keuze setup balsa sportvliegtuigje

Status
Niet open voor verdere reacties.
beste

Onlangs begon ik met volgend bouwproject, namelijk ene sportvliegtuigje uit balsa : bouwverslag-balsa-sportkistje-electro-span-ong-85-cm
Er staan vele setups beschreven in dit draadje, maar wil er zelf eens achter komen hoe je eigenlijk de juiste motor, prop en regelaar uitkiest voor jouw vliegtuig. Het lijkt mij leuk om zelf de geschikte setup te kunnen samenstellen, zodat hij uiteraard identiek aan jouw eisen voldoet. Bestaan daar programmatjes voor of formules voor?
Volgens beschreven zou het vliegtuigje rond de 600gr (vlieggewicht) wegen,
ik zit alvast met volgende setup in het hoofd:

motor: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy D2836/8 1100KV Brushless Outrunner Motor

regelaar (die heb ik iets zwaarder genomen om later ook in een groter vliegtuig te kunnen monteren, kan geen kwaad neem ik aan...) : HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Red Brick 50A ESC

Zou deze geschikt zijn? Ik moet enkel nog een geschikte prop zien te vinden, maar er zijn er zoveel...

Ik heb ook nog een vraagje ivm de wieldiameter, hoe groot moet deze minimaal zijn om op gras te kunnen opstijgen en landen?

Tot slot nog even wat info over de lipo, daar zou dus een 3cell 2200mah in komen. Hoe kan ik met dit vliegtuig een maximale vliegduur bereiken, en wat zal deze dan ongeveer zijn?

Als ik over deze zaken al wat meer uitleg heb ben ik al een stuk verder op weg en kan ik mijn bestelling plaatsen. Het bouwen van mijn eerste balsa vliegtuig lukt tot nu toe nog prima, romp is zo goed als af en heb net de ribben van de vleugel gedaan.

mvg Jonathan

Laatst bewerkt door een moderator:
Tot slot nog even wat info over de lipo, daar zou dus een 3cell 2200mah in komen. Hoe kan ik met dit vliegtuig een maximale vliegduur bereiken, en wat zal deze dan ongeveer zijn?
mvg Jonathan

Dat ligt eraan hoeveel A je motor trekt. Als je motor 22A trekt zal de accu 2200 : 22000 = 1 tiende uur (6 minuten meegaan)
Ook zullen de servo's stroom gebruiken. Dus ik denk nog wel korter dan 6 minuten.

(Als dit niet klopt graagt zeggen want ik ben ook nog een beginner)

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens op deze site

MODEL MOTORS s.r.o. - modelsk elektromotory AXI, MiniAC, VM

Kies model: Trainer
Voer gewicht in: 600 gram
en klik op find setup.
Je vindt dan een aantal setups met meer/minder gewicht, 2S of 3S en verschillende props.
Mocht je de motoren te duur vinden, zoek dan naar motoren met vergelijkbare specs voor minder geld.
Over het algemeen kun je stellen: Kies een motor die een zo groot mogelijke prop
kan draaien met zo min mogelijk toeren. Let bij de keuze van de prop op de ruimte die vrij moet zijn tot op de grond in verband met keuze landingstel en grootte van wielen.

Pruts wat verder met het programmatje en kijk wat er gebeurt
Ook een aanrader is het programma Drive calc

10 min vliegen haal je wel. Dit toestel heeft niet veel vermogen nodig. Ga je continu volgas rond vliegen dan zal de accu een stuk sneller leeg zijn ;) 2200mAh is meer dan voldoende normaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back