kiezen juiste motor XUt PRO KIT

• Topicstarter Topicstarter justDick
  • Startdatum Startdatum
J

justDick

Guest
Hallo allemaal!

Sinds een tijdje heb ik mij ook gestort in de nitro hobby ;)
Na een tijdje te hebben rond gereden met een on-road 1:10 (instap modelletje) en een 1:16 truggy (just for the fun) heb ik de overstap gemaakt naar het wat 'echtere' werk:
Een XUT PRO KIT van GS Racing.

Het is een zeer mooie kit, en heb een aantal leuke bouw-uurtjes achter de rug. Het monster staat op z'n wielen en is klaar voor de motor :)

Nu dus de hamvraag:
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een motor voor de XUT?
In eerste instantie had ik gedacht dat de maten van krukas e.d. een beetje standaard zouden zijn, maar dat blijkt niet het geval.

Nu heb ik een leuk motortje gevonden voor een scherpe prijs, en volgens de verkoper is alles pas te maken (duh).
Ik zoek een motortje die gewoon past, niet pas maken.
Bij de kit is een koppeling+vliegwiel geleverd, en die wil ik gebruiken.

Heeft iemand ervaring met de XUT en het aanschaffen van een motor voor deze kit?
Hoe groot zijn de onderlinge verschillen tussen de motoren? qua maten dus.
Past elke koppeling/vliegwiel op een willekeurige motor?

Enig licht in de duisternis zou wel fijn zijn :)
Tot nu toe vind ik de antwoorden van de modelbouwwinkels een tikje vaag.

Wat wil je gaan doen met de auto? 3,5 cc of 4,6 cc.
Ga je mee doen met wedstrijden? Welke motor heb je gevonden?

Leuke betaalbare nieuwe motors:
- alpha plus
- werks

Er zijn natuurlijk nog meer maar die zijn ook vele malen prijziger.

Heb je de xut gekocht die op marktplaats stond, met een blauwe en groene kap?

Laatst bewerkt:
Wat wil je gaan doen met de auto? 3,5 cc of 4,6 cc.
Ga je mee doen met wedstrijden? Welke motor heb je gevonden?

Leuke betaalbare nieuwe motors:
- alpha plus
- werks

Er zijn natuurlijk nog meer maar die zijn ook vele malen prijziger.

Heb je de xut gekocht die op marktplaats stond, met een blauwe en groene kap?

De motor die ik heb gevonden: GM NITRO BULL 21 3,5ccm
Lijkt me een leuke motor om mee te beginnen in de XUT.

Als alles bevalt enzo wil ik overstappen op een wat kwalitatief betere motor zoals novarossi oid. maar das voor later. Starten met een goedkopere motor leek me wel wijs want als het mis gaat is de (financiele) schade beperkt - upgraden kan altijd.

Nee, ik ben niet van plan om wedstrijden te gaan racen (mss ooit in de toekomst hier in de buurt) en wil voornamelijk gaan bashen, hier in de omgeving heb ik zeer veel goede plekken om leuk los te gaan.

heh, nee, heb de kit gewoon in de (online) winkel gekocht.
Een kit die al eerder door iemand in elkaar is gezet leek me een stuk minder, en voor een gebruikte vond ik het teveel geld.

Andere motor die ik heb gezien: FORCE FC25 PULL START ENGINE 4.16cc
Zou dit passen? Is het wat?

Laatst bewerkt door een moderator:
Een hele mooie motor voor op de XUT is de Nitro Bull .28 die geeft power genoeg voor die truggy.
3.5cc vind ik persoonlijk altijd net ff te weinig power.

Wat is de inbouwmaat van de Nitro Bull .28?
Ik doel op de afstand tussen de boutgaten op de motorsteun, kan het nergens vinden...

Volgens mij is dit allemaal gelijk. Je maakt de motor dmv 4 schroeven op je motorsteun. En vervolgens ga je deze goed op je midden diff stellen en dan vast zetten.

Zover ik weet is er geen "inbouw Maat".

Laatst bewerkt:
Vanaf 3.5cc tot 5.9cc hebben de meeste motoren dezelfde inbouwmaat.
Dus kunnen gewoon allemaal in je truggy gebruikt worden.

Ik denk dat je de Nitro Bull en dergelijke motoren die een trekstarter hebben alleen iets hoger moet monteren omdat e backplate tegen de bodemplaat zal komen.
Dit kun je simpel oplossen door een aluminium plaatje te snijden en daar gaten in te boren die met de gaten overeen komen van de motor.
De plaatjes moeten ongeveer 3 mm dik zijn. n deze leg je op je motorsteun, dan de motor erop en de bouten aandraaien.

Zo heb ik ook een trekstart motor op een truggy en een buggy gekregen.
Dat is het enige wat je zou moeten aanpassen.

we praten wel over betaalbare motoren met uitlaat, de Ninja en OS zijn niet echt goedkoop... (hoe wel ik de ninja erg lekker vind rijden tot nu toe)

Meen je dat nu echt Caretaker :eek: :eek: :cool:
Ik had een 3.5cc in mijn Truggy zitten, power te over :D

De motoren die ik gebruikte waren niet zo duur als de motoren die jij gebruikt Kurtje :P (en ik had 40series wielen op de truggy) 8)

Ik weet ook wel dat je beter een goede 3.5cc kunt nemen dan een budget nitro bull .28 :)
Maar het gaat nu ff om een budgetmotor, en dan komen de 3.5cc versies altijd net ff te kort..

Laatst bewerkt:
Als je als eerste motor een budget motor wil met toch veel power, kijk dan inderdaad naar een Nitrobull of LRP .28 leuke motoren om het afstellen mee onder de knie te krijgen.
Zoals caretaker al zegt de .21 motoren van rond de 100-125 euro leveren niet de power die je nodig hebt in je xut.

De betere .21 zoals de standaard OS XZ-B, Werks B5 (Werks B3 heeft in mijn ogen ook niet genoeg power voor een truggy) en Alpha motoren moeten gereden worden met een goed presterende uitlaad wat de prijs nog wat omhoog brengt.
Je hikt dan al snel tegen de 250,00 - 300,00 euro aan voor een combo setje.

Als je als eerste motor een budget motor wil met toch veel power, kijk dan inderdaad naar een Nitrobull of LRP .28 leuke motoren om het afstellen mee onder de knie te krijgen.
Zoals caretaker al zegt de .21 motoren van rond de 100-125 euro leveren niet de power die je nodig hebt in je xut.

.....

Okidoki,
denk dat ik nu een paar opties heb:

- GM NITRO BULL 28 4,8ccm
- FORCE FC25 PULL START ENGINE 4.16cc (ABC)
- Graupner Dr. SPEED 28 Nitro 4,8ccm Motor (ABC)

Welke zou het 'beste' zijn?
Als ik de specs een beetje doorneem, lijkt de Force een prima keuze mede door het ABC??

Alle 3 de motoren zijn ABC motoren..
De DR Speed is meen ik alleen te starten met een startbox..
De andere 2 zijn met trekstarter, wat lijkt jou het handigst? Heb je een startbox dan ben je snel klaar.

De DR Speed is 139, de nitro bull is al te vinden voor 99 of iets minder..

en de nitro bull is een rebranded LRP spec2. Dus zeker een goede motor. De Force is ook geen slechte motor.

De keuze is gemaakt en de motor is opgehaald en gemonteerd!
Het is de Nitro Bull 28 geworden.
Zoals al in een reply opgemerkt, moest ik door het gebruik van een trekstarter de motor iets hoger monteren, en de bevestiging een klein beetje aanpassen zodat alles lekker paste.....

xut_03.jpg

Het geheel:
xut_02.jpg

En na het spuiten van de body, ziet hij er zo uit:
xut_01.jpg

Ben wel tevreden met het resultaat :) zekers voor een 1ste kit en een 1ste keer body spuiten :P

Het eerste tankje zit er alweer op, op naar de volgende 9! (volgens de WOT methode ;) )

Tot zover Thanx aan ieder die een bijdrage heeft geleverd!!

Ziet er netjes uit.

Je gaat geen spijt krijgen van je keuze...
Goed inrijden en gaaaaaan met die :banana:

Wat heb je nu voor clutchbell erop zitten??
Ziet eruit als een 13Tands..

Let op dat je niet teveel toeren gaat maken.. Misschien binnenkort een 15T of zelfs 17T monteren.

Ziet er netjes uit.

Je gaat geen spijt krijgen van je keuze...
Goed inrijden en gaaaaaan met die :banana:

Wat heb je nu voor clutchbell erop zitten??
Ziet eruit als een 13Tands..

Let op dat je niet teveel toeren gaat maken.. Misschien binnenkort een 15T of zelfs 17T monteren.

Thanx :)

Yups, 13T clutchbell. zat er bijgeleverd, dus leek me verstandig eerst deze te monteren.

Voor het inrijden kun je hem wel laten zitten maar ik weet bijna zeker dat je wel een grotere moet installeren als je klaar bent.

Heb je ook alu koppelingschoentjes erin zitten?

jah, alu schoentjes. zijn er ook andere dan?
Als je de clutchbell vervangt, ook de schoentjes mee vervangen?

Back