Keuze van accu's - aantal cellen - capaciteit - vluchtduur

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rogiers Patrick, 25 dec 2002.

  1. Hoi, indoorfanatics !

    sedert Okt./2002 vlieg ik tezamen met enkele vrienden indoor.
    Met andere woorden we kunnen terecht nog "beginners" genoemd worden.

    Persoonlijk vlieg ik met de Slo Mo en sedert enkele tijd met de En Nu.
    Nu blijkt dat ik telkens verplicht ben te landen omdat er geen kracht meer in mijn accu zit, 7 x 350 mAh.
    Als ik bijlaad met de lader blijkt er maar 0,1 AH bijgeladen geweest.
    Als motorisatie gebruik ik de GWS BB, dus de kogelgelagerde versie , schroef oranje 0947.

    Wat moet ik doen om langer te kunnen vliegen ?
    Hoe kan ik de capaciteit van de accu beter benutten ?

    Mijn vraag is nu of ik niet beter met 8 cellen zou vliegen of op 7 cellen blijven maar overschakelen een kleinere capaciteit , vb 110 mAh ?

    In beide gevallen denk ik zou ik motortoerental kunnen verminderen met de regelaar, dus minder stroomverbruik en daardoor langer kunnen vliegen.

    Wat is jullie ervaring ivm aantal cellen en capaciteit ?

    Wie kan hierover uitleg verschaffen ?

    Alvast dank voor de reacties !
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Welke motor gebruik je exact.

    GWS IPS ........ met dat kleine motortje of de GWS EPS 300 CS 5,33:1 met een speed 300 achtige motor.

    Het lijkt erop alsof je accu de stromen niet aankan en in elkaar zakt. Wij gebruiken allemaal een aandrijving gebaseerd op een speed 300 met 5:1 vertraging met 7 cellen GP 600. en hebben een vliegtijd van ongeveer 6 minuten. Wij gebruiken alleen volgas als we figuren omhoog draaien of in krappe bochten.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zijn je accu's wel goed gematched?
    Klinkt alsof er een rotte cel in zit...
     
  4. Hoi, Niek,

    Zal mijn accupakketjes 7 x 350 mAh Sanyo groen eens recycleren met mijn MC Ultra Duo Plus Lader.
    Daar heb je de mogelijkheid automatisch twee of drie maal na elkaar de accu op te laden en te ontladen.
    Tijdens op en ontladen wordt de capaciteit gemeten en getoond op LCD-scherm.
    Moest er een “rotte” cel tussenzitten veronderstel ik dat de accu niet tot zijn volle capaciteit kan geladen worden.
    Normaal gezien worden mijn indooraccupakketten met de (even naar de kelder hollen om de naam te weten…) Turbomat 16 plus geladen op de stand 1 Ampère.
    Daar heb je geen ontlaadmogelijkheid en capaciteitsmeting maar wel een 220-Volts aansluiting en dit in tegenstelling ven de MC Ultra Duo Plus waar je zo’n 220 naar 12 Volts convertor moet aanschaffen als je binnenshuis wilt laden wat ik een dure aangelegenheid vind.
    Heb een modificatie doorgevoerd op de Turbomat 16 plus, via een schakelaar en een potmeter kan ik de stroom traploos regelen van 0 tot 500 mA, handig voor mijn 6 x 110 mAh pakketje.
    Het zou me verwonderen moest er een kapotte cel tussenzitten.
    Mijn outdoorervaring met 1800 en 2000 mAh – pakketten is dat een kapotte cel 0 Volt als spanning heeft en dat het pakket in zijn geheel door dat ene pakket gewoon geen stroom kan afgeven laat staan opgeladen worden en dat is hier niet het geval.

    Theo,

    Wat betreft de motorisatie is het zo dat de aangekochte Slo Mo een echte GWS bevatte die echter na +- 1 uur vliegen de geest begaf.
    Autopsie van de motor leerde ons dat deze motor geen kooljtes bevatte maar slechts kopertjes die sleepten op het anker.
    Ongetwijfeld voldoende om de film door te spoelen van een camera en dit gedurende gans de levensduur ervan maar niet geschikt om veel als aandrijfmotor van een indoor gebruikt te worden.
    (heb eens een analoge fototoestel volledig uit elkaar gehaald en deze bevatte een gelijkaardige motor, in haardrogers, stofzuigers en dergelijke kan je speed 500’s of 600 ’s vinden.)

    Probleem van deze motor is mijn insziens het totale gebrek van koeling, zowel voor- als achterkant bevat geen koelgat, vandaar snelle opwarming door vonkvorming aan overgang kopertjes naar anker die niet gekoeld kan worden.
    Misschien warmt het geheel zodanig op dat na enkele minuten de ganse boel uitzet en vaster en vaster komt te zitten, het anker begint trager te draaien, verhoogt het stroomverbruik, waardoor uitgangsspanning accu nog sneller zakt waardoor ik de indruk krijg het vliegerke niet meer in de lucht te kunnen houden, ik probeer dan nog wel via hoogteroer dezelfde hoogte te houden maar dit lukt dan al niet meer.
    Als vervanging kocht ik een gwsachtige motor van het merk Multiplex.
    Het motorhuis bevat het opschrift “Multiplex 150 BB 7:1 #33 2502” en is kogelgelagerd.
    Deze motor zou kwalitatief beter zijn dan de oorspronkelijke gws.

    Ondertussen naar de elektrozaak geweest en 2 speed 300-achtigen gekocht à 2,63 euro stuk.
     
  5. Oeps, hier volgt de rest van mijn verhaal:

    Mijn modelvriend Noel heeft een passende vertraging hiervoor gebouwd ahv de gerecupereede as van de eerst GWS-motor.
    De tandwieltjes zijn afkomstig van een versleten playskool tegelgeleid autootje dan mijn zoontje niet meer moest hebben.
    Bedankt Mathijs!
    Het maximum stroomverbruik is 2 Ampère, geen idee aan welk toerental de 9 x 4.7 oranje schroef dan draait, stond op de rogallo, maar ga ik eens op de En Nu zetten of op de Slo Mo.

    Heeft er nog iemand ervaringen met GWS-kes en afgeleide ?

    Bedankt voor jullie reacties.
     
  6. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    graag ander topic openen...

    Graag nieuw topic openen... beetje bij het draadje blijven a.u.b. :)

    Robert
     

Deel Deze Pagina