Kiel vin

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
K

Kylix

Guest
Waar maken jullie de kielvin van waar de bulb aanhangt?
Ik heb een bulb van ongeveer 2400 gram die bevestigd is aan een houten vin versterkt met 4x 160 gram mat. Maar hij blijft enorm doorbuigen (bijna breken).

Ben benieuwd naar de reacties.

Mijn vin is gemaakt met in het midden een stalen draadstang (M8) met ervoor en erachter balsa kern, en langs beide zijden enkele lagen carbon weefsel (3x 140 gr langs beide zijden)

Deze is uiteindelijk 1 cm dik op het dikste stuk (vleugelprofiel - waar ook de draadstang zit) ongeveer 7cm breed en 60 cm lang, en kan je nog geen millimeter buiging inkrijgen!

De Kielplaat heb ik gemaakt als volg
Balsa hout plaatje in de vorm maken voor de M klasse gebruikte ik 2 mm 2 maal de vorm er in schuren het dikste punt op 30% houden
het gedeelte wat in de kielkast gaat recht houden
Dan 2 maal 2 lagen koolstof er op plakken met veel hars daarna dit tussen een como zak doen en persen tussen twee platen schuim dat het te veel aan hars er tussen uit gaat.
Een aantal jaren geleden gebruikte ik twee platen zwart schuim wat onder vloerwisser zit dat kon je goet persen
De kielplaat dan 48 uur laten zitten goed uitharden en op maat maken
Bij zat er 4.2 kg lood aan de kielplaat

Dat vind ik wel heel vreemd. Ik gebruik veel dikker hout (5,5 mm) triplex achtig iets. Er zitten meer matjes op en bij mij buigt hij door en bij jullie bijna niet. Overigens gebruik ik polyester.

Dan blijf ik mij afvragen waarom hij bij mij zo enorm doorbuigt.

Koolstof vezel (carbon) is inderdaad vééél stijver dan glasvezel. Enkele lagen koolstof of enkele lagen glasvezel, dat geeft inderdaad een wereld van verschil.

Verder is koolvezel wel de verwerken met polyester, doch epoxyhars is kwalitatief beter. En als je dan toch extra geld uitgeeft aan koolstofvezel, waarom dan niet ineens met epoxy verwerken, om de optimale materiaal-eigenschappen te benutten....

micromagic 31 zei:
koolstofvezel is veel sterker dan glasvezel.
of koolstofvezel te verwerken is met ployester weet ik niet.

Ok inderdaad daar zou inderdaad het verschil in kunnen zitten glasvezel vs. carbon. Maar mijn kiel is voor een IOM en mag volgens de klasse niet met carbon werken.

Is het verschil in hardheid tussen polyester epoxy goed merkbaar (dus dan epoxy harder is).

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Hoi Kylix,

Je romp en alles wat daar onlosmakkelijk mee verbonden is, daar mag je geen Carbon voor gebruiken.

Voor kiel en roer mag je dat wel gebruiken, tenzij het materiaal een hogere soortelijke massa heeft dan lood ( 11.300 kg/m3).

Kiel en roer moeten afneembaar zijn, dus zijn niet onlosmakkelijk aan de romp verbonden.

De meeste varen IOM met CFK kiel.

Groet A

Integendeel zelfs.... epoxy is iets "flexibeler" dan polyester (zal makkelijker in beperkte mate buigen dan polyester, wat eerder zal barsten)

Maar zoals bij alle laminaten komt de sterkte niet van de gebruikte hars maar van de gebruikte versterkingsmaterialen (zijnde dus carbon/glas/kevlar etc)

Kylix zei:
Is het verschil in hardheid tussen polyester epoxy goed merkbaar (dus dan epoxy harder is).

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Als je een kiel plaat wil maken moet je niet bang zijn
De 2 maal 2 mm Balsa is sterk genoeg als je het niet sterk vindt dan tussen de balsa plaatjes een matje carbon
Je moet 1 mm per laag carbon rekenen dus er komt 4 mm bij dus totaal 6 mm en dat maar voor geen 2300 gr totaal gewicht kiel en lood
Bij de I0m klasse moet je dat totaal nemen staat in het regelment.
Dus even zoeken wat je totaal aan gewicht mag hebben bulb en kielplaat totaal

Je moet weten waar de meeste kracht komt te staan en dat is net buiten de kielkast buiten de romp daar breekt hij altijd
je zal niet de eerste zijn waar hij breekt want dat heb ik ook wel eens gehad als je 4 kg aan een plaat wil hangen met aan bijde zijde 1 laag carbon
Die fout maak je maar 1 maal

@Kylix,

Ik denk dat je de volgende fout gemaakt hebt.
Je schrijft dat je gebruik hebt gemaakt van een soort triplex van 5.5 mm dik.
Dat is veels te dik waardoor je kiel nu uit een te hoog percentage bestaat uit dit materiaal. En dat materiaal is wellicht niet stevig genoeg uit zichzelf.
Heb je ook nog eens de nerf horizontaal lopen dan zal het echt te slap worden.
Volgens mij gebruik je dus een te groot aandeel van dit triplex.

Mijn kiel bestaat ui 1.5 mm dik balsa met weefsel en epoxy en kan geen kant op.

Alle bekende internationale bouwers/zeilers gebruiken carbon. Het is toegestaan.
Nogmaals de International Rules IOM nalezen wellicht..........

Pendelaar

Allereerst bedankt voor alle reacties.

Dat zou inderdaad ook een hele goede zijn dat mijn percentage hout te hoog ligt. Ik ga eerst even experimenteren met dunner hout en met glasvezel, dit omdat ik de komende 2 weken niet in de gelegenheid ben om carbon te kopen. Mocht dit weer mislukken dan gaan we voor carbon.

Ik heb nog 1 vraag. Hoe doen jullie het weefsel erop. Aan weerzijde van het hout een x aantal stukken weefsel of het hout inwikkelen in het weefsel.

Niet inwikkelen, dat geeft geen mooi resultaat, lucht blijft er in zitten niet mooi bij de rondingen en dergelijke.
Hoe ik het gedaan heb.
Voor beide zijden een stuk geknipt dat 1 cm groters is dan jouw kiel.
Eerst de ene zijde, een 20 minuten wachten, dan de andere zijde.
Weefsel van de ene zijde komt dan automatisch te plakken aan de andere zijde.
Dus 2 stukken weefsel geknipt.
Wachtijd is uiteraad een beetje afhankelijk van de epoxy die je gebruikt.
Gebruik je polyester ?????? heb geen ervaring.

Pendelaar (Ton)

Ik werk inderdaad met polyester. Binnen 20 min. is deze uitgehard. Wacht je totdat de ene zijde eerst is uitgehard voordat je de andere zijde doet, of is het juist de bedoeling dat de andere zijde nog nat is. Want als dat het geval is hoef je neem ik aan niet te wachten.

Kylix
Beetje zonde van je werk.
Balsa met koolstof en epoxy geeft een veel, veel beter resultaat. Zowel tav. stijfheid als van gewicht.
Ik maakte mijn kielen altijd in 1 keer. Als je het laminaat om de voorkant van de vin kern slaat en aan de achterkant, net buiten de vin kern, opsluit dmv. bv. dunne houtjes (ik gebruikte verf roerhoutjes) die je met sterke (bv metalen) knijpers samenknijpt krijg je een mooi resultaat. Je kan het goed straktrekken en de lucht eruit rollen, waardoor je een mooi resultaat krijgt. Als je de kiel aan de knijpers ophangt kan die mooi uitharden. Succes.
Groet
Wim Bakker

In iedergeval niet wachten tot het uitgehard is.
Moet nog kleverig aanvoelen zodat je uiteindelijk één geheel krijgt.

Pendelaar

Ik heb voor mijn 1 meter boot twee kielen
1 van 6 mm gelaagd hout ( bij het in vorm maken is dit erg mooi te zien) zit op gewicht min. 2,2 kg
1 van 6 mm Koolstof plaaat ( doorsnede verteld dat dit erg veel lagen zijn) zit op gewicht max. 2,4 kg

Nou ik heb vandaag carbon gekocht. Ik was erachter gekomen dat er in de buurt van mij ook een winkel zat die het verkocht. Zojuist heb ik weer een nieuwe kiel vin gemaakt.

Morgen weten we of het gelukt is want dan is de epoxy uitgehard.

Back