Belangrijkste verschil is de extra FETs.

Back