Kiel en roer vacumeren

arnoldw

Vriend van modelbouwforum.nl
Vacumeren wordt gebruikt om etenswaren te kunnen bewaren. Het eten wordt in een dikke plastic zak gestopt. De zak wordt vacuüm gezogen en met warmte dichtgelast. Bij de bouw grote schepen wordt vaak vacuümtechniek gebruikt om het glasweefsel te doordrenken met epoxy maar ook het overgebleven epoxy af te voeren door middel van een peel ply en op te vangen in een absorberende laag. Mijn probleem was dat de vacumeer apparaten nogal kostbaar zijn tot ik dit onder ogen kreeg: https://www.lidl-shop.nl/SILVERCRES...l&utm_content=sealapparaat&utm_campaign=koken

Heb de machine gekocht maar zou willen weten of anderen dit al eens geprobeerd hebben.

Arnold /Bram
IK heb ook wel eens staan te kijken naar het vacumeren van stukken
Maar als je met epoxy werkt moet je wel zorgen dat de overtollige epoxy weg kan dat is de grootte winst van het vacumeren maar waar laat je deze epoxy
Bij ons in de club hebben ze het gedaan met een Micro Magic met glas dat werd goed hard de romp maar die had een vacuümpomp
En als het stuk klaar is in een warmte box voor het na harden

Zoals Arnold al aangeeft: de epoxy gaat door de peelply naar een absorberende laag. Deze absorberende laag (bijv tissues) kan je ook naast je werkstuk plaatsen, tussen het werkstuk en de pomp in.

Doe het in ieder geval op een plek waar de dampen goed weg kunnen. Is wel niet zo heel veel, maar gezond zijn ze niet. Mooie techniek, vooral als je zo licht mogelijk moet bouwen. Gr. Klaas.

Het mooiste van dit systeem is dat je om een mal kan bouwen en dan de zak er om heen en deze kan je naar eigen grootte maken met losse stukken en dan dicht plakken met een tape
en de slang aansluiting
Maar je staat er versteld van hoeveel epoxy je weg zuigt en alles is dan goed bewerkt
Er zijn mensen die een vacuum pomp hebben gemaakt van een koelkast motor

Tom

De vacumeer machine van Lidl is binnen. kosten € 28 inclusief verzendkosten. De machine komt met 3 m folie van 28 cm breed. Hierbij een paar foto's:

full

full

De machine werkt. Wil volgende week als eerste test een 3D geprint roer in de glasvezel zetten en dan vacumeren. MVG Arnold

Back