Keuzecriteria servo tbv electro F3A

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 5 jun 2007.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Voor mijn nieuwe electro F3A model wil ik 5 servo's selecteren
    2* aileron
    2* hoogteroer in stabilo ingebouwd (er is plaats voor een normale servo)
    1* richtingsroer pull-pull

    Voedingsspanning 5 / 5,5 V achter regelaar via 2s lipo
    kosten geen selectiecriterium
    merk Futaba

    Wat ik bijvoorbeeld wil weten op welke funktie je het beste de snelste servo kan zetten.
    Of servo's ook te snel kunnen zijn. Maw zou een 0,12s servo een slechtere keuze kunnen zijn dan een 0,16s servo
    Kan een te sterke servo een slechte keuze zijn? Bijvoorbeeld omdat deze onnodig veel stroom trekt.

    Deze vraag bij Singahobby geplaatst gaf deze suggestie:

    We would recommend the following servos for your model:
    Ailerons - S9451 x 2
    Rudder - S9255
    Elevator - S9255 x 2 or S9252 x 2
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Een elektro F3a model kent geen motortrillingen en dus mag je de meest precieze servo's gebruiken die er zijn.

    Elektro F3a modellen komen doorgaans staartlastiger uit dan hun brandstof soortgenoten. De elektro motor is veel lichter dan een branstof motor maar de akku is zwaarder dan de brandstoftank. Om toch goed uit te kunnen komen met het zwaartepunt is het vaak raadzaam om van 1 centrale hoogteroer servo gebruik te maken via 4 pull-pull kabels i.p.v. 2 servo's in de stabilo helften.
    Compensatie zoeken in het verder naar voren plaatsen van de akku is geen goede oplossing i.v.m de toename van het polaire traagheids moment om de dwars en top as.

    Voor het vliegen van b.v. een snaproll is het heel belangrijk dat ook onder belasting alle roeren precies even snel de hoek in gaan.
    Dit gaat het eenvoudigst door op alle roeren de zelfde servo's te gebruiken die een flink overbemeten stelkracht hebben.

    De vertragings tijd tussen knuppel uitslag en roerpositie moet zo gering mogelijk moet zijn.

    Volgens mij voldoet alleen de JR 8715 aan alle criteria. (Derk heeft er dan ook 4 stuks in de Prestige zitten.) :D
     
  3. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    onzichtbaar..
     
  4. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    ik ben nochthans goed wakker maar ik versta er geen snars van. :roll:
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Het gewicht liever in het midden dan aan de uiteinden dan is het versnellen en vertragen van een rotatiebeweging makkelijker.
     
  6. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    ah zo,

    maar is het dan niet beter dat er in de neus en staart wat gewicht verdeeld is om geen nerveus vleigende kist te krijgen ?

    Het probleem van het WO 2 toestel COBRA had net dit probleem doordat de motor achter de piloot zat en de prop met een lange as aangedreven werd. Dit toestel had hele slechte op en neer as eigenschappen.

    Maar ik ben het zeker eens dat in een F3A kist gewicht van groot belang is en dat je best je hoogteservo ook naar voor brengt. KATO heeft een leuk stukje techniek dat je achteraan in de romp inbouwt om alzo de 2 hoogteroeren aan te sturen.

    Ik vraag me echter af of je echt die + 10 kg servo's nodig hebt in een F3A kist. Akkoord voor snelheid en precisie.

    Ik neem aan dat een kwalitatieve 7kg servo perfect kan gebruikt worden. Ik heb nu niet direkt een type of merk in gedachten hoor.

    Misschien moeten de F3A vliegers eens vermelden welke servo's ze gebruiken.

    Dan kan iedereen voor zich de rekening maken en uitmaken welke hij neemt.

    Peter
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Een 7Kg.cm servo is zeker genoeg om elk roer van een F3a kist onder alle omstandigheden de maximale uitslag te laten halen.
    Het probleem is echter dat vanaf ongeveer de halve stelkracht de maximale stelsnelheid niet meer bereikt gaat worden.
    Een bijkomend probleem is dat de kracht niet op elk roer hetzelfde is waardoor bij een figuur als een snaprolll de servo's niet meer tegelijkertijd de maximale uitslag bereiken wat een snelheids afhankelijke en dus onvoorspelbare afwijking van de koers van het model veroorzaakt.

    Om er voor te zorgen dat de servo's ook onder belasting niet aan snelheid inboeten neem je dus een servo met "overkill" aan stelkracht.
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @ Bert ik heb eens naar de video's gekeken van de funtana met de JR 8715 op de rols.
    Die punt rols zijn zeer sterk!
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Zou je dat wel doen? Als ik het goed begrepen heb van oa. Bert, is de totale combo lipo + regelaar niet veel lichter of zelfs niet lichter dan een NiCD/NiMH ontvangerpakket en statistisch gesproken doen lipo's met een regelaar het in die functie gewoon slechter. Je gaat toch een aparte ontvangeraccu nemen..
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Inderdaad Jens, ook op die video is het verschil duidelijk te zien! De funtana is een heel ander vliegtuig geworen door de toepassing van de JR 8715 servo's. Om die reden zitten ze nu ook in de F3a Prestige.
    Voor de goede orde het gaat om deze video: http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/funtana 8715 servo.wmv

    @Hezik: Je hebt me niet goed begrepen. Ik bedoelde dat de Lipo met regulator nauwelijks zwaarder is dan een aparte BEC schakeling.
    Het zijn juist deze high voltage BEC's die een zeer slechte staat van dienst hebben.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Ah accoord, in dat geval heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.. dan heb ik niets gezegd.
     

Deel Deze Pagina