Kieze welke f3p model

Discussie in 'F3P' gestart door jasperdlg, 22 sep 2010.

  1. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey,

    ik en een vriend van mij hebben besloten om f3p te gaan vliegen.
    Ik heb al een beetje ervaring want ik heb zelf al een knuffel gebouwd/gevlogen.
    Nu kijk ik naar een model van tech-one de Malibu.
    Deze dus RCECHO :: RC Airplane :: Techone Malibu F3P RC Model 4ch Electric Airplane

    Verder heb ik al een setupje Namelijk. HXT 24 gram brushless outrunner.
    3 HXT 5 grams servo's.
    Een corona ontvangertje.
    En 460mah 2s lippo.
    En een 12a regelaar
    Prop kon ik niet vinden.

    Is dit goed zo ??

    Jasper
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Om gewoon indoor te gaan vliegen wel. Als je wedstrijden wilt gaan vliegen is de setup te zwaar. :yes: Ook de HXT servo's zijn niet ideaal voor kunstvliegen, dat heb ik zelf althans ervaren.

    Ik ben vorig jaar begonnen met een Donuts Models Elipsia. In eerste instantie ook met drie HXT500 servo's. Maar na de overstap naar Graupner C131's al een enorme wereld van verschil. 8) Toen ook nog lichtere accu's gaan gebruiken (240mAh i.p.v. 350mAh).
     
  3. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    OKe die is ook wel mooi.
    Ik zal is naar die servo's kijken.

    jasper
     
  4. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Zouden dymond D37-eco's ook goed zijn?
    Ik heb tevens al een motortje gevonden dezelfde die jij hebt sleurhutje.
    En 240mah lipo dan soldeer ik er 2 aan elkaar.
    prop ben ik nog niet uit. en ik denk dat ik gewoon voor de malibu ga
    En een 9x4.7 slow fly prop is dat goed?
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    D37 Eco's zijn denk ik iets te licht. Kies dan voor de alom geprezen D47's.

    Voor wat betreft de motor heb ik nu de Torcster Black 2203-1550 op mijn nieuwe vlieger zitten. Weegt slechts 16 gram en lijkt 100% gelijk aan de duurdere E-Power EP2202/1550 (was overigens 32 euro maar nu in de aanbieding voor 23 euro). :?

    Als prop gewoon een GWS 8x4,3" Slow Flyer. Voldoet gewoon goed voor deze modellen. Veel meer keuze in lichtgewicht heb je niet. De EMP's en APC's zijn aanmerkelijk zwaarder. :yes:
     
  6. Jerros

    Jerros

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Eindhoven
    Goede morgen,

    Ik weet niet of je nu alleen indoor of ook buiten wil gaan vliegen.

    Ik zelf heb afgelopen zomer de blade dancer gekocht. deze is van EPP gemaakt dat is wat taaier dan depron. Want je moet er zeker van uit gaan dat je wat crashes gaat maken. (ik spreek hierbij uit ervaring)

    Ik zal je mijn setup even geven:

    BLade dancer:
    Blade Dancer Airbrush - EPP

    Motor:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD A22-10S Brushless Outrunner Motor

    Lipo
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1000mAh 3S 25C Lipo Pack (DE Warehouse)

    Regelaar:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Basic 18A v3.1 Speed Controller (DE Warehouse)

    Servo's
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo

    Ontvanger
    graupner R700 want die had ik nog liggen.

    Hier doe ik het mee en dat gaat perfect.
    Hier nog een filmpje:
    [media=youtube]SAm_7wTSBaE[/media]

    maar zoals ik je al zij als je geen ervaring hebt met F3p vliegen zoals ik, dan zou ik voor epp gaan. dat kan wat hebben.

    succes met de keuze.

    Groeten,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Is ook een prima motor, alleen wat luidruchtiger dan de Torcster/E-Power. Maar om te beginnen voldoet die prima.

    Als je gewoon lekker wilt vliegen en het is je eerste vliegervaring dan is een EPP model zoals Jerros aangeeft ook uitstekend. Maar ook de Malibu gaat prima. Door de drie lagen en plastic op de neus kan die wel tegen een stootje. Plaats twee extra carbon staafjes van de neus naar de punt waar het landingsgestel in de romp gaat om de neus nog wat sterker te maken (hier op mijn eerste indoorvlieger, een Nexus). Dan kun je een hoop "missers" overleven. ;) :yes:
     
  9. AndriesAltenburg

    AndriesAltenburg

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Roelofarendsveen
  10. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Haha grappig andries ik had gewoon precies dezelfde setup in gedachte!

    ik vond dat die hxt5 servo's niet super slecht!

    ik vind indoor vliegen toch wel leuker met de malibu.

    ( hoe heet de klasse waarbij dat je slingers aan de vleugels hebt?)
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Die is er niet... Maar het is toegestaan bij alle f3p klassen, maar je hebt er alleen last van. ( bij de aeromusical word het soms gedaan, en daar mag je ze ook van je kist af gooien)


    Een heel goed plan om ook mee te gaan doen!
    En de laatste setup is een erg goede setup om mee te beginnen. Alleen zou ik de regelaar vervangen met een 6A turingy en de accu met 2s zippy 240 (of hyperion).
    Ik vlieg ook met die motor/reg/accu op mijn clik, die setup is vorig jaar 2e en 3e geworden in de B.
    De prop die daarbij hoort, en verreweg de meest gebruikte prop in f3p is de gws rd 8X4,3. (ik vlieg met een koolstof 8x4)

    Servo's zijn een appart verhaal.
    Ik vlieg met D47 sevo's (op 2s direct). In mijn Aeromusical kist heb ik Hxt500 op rudder en hoogte, JR188 op rol (digitale variant van C131, nog beter maar duur) (allebij op 2s met diode ertussen)
    In het eerste begin maakt het niet zo veel uit, en ik zou ook beginnen met hxt omdat je de meerwaarde nog niet merkt, maar zodra je wedstrijden gaat vliegen word je nogal kritisch op je kist, en de afstelling/trimming daarvan. En dan zul je op enig moment merken dat ze niet echt helemaal juist terug in het midden komen, zodra je dit begint te merken zou ik een paar D47 of C131 servo's kopen. Wat je ook zal merken bij de C131 is de vooruitgang in snelheid, de hxt zijn zeker niet langzaam maar toch is een verschil merkbaar. Je zal volgen mij nooit snelle sevo's missen als je het nog nooit hebt gehad, maar voor mij gelde iig dat ik nooit meer terug wou na mijn 1e snelle servo's.

    Dan het toestel, voor elke klasse is een ander eisenpakket, de Clik die ik vlieg is wel erg een A/B kist. Je kan er Heel goed C mee vliegen maar imo zijn er ideaalere kisten. Het probleem is alleen dat toestellen niet ontworpen worden voor de C. De kist waarmee ik het lekkerst C vloog was de Ikarus Yak54, en de ikarus f3a is ook een zeer geschikt model, maar die heb ik nooit gehad. Je moet een kist hebben die bij jou past (weet je in het begin alleen door te proberen.) een die axiaal rolt, stabiel ligt, en makkelijk bochten maakt, imo hebben die A/B kisten een te hoge romp voor C, handig voor meskant loopings maar je hebt er geen voordeel aan bij de C, en je ziet erdoor veel te snel en goed wat je met je rudder (fout) doet.
    Een knuffel is trouwens ook geen gek kistje, heb ik destijds ook wel mee gevlogen.
    De malibu word in europa niet echt gevlogen geloof ik. Zal prima vlien , maar de bouwweize mer het schuine depron zoals op de foto's zou ik absoluut niet aan beginnen.
    Er zijn wel EPP kistjes voor F3P, als je er belangstelling in hebt kan ik ze opzoeken. De kist en setup die eerder genoemt is met een epp kist is ongeveel 5x te zwaar en echt totaal ongeschikt. En een crashvoordeel heb je er niet mee, een clik van 120 g gaat niet makkelijk stuk omdat je niet genoeg massa en snelheid daarvoor hebt.

    Maar VEEL belangrijker is dat hij recht is gebouwd, en Licht is!!!
    Er zit helemaal niet zoveel koolstof in zoon kist en wat erin zit kan supper dun zijn.
    Hier mijn clik bouwverslagje, toepasbaar op de meeste f3p kisten. bouwverslag-clik-1-dag
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb nu niks te vliegen en ik ga voor de malibu nog een nieuw setupje bestellen.
    en de setup die ik nu heb ga ik een yak 54 mee bouwen.
    op school hebben we een gigantische printer.
    Ik hoor geen super slechte dingen over de yak dus ga ik hem bouwen.
    Zonde om niks met dat setupje te doen.
    allemaal bedankt

    jasper
     
  13. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo

    Hoi jasper,

    Ga je ook echt f3p-c vliegen dan? en wanneer?
    ik wil je ook best een keer helpen een click te bouwen, waar ik de plannen nog wel van heb liggen. je hebt gezien hoe die vloog;)

    Justus

    @nando,

    Ik wil dit jaar ook 1 wedstrijd f3p-c gaan vliegen met een clik, zou een 1404-14t + 6a regelaar en 240mah2s hyperion accu voldoen
    servo zijn d47's op hoogte en richting en hxt500 op rol.

    Justus
     
  14. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Justus,

    ik wil best samen met jou een click bouwen vloog wel leuk!
    waneer enz. weet ik niet eerst maar eens lekker vliegen met de malibu.
    meschien mid volgend jaar of begin volgend jaar.
    Vlieg jij dan wedstrijden justus?
    en wat is het verschil tussen klassa a,b en c??
    zullen we dan een keer samen gaan ofzo?


    jasper
     
  15. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo

    Hoi,

    ik vlieg geen wedstrijden (f3k daargelaten). maar wou er dit jaar mee beginnen/een keertje 1 doen. heb een hal waar ik een beetje kan oefenen heel af en toe dus daarom. (al is 3d waarschijnlijk meer voor mij, maar ik ga het gewoon proberen:D)

    verschil in klasse is de moeilijkheidsgraad. klasse C is het minst moeilijk;)
    Met wie ga jij dan wedstrijden vliegen , en welke wedstrijden(datum)?
    bouw eerst die malibu maar en flink veel oefenen! het is een stuk moeilijker dan je denkt!

    Justus
     
  16. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Meschien met jou samen een keer naar een wedstrijd toe?
    Oja ik bouw van mijn overige rc een yak-54.
    Depron heb ik nu niet best stom.
    Mij lijkt het inderdaad lastig om zomaar met een wedstrijd mee te doen.
    ik hoor de modellen op youtube vaak zachter en harder worden dat lijkt me ook wel lastig. Ik ben reuze benieuwd!!!!
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Meedoen is totaal niet moeilijk, kun je een looping en een rol vliegen dan kun je meedoen.
    Een hoge score halen is wel moeilijk maar zeker als je nog jong bent zie je je vliegvaardigheden per wedstrijd stijgen.
     
  18. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    ik zou meschien wel is ik alles goed onder de knie heb aeromusical willen gaan vliegen.
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Helemaal mee eens, hoewel bij mij de rugvlucht cirkel de kritische factor was. :oops: ;) Maar ik heb zelfs in één ronde tweede gestaan (van onder af dat was :lol: :p). Maar het was een beleving op zich en dit jaar doe ik alles mee in de C. :yes: Al was het alleen al om de goede sfeer en gezelligheid. :thumbsup:
     
  20. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo

    Nog even een ander vraag -offtopic- ik denk dat de AM klasse wel veel moeilijker is of is dat ook wel ''te doen''.

    Justus
     

Deel Deze Pagina