keuzeadvies gevraagt

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Burkhard Schmidt, 20 dec 2019.

  1. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Hallo allemaal! Eerst maares aan eenieder fijne feestdagen toegewenst. Ik ben op zoek na een elektrozwever die uitmunt in slowflying kwaliteiten. Dus echt een model om zo gemoedelijk mogelijk in de avonduren mee te relaxen..Constructie (balsa of foam), flying wing of conventioneel is niet primair van belang, het gaat mij echt om het feit dat het een echte slowflyer is.Ik ben uitermate benieuwd op jullie suggesties, Mvg, Burkhard
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2019
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Een heel mooi toestel is de Bird of Time van dynaflite, is standaard zonder motor maar is goed te electrificeren. Vlieg hem zelf ook elektrisch en moet zeggen dat het een heel mooi toestel is voor langzaam en statig vliegen.
     
    <250 vindt dit leuk.
  3. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Hoi Huibert, ik ken het toestel, inderdaad en echte klassieker en ronduit prachtig om te zien. Deze kist ligt aan de snelle kant van datgene ik zoek, maar is absoluut het overwegen waard. Dank voor de tip
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Geen foam geen balsa.

    Maar iets daar tussenin.
    Ik heb het lichtgewicht 3D geprinte materiaal al veel in mijn handen gehad.
    En kan maar géén bijnaam verzinnen voor dit nieuw uitgebrachte 3D filament.(papier?)

    Hierbij een linkje naar praktijkervaring:https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3264673-UAV-EBW-160-“The-blackwing”/page17

    Ik vind post 255 het beste bij uw vraag passen.....

    Zoals bij de postings daarvoor beschreven is de Blackwing mark2 nog op de tekentafel.
    Het wordt ontwikkeld door een groepje mensen die bij Airbus werken en zeggen dat zij de Mark 2 gaan uitwerken rekening houdend met de eigenschappen van het lichtgewicht filament.

    Groet:Robin
     
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg


    @mig 3 Is het deze die je bedoelt? Die is voor zo ver ik in het filmpje kan zien zeker niet langzamer dan een BoT.

    Ik denk dat je in de richting van elektroversie van een F3RES kist moet kijken of als wat groter geen probleem is vermoed ik de Introduction van Hoellein het langzaamste is waar je mee kan rond dobberen.
    (Tenzij je niet weet wat je met je spaargeld moet doen en een laatste generatie vol-Carbon f5j koopt:rolleyes:)
     
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Het filmpje is inderdaad de Eclipson flying wing.

    Burkhard Schmidt gaf in post 1 volgens mij aan dat hij ook een flying wing(of conventioneel)niet erg zal vinden als keuze.
    De flying wing van het filmpje van jou is relatief zwaar.Geprint met zwaarder filament.

    Het linkje van rc groups gaat over een versie één (1)en twee(2) van de flying wing.
    De persoon die de eigenschappen benoemde heeft de eerste(1)
    versie met lichtgewicht PLA uitgeprint.
    Lichtgewicht,omdat het de eigenschap heeft om 50% lichter uitgeprint kan worden ten opzichte van gewoon PLA doordat het “schuimt” het zet uit.Een soort van Popcorn.

    Ik vind dat de persoon via zijn text heel goed vertelde wat hem opviel hoe mooi zijn versie 1 LW flying wing zich gedroeg tijdens haar vlucht.....(overpowered)

    Misschien wel zoals deze:
    Slow genoeg?;)
    Het is jammer dat hij er helaas géén filmpje van heeft gemaakt.

    Ook geeft de text dus aan dat versie 2 met de eigenschappen van het lichtgewicht filament wordt uitgetekend en volgend jaar verkrijgbaar zal zijn.
    Linkje naar het Nederlandse LW filament:https://colorfabb.com/lw-pla-natural

    Groet:Robin
     
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mag ik eerlijk zijn? Het is gefilmd aan een helling en ik heb geen idee hoe hard het waait maar in mijn optiek is die kist zeker niet langzaam:rolleyes:

    Ik pak deze even uit mijn eigen archief


    Mijn omgebouwde Inside lijkt mij hier langzamer te vliegen dan die wing. Maar ik weet dat hij zeker niet zo langzaam is als dat hij zou kunnen zijn (want hier is hij zeker 150 tot 200 gram zwaarder dan zou moeten)

    Voor een geprint ding zal hij ongetwijfeld wel heel licht zijn, daar heb ik totaal geen kaas van gegeten en is een techniek die mijn interesse niet heeft, en meestal is lichter voor de vliegeigenschappen beter dus als je een licht model wil printen zal je wellicht hier op uit gaan komen.
     
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ik heb versie 1 ook uitgeprint en geverfd met het LW filament.

    Licht(g)beneden bij mij in de opslag.
    Mag ik ook eerlijk zijn?

    Ik twijfel eraan of jij de text(rc groups) wel hebt gelezen.

    Jouw omgebouwde inside is géén flying wing.(maar wel een mooi “ding”)
    Kan jouw omgebouwde inside ook goed gebruik maken van het ground effect?
    En lekker rustig bij je voeten aanlanden?

    Groet:Robin
     
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Rustig Rustig

    De Topic Starter vraagt om een langzame elektro-zwever, niet specifiek om een vliegende vleugel die op grondeffect lekker lang door blijft glijden. Als ik het goed heb: "Constructie en layout was niet van belang als hij maar langzaam kan"

    Mijn 'ding' (wat overigens wellicht een betere naam ervoor is dan wat ik er zelf voor verzonnen had:yes:) is ontwikkeld voor het f5j spelletje en daar is o.a. voor je voeten landen een vereiste dus: Ja..dat kan er beter mee dan zo'n beetje alles wat rond vliegt (mits de persoon aan de knuppels dat ook beheerst)

    Grondeffect?....eeeh.....ja, maar niet zoals een vliegende vleugel. Maar nogmaals, ik dacht niet dat dat een vereiste van Burkhard was
     
    Peter Den en Burkhard Schmidt vinden dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    P.s. ik heb die post #255 gelezen. Klinkt absoluut als een goed vliegend model!

    Alleen ik zag in dat draadje alleen even snel filmpje en daar vond ik hem niet bijzonder langzaam. Dat betekent niet dat hij niet goed vliegt of zo, alleen dat ik hem niet heel langzaam vond vliegen, dat is alles.
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Prima,

    Groet:Robin

    Edit;ongeveer 30 minuten later.(wij postten op het zelfde moment)
    Hij geeft dus in de text onder dat filmpje aan dat het niet zijn filmpje is hé?
    Hij wil laten zien in welke omgeving hij vaak vliegt.......
    Het is dus niet een filmpje van zijn flying wing.
    Pffff,en jij zegt mij rustig aan te doen?
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2019
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Burkhard Schmidt vindt dit leuk.
  13. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Ik dank jullie allen voor de reacties, leuk dat er zo velen meedenken! De shortlist is mede door jullie input verkleind tot de Introduction van Hoellein, de RES dart van Zeller en de Cheerleader van Schweissgut Modellbouw. Uiteraard blijven verdere suggesties meer dan welkom! Ik houd jullie via deze thread op de hoogte, Fijne feestdagen allemaal:beer:
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2019
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    :beer:

    Dus een keuze van nog maar maar drie ‘Slow’ flyers dus!

    Als ik zelluf mocht kiezen dan zou op dit moment voor deze kiezen: 65F6FCAD-48EB-43B8-AA49-4B16BBD25456.jpeg

    Ik dat dat de RELAX wel een goede keuze zal zijn.:rofl:

    RELAX - das bedeutet Fluggenuss durch einfaches, unkompliziertes Handling - vergleichbar mit dem PUMA. Das schnittige Flugbild verleitet zur Annahme,
    dass der RELAX ein schneller Hangsegler ist. Dem ist nicht so. RELAX hat eher, dem Namen entsprechend, eine gemütliche Gangart...........

    Veel plezier met de toekomstige aankoop herr Burkhard Schmidt.

    Groet:Robin
     
    Burkhard Schmidt en Justus vinden dit leuk.
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Minimale vliegsnelheid hangt voornamelijk af van de vleugelbelasting. Voor die RELAX die jij voorstelt is dat 33 dm^2 / 800 gram=24g/dm^2 voor de zweefuitvoering. De electro zal dus een hogere vleugelbelasting hebben.
    Een Inside F5J heeft een vleugelbelasting van ongeveer 17 g/dm^2 en zal dus aanmerkelijk langzamer kunnen vliegen.
     
    Peter Den, mig 3 en Justus vinden dit leuk.
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt PH-AJH

    Komt dus redelijk dichtbij deze specs? B2124F98-0AC7-4470-BFAE-B8180A1009CA.png
    Of zijn de onderlinge verschillen van opbouw/ontwerp te groot? En daardoor niet echt vergelijkbaar?(Blackwing versus Relax)

    Nog één vraag.(jes)

    De Albatros,

    Ja,de vogel......Kan iemand mij leiden naar een zwever die zeer dicht bij die Albatros ligt? (Qua afmeting,gewicht en vliegeigenschapppen)
    Ik stel deze vraag omdat ik sinds ik met het lichtgewicht filament experimenteer de Albatros maar niet uit mijn hoofd krijg.
    Mijn vader(overleden) was behoorlijk onder de indruk van de Albatros.......vandaar mijn vraag bij dit “slow flyer draadje”

    Bedankt:Robin
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Minstens net zo belangrijk is het vleugelprofiel. Je kan twee vliegtuigen hebben met dezelfde vleugelbelasting maar totaal verschillende vliegsnelheden. Met een dun symmetrisch Naca profiel zal je beduidend sneller moeten vliegen voor de zelfde draagkracht als met b.v. een Clark Y profiel.
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt Ernst,

    Ik ben aan kijken naar een 3D geprinte “Albatros” die tijdens de vlucht haar vleugelprofiel kan aanpassen.......

    Mijn vraag van post 16 blijft nog staan.......Geef a.u.b. mij een link naar die zwever.
    Mocht iemand zich storen aan mij(Burkhard) geef het maar aan hoor!

    Groet:Robin
     
  19. Burkhard Schmidt

    Burkhard Schmidt

    Lid geworden:
    11 okt 2019
    Berichten:
    26
    Locatie:
    bergeijk
    Hallo Herr Robin:beer:. Waarom de Cheerleader? Ik heb een video van deze kist op youtube gezien,alsook van de Relax. Naar mijn indruk vliegt de Cheerleader beduidend langsamer..Een voetbalveld is meer dan genoeg om dit model heerlijk te kunnen fliegen, de snelheid waarmee hij kan cruisen zonder hoogteverlies is ronduit indrukwekkend:jan:. Dit zal uiteraard ook met de profielkeuze te maken hebben zoals reeds vermeld in de reactie van Ernst Grundmann. Daarom deze keuze, ook zou de naamgeving anders doen vermoeden..:hammer:
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2019
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Op het www is zo veel te vinden maar helaas heb ik zo snel niet de Albatros als 3D geprinte zwever kunnen vinden. Maar kijk eens op jouwbuis, tik als zoekopdracht "3D printed model glider" in en je krijgt een flinke lijst.
    Een mooi voorbeeld is deze kist, de maker heeft zelfs een link naar de STL files gegeven.



    Het is niet de Albatros maar wie weet kan je er iets mee.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina