Keuze voor de juiste motor

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Boerssie, 12 mei 2024.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.680
    Locatie:
    Salland
    Aanvulling op Brutus: Koop een simpele, goedkope ampèremeter, zoiets als dit:
    0,9.jpg

    Sluit die aan tussen accu en regelaar.
    Maak je model met een korte lijn vast aan de walkant en ga rustig beginnen met gas geven.
    Dán heb je een meting waar je iets aan hebt: dit is namelijk de zwaarste belasting die de aandrijflijn ondergaat: de schroef/schroeven liggen in het water en moeten dat dus ook wegdrukken.
    Maar... omdat het model stil ligt, moeten de motoren er harder aan trekken dan wanneer het model vaart.
    Dus de gemeten waarden met stilliggend model zijn altijd ongunstiger dan bij een varend model en zodoende blijf je aan de veilige kant.
    Heb je die waarden eenmaal gemeten, dan kun je het model eens los laten varen.

    En als je dan ook nog een Gopro o.i.d. hebt, kun je op het filmpje terugzien wat de opgenomen waarden zijn bij deadslow - slow - half gas en vol gas. (Ja, met telemetrie op je zender en ontvanger kun je dat 'live' zien, maar die luxe heb ik niet)

    Voorbeeldje in de link: de opgenomen stroomsterkte van mijn Engelse sleper in aanbouw van 1,50 meter met z'n aanjagermotor tijdens de vaart. De meter had een bereik van 0 tot 15A. In één klap vol gas gaf een piek van ongeveer 9A, daarna zakt het verbruik terug naar vijf komma nog wat. En het was koud, die dag, dus ook relatief behoorlijk weerstand doordat de uierzalf in de schroefaskokers dik was. En dat vertaalt zich weer in hoger verbruik...
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.482
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Roel maar de meter op de foto is totaal ongeschikt voor dit doel.
    Het is een Ampère meter, dat klopt.
    Het golfje links onderaan geeft aan dat deze meter voor wisselstroom is bedoeld.
    De zigzaglijn met de streep erdoor geeft aan dat het een weekijzer meter is. De wijzer zit aan een metalen schijf die door de inductie van de stroom door een spoel beweegt. Je ziet ook dat de schaal niet lineair is, dat is altijd zo met dit soort meters.
    De 1.5 geeft aan dat de tolerantie 1.5% van de volle schaal is. Dat betekent dat de aanwijzing van de wijzer tot 0,15A mag afwijken. Dat kan zowel naar boven als naar beneden zijn!
    De T op z'n kop betekend dat het verticaal gemonteerd moet worden. Zoals op de foto
    dus. Als je hem liggend monteert klopt de aanwijzing niet.
    De 2 in het sterretje betekent dat de meter een testspanning van 2kV (2000 Volt) heeft doorstaan.
    Wat de B betekent weet ik niet, ik heb dat eigenlijk nooit gezien gedurende de 13 jaar dat ik onder andere dit soort meters heb getest en gekalibreerd.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.278
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat die B betekent weet ik ook niet.

    Sterker: ik heb dit soort meters zelden meegemaakt dat de te meten stroom rechtsstreeks door de meter loopt. Dat gebeurt eigenlijk altijd met een A-A converter die een standaard 4 tot 20 mA signaal afgeeft, en dan zit de "calibratie" in die trafo, en krijgt de meter altijd een veel kleinere stroom (meestal zie ik 0 tot 20 mA).
    Ik zie op onze schakelborden tenminste altijd exact dezelfde meters, met aan de achterkant exact dezelfde dunne touwtjes, maar de ene meter is 0 tot 10 A, de meter ernaast 0-100... Gewoon een kwestie van een andere schaal achter de wijzer.

    Maar de meter zoals in de video te zien, is WEL geschikt voor het doel. En hoewel wellicht een beetje omslachtig met de GoPro (ik zou gewoon voor de kant meten met de gewone twee oogjes in mijn hoofd, omdat ik uitsluitend de opgenomen stroom met gebonden boot hoef te weten), die methode die Roel laat zien wérkt WEL...
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.392
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo gingen de eerste metingen met de opgevoerde FL-8 ook hier.
    Absoluut leut, maar het was op de fiets niet bij te houden.
    De eerste speed-metingen gingen langs de kade over een afstand, en met de stopwatch geklokt... hum... hilarisch...

    Voltmeter en er naast een ampere meter op een 'instrumentenpaneel', ductape special waterdicht.
    En snelheid meten?... kan thans even via een Runkeeper-app e.a, op je telefoon, en in het schip.
    Natuurlijk dan niet afzinken... maar dan meet je snelheid, koers en...
    niet onbelangrijk, het aantal calorieën RC, dat je met het varen hebt verstookt...
    weer goed voor een nieuwe zak patat zonder enig schuldgevoel!
    RC afvallen, dan zie je wel dat dat ookt kan!? :D


    Simpel voltmetertje in deze max 3A... Heb ook zwaardere. Gelijkstroom.
    In serie gezet over de pluspool. De pluspool op de meter is gemarkeerd.

    Marx Monoperm Supert 6v in de vrijloop... trekt ook helemaal niets.
    Hier op 12V gezet. In een boot moet dat altijd gezekerd zijn, piept het anders door.
    Watt blijft staan... voltage kan variëren, de Ampères kan je spelen.
    Volt x Ampère = Watt
    Overschrijdt je de maximum Watt waarde... is het witte rook...


    IMG_0194.jpg


    As uitmeet sjablonen. Het maken vraagt goed meet voorwerk...
    Moest eerst de roerkoningen plannen. Nieuwe inboringen en zeer korte kokers.
    Suf gemeten, alles mooi in lijn...

    Toen tijd om een as uitlijning te bepalen. De middelste as als start referentie.
    Eenmaal goede centrering gevonden, is de middelste koker uitgestookt en goed gericht een nieuwe in gekomen. Operatie heel goed gelukt.


    IMG_0611.jpg


    Voor de FL8 een universele motorbok gebouwd uit styreenplaat.
    5 sets motoren en opstellingen getest om te meten.
    In 2009 werd de meting serieuzer met Jeti telemetrie.
    Inclusief GPS. Alle info die ik nodig had.
    Voltage, Ampere, toerental, accuspanning, en snelheid...
    Gaf mij de tool om naar een gewenst optimum te kunnen streven...
    Defenief deze slagroomklopper-multitool opstelling in brushless...
    Onderin rechts de RPM sensor. Foto gedurende de installatie...

    DSCN7465.JPG



    Van gedecideerde borstelmotor met gunstig Kv Graupner 500BB 14,4v
    In borstel motorland, kam het kv als een geschenk uit de hemel.
    3 exemplaren met veel geduld gevonden, alles nog nieuw in doos.
    Brusless compact, maar veel meer vermogen! Ook deze set al onder de Jeti telemetrie uitgelezen.
    Zelfbouw gearbox, Graupner tandwielset, Kasten uit styreen, dubbellaags, maar de kraken zaten er al in.
    Zoveel koppel en inwerking van het lagervet.
    Dus overstap naar planetaire overbrengingen.


    DSCN7460.JPG


    De roeropstelling, achteruit roerkorrectie bleef matig, door de lengte van het ranke model...
    Prop diameter 47,5 mm spoed 1,6x...
    Twee Proxxon omgeslepen Graupner roeren, en een zelfbouw roer uit epoxyplaat en met UHU endfest oveningebakken rondstaf met knik er in... ik geloofde nog in transparantie, later pas in goede lak!


    DSCN2226.JPG


    Minimalistisch oppervlak... Het schip liep overigens in het ecchchie 26 knoop.
    Als hieronder was het nooit wat gewordengewees't.


    FL8-1-1.jpg



    De afstelbare 'jig' voor de assen..
    Wederom centrering van de roeren nagezien, die waren goed gemarkeerd door Robbe in de
    diepgetrokken romp...

    Draadeinden, moeren, verlengde moeren om de romp waterpas op te stellen
    vanuit de spiegel bekeken...
    Door de gaatjes wederom draadeind, M4, door de 4 mm Ø lagerbussen in de askokers
    Helemaal door richting voorschip. Zo naar een goede uitlijning toe werkend.
    Schuifmaat heeft overuren geschoven... roodheet van de frictie... maar niet Heuss...
    Uit mijn hoofd draaien die assen thans op zo een 3.850 rpm...
    maar zat er 12 kmh in, op vlak water en rechtuit... ik heb het ergens opgenoteerd geparkeerd...

    IMG_3963.jpg

    Ik hoop dat je wat aan deze eigenwijzesnuiter ideetjes hebt.
    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2024
    k-k en pompebled vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor een insider leuk om te lezen Bas, maar voor een instapper veel te veel ballast. Eerst proberen de basisprincipes te doorgronden. Dan toeren, spoed en rompsnelheid. En dan moet je een snelkookpan hebben om er chocola van te kunnen maken. Toen mijn Smit Finland een paar Bühlers kreeg aangemeten wilde ik ook weten wat dat aan stroom trok. Opbouw eraf, de grote multimeter met spiegelschaal plat op de accu's en toen maar langs de steiger raggen en loeren naar het ampèrage. Flatout op 12 Volt helemaal 2 Amp. en boot op rompsnelheid. Later een paar schroeven met meer spoed wisten de meter op 3 Amp. te brengen, maar niet meer snelheid. Wel verbeterde de trekkracht van 0,9 naar 1,5 Kg. Maar met (half) planerende schepen zit je opeens in een ander hoofdstuk met andere factoren. Ook wel interessant maar niet direct mijn ding. Maar voor de echt geïnteresseerde is er veel info op het Forum te vinden. Heb daarmee aardig mijn voordeel kunnen doen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.392
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaagh Kllaas, die aanvankelijke complexiteit.
    Ook maar gewoon in het diepe gestapt.
    Meten is weten.

    Het MBF bestond amper, en de info die ik zocht was er eigenlijk totaal niet. Antwoordloos, noopte mij verder in de materie te duiken. Ron schreef veel over motoren, gaf al goede opstart trappetjes.

    Ik heb de HMBC toen maar eens even per email aangeschreven voor een document waarvan ik wist in de herinnering dat deze vast nog wel bestond. Doorrekening modelschip.
    Van daaruit de materie verder doorgrond.
    Her der informatie oven etlektromotoren in boekes en drukwerk ovet reductiekasten op modelvliegers…eens wat gelezen over tandwielen in de handel. Maten en formaten. Motoren doorgemeten, anders naar die waarden gekeken, de motoren te remmen en amperes af te lezen. Beter en gerichter goed gereedschap aangeschaft voor verhoogde maakbaarheid.

    Alles is al uitgevonden en geschreven.
    Dat is mooi.
    Soms is het doortastend doorzoeken, en slechts dat uitnutten wat je nodig hebt om weer verder te kunnen. Het blijft immers hobby.

    Was er in het vroege internet al veel informatie, is daarvan ook weer te veel verdwenen.

    Bijvoorbeeld een USA site waar je voor een jacht, type romp, tonnage 1:1, via een fixe sheet de prestaties kon voorspellen...
    Maar ook de efficiency van het schip, door er over vermogen in te proppen.

    Kon ik daar wonderlijk en keurig een Schnellboot in zetten met 7.500 pk, schroeven met forse spoed, 2x de diameter (en hoe vind je die info überhaupt…)… bleek dat behoorlijk uit te komen.
    of mijn schuitje in aanbouw, 1;1. In die calculator.
    En dat gaf gaf prachtige voorspellingen, klopten 99%… .
    Maar lollig genoeg kon je er dus ook een model in zetten en het benodigde vermogen.laten genereren.
    Het water bleef even dik. Jammer dat zulks oplost in het niets.
    Voor mij ook een ontdekkingsreis.
    Veel later ben ik pas gaan schrijven op het MBF.
    Als je informatie hebt leren zoeken, heb je al veel gewonnen.

    De bedoeling van mijn verhaal is dat het de nieuwsgierigheid zal triggeren.
    Info ligt op straat, maar je moet het wel zien liggen.

    Dus zeker 7 pillen en verhandelingen over de S-Boote, ingekocht, de informatie over propellers kunnen vinden.

    Mijn bootje wat schaarser aan info maar ieder geval net aan info om voort te kunnen, aannemelijke inschattingen.
    Half onder dat bootje gelegen, om de systematiek te begrijpen van het onderwaterschip. En me te kunnen verbazen.
    Alles onder de noemer leut. Het werk liep gewoon door.

    Maar net als de V-bodem van het model, geen deep-V, in zekere mate vergelijkbaar is met Bush, of Riva, andere snelle jachten, ga je al snel over tot vergelijken. Etc…
    Geven zulke oudere jachten als 1:1 schip al een denkwijze over botenbouw weer. Is dat ook om te zetten in model.

    Grootte van de roeren, grootte van de props, stand van de assen. Romp verhoudingen.

    Je gaat ook anders naar foto’s kijken, waar een hoop tech info besloten ligt.

    Dat is op MZBF voor te lepelen, dat kan helpen…
    Soms haakt men af… ik blijf lezen wat men hier allemaal schrijft.

    Met een nieuwsgierige attitude kan je behoorlijk wat voor elkaar boxen.

    Wat je on the fly leert, kan je ook direct toepassen, binnen je interesse gebied. Immers…

    Die twee schroefassen moeten eigenlijk over.
    Iedergeval een paar tips met ‘zoals men het zelf vooral niet wil doen’… Maar anders. Dat stimuleert de creativiteit.

    Mwaagh… het zal wel los lopen.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2024
    k-k vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.278
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's in principe ook wel logisch, he? Want dat KAN ook niet... Niet echt... e zal wel een háártje sneller gegaan zijn, maar zo weinig dat dat niet met het oog te detecteren is, alleen met de stopwatch.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.680
    Locatie:
    Salland
    Je hebt gelijk Ernst. Ik heb heel snel (te snel dus) een plaatje van Internet getrokken en geplaatst.
    Mea culpa, mea maxima (da's iets anders dan Máxima) culpa.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.278
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat zien ik? Wil jij nu Maxima plukken???
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.680
    Locatie:
    Salland
    Ga jij even gauw je Latijn oppoetsen als je een uurtje niks te doen hebt in de vetput...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.278
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... dus je begréép het wél... :D :D :D
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.392
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ‘Motoricus propulsicus compexicus est’ oftewellusnietus, amforicus Latinicus!
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2024

Deel Deze Pagina