Kiel laat los, na lijmen met 2 comp lijm.

  • Topicstarter Topicstarter No1Uno
  • Startdatum Startdatum
N

No1Uno

Guest
Iemand bekend mee?
Ik heb mijn kiel (Het ABS stuk, en niet de loden bal) door de romp gestoken, plaatje hout erover heen aan de binnenkant van de romp, en alles goed gelijmd met 2 componenten lijm. Toen alles droog was heel de rand tussen kiel en romp gekit.

Na een aantal keer te zijn gaan varen, had ik de laatste keer ineens veel water binnen. Normaal komt er wel eens een drupje binnen, maar dit leek nergens op. Vloedgolven IN mijn romp in plaats van er buiten ;(

Nou ben ik eens gaan zoeken waar het vandaan komt, en nou blijkt dat heel de kiel aan het zakken was. Verliezen kan ik hem niet, omdat hij door het dek heen ook nog geborgt zit met een boutje, maar toch.. Water binnen is niet de bedoeling dacht ik zo.

Ik heb alle kit er tussen uitgehaald nu, en het geheel overnieuw gelijmd met Stabilit van Pattex, en nu maar hopen dat dat beter werkt. Als het gedroogd is, dan doe ik het weer kitten, want dat helpt denk ik toch ook wel wat.

Het is jammer dat alles in elkaar gelijmd zit, anders had ik ook de binnenkant nog wat kunnen aanpassen.
Een ding heb ik wel geleerd... Als ik dadelijk met een zelfgemaakt romp aan de slag ga, dan wordt de kiel er in geschroeft. Beter voor mijn zelfrust denk ik ;)

Marco.
 
Misschien had je nog wat vet of lossingsmiddel in je romp zitten, Marco.
Ergens begint dan het water naar binnen te sijpelen, en dan is het hek van de dam.
Remedie:
Inderdaad Stabilit Express. Voor het lijmen eerst de beide lijmvlakken ontvetten met wat Aceton, of goed schuren met nr 600 schuurpapier.
Dan de lijm aanmaken en lijmen. tijdens het uitharden zorgen dat de beide lijmvlakken spanningsvrij zijn, oftewel je kiel ondersteunen zodat hij niet trekt.
Als het goed is, is kitten daarna overbodig. Kwaad kan het niet, maar pas wel op voor je ontvanger en servo's. De dampen van siliconenkit zijn niet zo gezond voor fijne electronica.
Succes!
Roel
 
Hij zit er inmiddels weer onder. Het lijkt wat steviger te zitten inderdaad.
De komende testvaarten moeten het maar bewijzen dan ;)

Dat van die dampen wist ik niet, dus maar weer wat geleerd ;)

Marco.
 
Wanneer de door jou gebruikte twee componentenlijm op epoxybasis is, en de meeste zijn dat, dan is de verklaring gevonden. Epoxy hecht niet goed op ABS. Het gaat wel goed met Stabilit (Pattex) en Kombi power (Bison). Beide lijmen zijn weliswaar harslijmen maar niet op basis van epoxy. De Bisonlijm is op basis van Polyurethaan en de Pattexlijm weet ik niet.

Ik besloot net voor ik mijn kielkastje lijmde nog eens goed naar de te gebruiken lijm te kijken en kwam er achter via de bouwtips op de Micro magic site. Een beetje koekeloeren op de sites van diverse lijmfabrikanten bevestigde de op de site gegeven info: Epoxy + ABS = nono!

Overigens zit mijn dek er nog niet op en word ik 's nachts gillend wakker van de korte verwerkingstijd van Stabilit, dat ik gebruik.

Zover ik heb kunnen vinden is er in het manual geen waarschuwing tav het gebruik van 2 comp epoxy lijmen gegeven, alleen het advies om Stabilit te gebruiken. Omdat je een sterke EN spleetvullende lijm nodig hebt lijkt de keuze voor een gewone 2 comp voor de hand te liggen. Ik denk dat er wel meer mensen in stinken.
 
KIJK, met deze info ben ik nu dus echt geholpen... fantastisch dit forum.

'k Was net tot de ontdekking gekomen dat ik niet over de juiste lijmsoort beschikte voor mijn nieuwe MicroMagic. Maar ergens onder in een doos nog wel twee tubes Bisonite gevonden. Na aanleiding van Peytr z'n verhaal maar eens de productspecificaties op internet opgezocht. Nu blijkt dit dus hetzelfde te zijn als KombiPower. Polyurethaan lijm dus.

Ken ik weer lekker verder met plakken. Peytr ... mijn dank is groot.
 
Dek/romp verlijmen: Ik heb van mijn werk een 20cc spuit meegenomen en spuit daar via bovenkant(zuiger eruit) de Kombi in en mix in de spuit met huotje. wel dopje conus doen!

Moet dit nl ook nog doen bij mijn MM

LaurenZ/MM117
 
Die Epox was inderdaad die die jij bedoelde.. Hecht niet goed op ABS, daar kwam ik ook achter toen ik mijn romp/dek wilde gaan lijmen. Gelukkig daar een pakketje stabilit voor gekocht, en dat zit wel vast.

Ik heb achteraf wel spijt dat ik niet gelijk stabilit heb gebruikt. Heb nu angst voor alles wat er in de boot zit, want dat is bijna allemaal met epox gelijmd. Maar eens kijken of ik e.e.a. kan verstevigen zonder dat ik er wat mee sloop ;)

Dus, wijze raad voor alle bouwers :
ZORG DAT JE GOEDE LIJM HEBT !!!
Is echt beter voor je nachtrust ;)

Marco.
 
Tip voor meer verwerkingstijd Stabilit: 10% minder poeder door de hars doen.
Roel

Tnx! Zal ik eens een proefje mee doen. Ik denk ook dat het dan ietsje taai blijft en niet helemaal uithard. (dat is in ieder geval zo bij epoxy als je de hardercomponent vermindert.) Een beetje taaiheid lijkt me geen nadeel bij de romp/dek verbinding.
 
Roel,

Wat zorgt er precies voor de hardheid van de lijm? Is dat de hars, of het poeder.

Heb je niet het risico dat als je de verhouding aanpast, het ook een minder stevige verbinding wordt?

Taaiheid is wel makkelijk, en een beetje flexibiliteit ook wel, als het maar niet ten koste van de betrouwbaarheid gaat.

Marco.
 
Epoxy heeft een vaste mengverhouding. Hiervan kan in principe niet worden afgeweken. Dit leidt tot onvolledige uitharding, taaiheid, verlaagde warmtebestendigheid of juist brosheid. (afhankelijk van soort epoxy).

Tussen ABS en epoxy bestaat geen chemische hechting. De mechanische hechting is relatief laag. Om de sterkte van de lijmverbinding te verhogen, dient ABS zeer goed geschuurd te worden, met een grove korrel. (P60-P80). Dit vergroot de oppervlakte, waardoor meer hechting.

Overigens zijn de zgn 5-minuten epoxy varianten zonder uitzondering niet sterk te noemen. Ga je met epoxy lijmen of lamineren, neem dan een gewone epoxy, zoals te verkrijgen bij bv Poly-Service, Wilsor of Harjon. Indikken van epoxy kan met aerosil (silica), katoenvezel of houtstof, of een combinatie hiervan.

Naar aanleiding van diverse ervaringen, zou ik momenteel zelf een kielkast maken van hout of epoxy/glas laminaat, gewoon vierkant van vorm, eventueel licht taps naar het dek toelopend, en de kiel dezelfde vorm meegeven. Borging kan dan eenvoudig plaatsvinden door een pen of een boutje door de kiel te steken, en dit boutje op het dek te laten rusten. Dit levert een lekvrije, spelingsvrije verbinding op die toch snel te demonteren is.
Voor het roer is een zelfde systeem bruikbaar, alhoewel de roerkoning draaiend in het gedeelte wat in de romp schuift gemonteerd moet worden. Op deze manier is ook het roer makkelijk te demonteren, wat beschadiging bij transport voorkomt.

ABS laat zich overigens ook goed lijmen met methacrylaatlijmen. Poly-Service verkoopt ze o.a. van het merk Plexus, type MA310. Deze lijm hecht wel aan ABS (zonder voorbehandeling) maar niet goed aan hout. de sterkte is gelijk aan die van een goede epoxy.
 
Helaas is het demonteren van de kiel en roer tijdens transport niet mogelijk. Ik zou het roer wel los kunnen halen, maar dat is erg veel werk, plus dat mijn ervaringen zijn met iets vaak los halen en vast zetten, dat het op een gegeven moment gaat oprekken ofzo, en niet meer ok past. Zeker met plastic componenten.

Mijn kiel zit zo diep en ver van het gat in mijn dek, dat die met geen mogelijkheid te demonteren zou zijn indien ik hem zou schroeven.

Inmiddels zit het allemaal wel goed vast. Dat heeft het dinsdag wel bewezen, toen die met zijn kiel achter een lijn bleef haken, en vol aan de kiel stond te trekken.

Marco.
 
Als het vast zit, zit het vast.

Overigens ben ik er zelf ook slechts later over gaan nadenken:

Vroeger had ik een grote schuur tot mijn beschikking, een grote vliering en een grote auto (Dodge Ram Van).

Nu heb ik een huis met een kleine schuur, een zolderkamer, en een Ford Escort Station.

Mijn model 12 meter heb ik uit ellende maar weer bij mijn ouders gezet, omdat deze schade opliep in de schuur, en ik hem met geen mogelijkheid naar boven krijg. Ook is transport van deze boot enigzins problematisch door een vastgecorrodeerde mast. (messing dunwandige mast in messing pijp).

Denk dat ik deze boot maar eens verkoop, en wat anders bouw.....
 
Back
Top