Kiel voor mijn zeilboot

• Topicstarter Topicstarter Feiko93
  • Startdatum Startdatum
F

Feiko93

Guest
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Ik ben bezig met een zelfbedachte zeilmodelboot uit hout te maken. Hij moet natuurlijk ook kunnen varen en daar heb ik ook de materialen op uitgezocht. Maar nu zit ik nog met een probleem. De kiel. Hoe ga ik dat oplossen? Want ik kan best een kiel uit hout maken, maar ik vraag me af of dat zwaar genoeg is. De vraag is dus hoe ik dat ga oplossen? Kan ik ergens gewichtsdingen kopen, die enigzins gestroomlijnd zijn?

Alvast bedankt allemaal!

Hallo Feiko,

Welkom op dit forum!

Om in te schatten wat je nodig hebt aan ballastbulb, of gewicht in je kiel, moet je wat meer informatie, 't liefst met foto's verschaffen

Afmetingen van de romp, gewicht, masthoogte, zeiloppervlak e.d.

Er zijn namelijk een aantal ballastgewichten verkrijgbaar, bestemd voor bouwdoosboten van rond de 90-120 cm, daarnaast heeft de visserijbenodigdigdhedenwinkel min of meer getroomlijnde loodgewichten te koop, die voor kleinere boten voldoen.

We wachten je info af.

Groeten, Jan

Tja inderdaad, véél te weinig info.

Maar met hout ga je het niet redden, hout drijft namelijk dus hoe meer hout je in je kiel gaat steken, hoe meer zin die gaat krijgen om boven te drijven.

Je zal echt een oplossing met lood moeten zoeken... maar ja meer info is nodig...

Omdat het model uit mijn hoofd is ontworpen heb ik dus geen afmetingen gekozen die in verhouding zijn. Maar de boot is 63 cm lang, 7,5 cm breed. De hoogte voor de mast heb ik nog niet bepaald waardoor ik de exacte hoogte en zeiloppervlakte niet kan vermelden, maar ik wilde zelf een hoogte van 80 cm aanhouden met mast en kiel meegerekend.
Ik denk dat ik al een heel eind kom met de gestroomlijnde loodgewichten bij de viswinkel, ik zal daar eens gaan kijken, maar meer tips zijn altijd welkom.

Ik zou voor een gewicht van rond de 800 gram gaan... (misschien iets minder)

Langs de viswinkel is inderdaad een goed idee!

Mmmmm dat is wel een extreem smal bootje.
Ter vergelijking: De enorm populaire Micro Magic, is 53cm lang maar is 18cm breed!!
Het totaal gewicht van dit bootje is zo'n 950 gram, waarvan zo'n 400 gram loodballast.

Vermits jouw boot bijna een sigaar is, en dus een pak minder drijfvermogen zal hebben dan de micro magic, moet je echt geen 800 gram eronder gaan hangen zoals Ludozzz zegt. Dan denk ik dat het kopje onder is met die boot van jou.

Probeer eerst maar iets in de richting van 400 gram!

Misschien kan je proberen met de loodballast van de Micro Magic, Graupner artikel nummer 2014.4 of 2114.4 verkrijgbaar bij de meeste modelbouwwinkels in gelijk in de goede vorm. (en kost geen 10€)

Ja ik weet dat de boot erg smal is, maar ik ben ook gewoon uit een balkhout begonnen, niet echt heel ideaal, maar goed ik had een idee en wilde het gewoon doen. Bedankt voor de tip. Ik zal ermee aan de slag gaan. Bedankt!

Gewoon proberen

Ja ik weet niet of het een statisch model wordt of niet en wat je ermee gaat doen.
Maar wat ik en mijn vader tig jaar geleden hebben gedaan is een holle kiel gemaakt van dun triplex en daarin moeren gekiepert. dit had zo'n stevig gewicht dat we een normale kiel konden maken met een normaal formaat
Je kan proberen deze fotoos te bekijken.
photo_one.php

Is namelijk voor het eerst dat ik een foto toevoeg, maar de boot is 65cm lang en kan aardig zeilen. is niet RC dus meer moet niet te groot zijn, want je hebt geen idee waar ze naartoe zeilt.
Perea Model - Synology Photo Station 3

Ja en RC zeilboten hebben vaak een enorme lange kiel met bulb, want daar is het essentieel, dat ze zelfrichtend blijft.

Ja ik weet dat de boot erg smal is, maar ik ben ook gewoon uit een balkhout begonnen, niet echt heel ideaal, maar goed ik had een idee en wilde het gewoon doen. Bedankt voor de tip. Ik zal ermee aan de slag gaan. Bedankt!

Begrijp ik nu goed dat je uit een stuk balkhout een romp aan het maken bent ?
Uithollen, en uitwendig in vorm schaven en zo ?

Dan zal ze de zeil eigenschappen van een houten biels krijgen denk ik.
Ofwel, ze zal aan de zware kant zijn, met kiel er bij zal er weinig drijf vermogen over blijven en kun je naar de duikboten hoek verhuizen.

Beter is de boor zo licht mogelijk maken, om dan met het kiel gewicht te spelen.
een zware boot met lichte kiel zal snel schuin gaan liggen in de wind, een lichte boot met zwaardere kiel zal veel makkelijker rechtop blijven en daardoor ook beter varen (sneller).

aan je verhaal te horen zal jouw boot enigzins overeen komen met de Robbe Rainbow.
Alleen die heeft een holle abs romp met aangegoten kiel.
Een dun mastje en 2 kleine zeiltjes, het zeilt maar daar houd het wel mee op.

Foto`tje misschien ?

Beste Feiko,
Wil je jouw boot ook radiografisch besturen of wordt het een massieve romp.
Een romp van 7,5 cm is zoals Dazzler al schrijft extreem smal, wat wij doen om het gewicht van de kiel te bepalen is de boot in het water en dan gewicht (lood) in de boot leggen tot hij op de waterlijn ligt, dit gewicht ( lood) smelten in de vorm van een bulb en dit onderaan je kiel monteren, hoe dieper je kiel steekt hoe stabieler zal je model zijn.

Succes met vriendelijke groet Imre

Het is gewoon een kwestie van proberen, met de richtlijnen die je nu hebt gekregen. Een stuk vislood is ideaal.

Mijn eerste bootje was niets anders dan een plank met een punt van voren, en een plankje als kiel, met daarop stukken vislood geschroefd. Een stok als mast, en een stuk plastic zak als zeil.

Je begint ergens, je leert ervan, en je verbetert.

Hallo Feiko,

Welkom op dit forum!

Om in te schatten wat je nodig hebt aan ballastbulb, of gewicht in je kiel, moet je wat meer informatie, 't liefst met foto's verschaffen

Afmetingen van de romp, gewicht, masthoogte, zeiloppervlak e.d.

Er zijn namelijk een aantal ballastgewichten verkrijgbaar, bestemd voor bouwdoosboten van rond de 90-120 cm, daarnaast heeft de visserijbenodigdigdhedenwinkel min of meer getroomlijnde loodgewichten te koop, die voor kleinere boten voldoen.

We wachten je info af.

Groeten, Jan
Hallo

Waar zou ik dan die ballast lood voor je kiel eventueel kunnen kopen

Kan iemand een idee geven
Heb niet de mogelijkheid om het zelf te smelten en het gaat om de basic jolle rc zeilboot

Mvg

Back