Kiel bevestigen aan romp

Regelmatig is het moeilijk danwel omslachtig om het lateraalpunt te vinden van een zeilboot.
Waar komt dus de kiel is dan vaak de vraag.
Ik zit te denken om de kiel zodanig te bevestigen dat ik deze naar voren of naar achter kan verschuiven, dit door deze te laten schuiven in een rail die ik aan de romp bevestig.

Wie denkt met mij mee en komt met opmerkingen en/of een idee.

Pendelaar

hoi pendelaar

je zou ook de kielkast wat langer kunnen maken en
dan met vulstukken werken, op die manier kun je ook
wel 1 a2 cm speling in de plaats van je kiel krijgen

bij de nieuwe MM krijgt de kiel ook zo'n systeem om
de boot te trimmen voor verschillend windsterktes

groeten johan

Ik zit nu te denken aan een aluminium vierkantprofiel waarin ik in de lengterichting in het middel een gleuf maak.
Dit profiel komt onder aan de boot
In dit vierkantprofiel schuif ik dat een T profiel, de lange zijde van dit profiel steekt uit de gleuf van het vierkantprofiel en aan deze Lange zijde moet de kiel komen.
In het vierkantprofiel naast de gleuf maak ik enkele gaten en voorzie deze van draad waarin kleine boutjes komen die het mogelijk moeten maken om het T profiel vast te klemmen in het vierkantprofiel.

Pendelaar

Klinkt lekker gestroomlijnd ;-)

Is het een oplossing om de juiste positie proefondervindelijk vast te stellen zodat deze later permanent bevestigd kan worden of zoek je een verstelbare oplossing die blijvend is?

Ton, jouw oplossing kan prima, heb ik in de praktijk werkend gezien op een model van een BM van een mede-clublid.
Het model is een forse dame, houtbouw en prachtig gedetailleerd.
Nou is een BM natuurlijk geen kandidaat voor de VOR, maar ze kan een lekker vaartje lopen.
Bij dit model hangt de (4 kilo zware!!) kiel op de door jouw beschreven methode aan de boot. Het is een torpedo-kiel (net als bij een Micro Magic of Seawind) en wordt er dus niet aangehangen op shows, als de boot statisch mooi staat te wezen.
Op de kiel zit een T-profiel. Dit wordt in een stalen 8O , rechthoekig profiel gehangen. Dit profiel is aan de voorzijde van het model verzonken in de huid. Aan de achterzijde wordt de kiel geborgd door een inbus 4mm, die bij indraaien het T-stuk naar beneden toe klem zet tegen het kokerprofiel. De kiel kan dus ook iets naar voren of naar achteren gezet worden.
Het geheel is dus, omdat het kokerprofiel ingelaten in de romp zit, redelijk gestroomlijnd.
En deze BM vaart duidelijk harder dan de schaalsnelheid, ondanks dat ze behoorlijk "gewichtig" is, en, zoals elke BM, vrij plomp.
'k Heb helaas geen foto's van de onderzijde... Sorry!

Dus... het idee werkt. Ga ervoor! :cry:

ik ben voor mijn zeeschouw wel geïnteresseerd in deze oplossing. Ik lees dus mee in de hoop op tekeningen/foto's :-D

Anne

Anne,

Dan zul je nog even geduld moeten hebben.
Ik ga morgen of vrijdag eens rondneuzen voor de materialen en zal dan een start gaan maken en zal foto's maken.

BTW: hoe staat het met de varende zeeschouw ? Jouw laatste bericht is alweer van ver in het verleden.

Ton

Pendelaar zei:
Anne,
BTW: hoe staat het met de varende zeeschouw ? Jouw laatste bericht is alweer van ver in het verleden.

Ton

De zeeschouw is inmiddels iets verder, maar het vordert langzaam omdat ik ook nog veel in mijn huisje bezig ben (ben momenteel plinten aan het leggen...)

Ik moet idd weer 's wat posten.

Anne

annehoog zei:
Pendelaar zei:
Anne,

Ton

De zeeschouw is inmiddels iets verder, maar het vordert langzaam omdat ik ook nog veel in mijn huisje bezig ben (ben momenteel plinten aan het leggen...)

Ik moet idd weer 's wat posten.

Anne

Ik weet het plinten leggen kan soms duren tot de volgende verhuizing of vloer. :? :lol: :roll:

Back