kiezen schroef

• Topicstarter Topicstarter erikverkade
  • Startdatum Startdatum
E

erikverkade

Guest
hallo ik ben een rc speedboot aan het bouwen met een 30cc kettingzaag motor hij word 1,85 lang.
nu het project tegen het eind loop kom ik aan bij de schroef.
ik heb hier niet zo veel ervaring mee dus vraag hier in welke richting ik ongeveer moet gaan zoeken voor de schroef en de dikte van de schroefas.

heej erik,

welkom op het forum!

het kiezen van een prop is eigelijk meer testen de ene vaart hij beter mee dan de andere
maar om de prop te kunnen kiezen moeten we eerst weten om wat voor boot het gaat natuurlijk! Ik denk dan het een mono is? Als u een foto neer zet dan weten we weer wat meer en kunnen ze je hier vast verder helpen!
Tenslotten zeg 1 foto meer dan 1000 worden ;)

mvg nick,

dus het gaat er gewoon om van een paar van die goedkope plastieke schroefjes kopen en later als je een goede heb een van alu ofzo
http://www.modelpowerboat.com/forum/downloads/boat72%20views_0EX_thumb.jpg
moz-screenshot.png

sorry meer heb ik niet maar als je 72inch monohull googled dan vind je meer info

hallo ik ben een rc speedboot aan het bouwen met een 30cc kettingzaag motor hij word 1,85 lang.
nu het project tegen het eind loop kom ik aan bij de schroef.
ik heb hier niet zo veel ervaring mee dus vraag hier in welke richting ik ongeveer moet gaan zoeken voor de schroef en de dikte van de schroefas.

Ik denk als dat je richting 6 mm as moet als het al niet dikker is
mvg
Frederik:D
Een 30 cc
Hoeveel pk is dat dan:mrgreen:

idd Kettingzaag-motor plus een romp van 185cm wordt natuurlijk NEVER een speed-boat.

Zelfs als je de romp zou verschalen naar 45" kom je nog VET toeren te kort.

Echt power heeft 't óók niet , schroefkeuze dus tamelijk beperkt.

Daarbij óók nog eens de kans dat de motor (op de schroef gezien) de verkeerde kant uitloopt.
(tegen de klok in/links-om = normaal)

Dan wordt de keuze helemaal beroerd , denk dat je een 70mm prop moet proberen.

O ja ... FLEX-as is verplicht .... de maat 1/4"/6,35mm is standaard.

Laatst bewerkt:
As zoals Henk omschrijft, 6,35mm flexas. De winding (links of rechtsom) wordt bepaald door de draairichting van de motor. De draairichting van de motor bepaalt voor een groot deel ook de keuze van prop. De meeste motoren en props draaien (als je de boot vanachter bekijkt!) linksom.

Zonder specificaties van de motor is het onmogelijk om een redelijk advies te geven.

Het is niet juist om te beweren dat je vermogen te kort komt en ook met een laag toerige motor (9000-12.000 rpm) kun je nog behoorlijk wegkomen.
Mits je de juiste prop gaat gebruiken.

Tevens heeft het met de verwachtingen van de topic-starter te maken. Wat de een langzaam vindt, kan de ander wel heel snel vinden.

Erik, het is verstandig om een paar foto's van jouw project te posten. Hoe en wat vindt je overal in het modelbouwforum.

hij schijnt rond de 1,6 pk te zitten maar hij moest heel breed zijn voor het blokje en daarom ook weer lang dus het kon niet anders maar hij hoeft niet bloedhard te gaan ofzo als hij maar redelijk in plane komt.
en als hij nou niet vooruit komt kwa snelheid wat zou ik er dan aan kunnen doen motorisch gezien of kwa overbrenging

Ik doe nog nie zo lang aan bootje spelen , maar soms snap ik t niet hè .
Ik lees zoveel verhalen over bouwers die een motor hebben en daar een boot omheen bouwen ??
Is t niet verstandiger om eerst te kijken naar een bestaande boot/tekening om wat dingen te bekijken en die eventueel na te bouwen ??
De meeste projecten worden na een teleurstellende vaart (als t al zover komt) in de hoek gedondert .
Ik heb niets tegen bouwers hoor integendeel zelfs , maar mensen die zomaar lukraak een boot denken te bouwen en dan nog een verwachting hebben dat t een racemonster word zouden toch eigenlijk wat verder moeten kijken dan de motor die ze hebben liggen zegmaar .
Ik herinner me een topic hier over een scooterblok in een boot , dat was ook zoiets .
Hou ons in ieder geval op de hoogte , want ik ben net zoals in t scooterblokboottopic erg nieuwsgierig naar de resultaten .
In ieder geval succes met t project en foto`s plaatsen dan zouden er best wel eens mensen nuttigge tips kunnen geven .
Ps , vat dit niet op als commentaar ,maar als gezonde kritiek .
groeten Ed.

jaja dat snap ik maar ik ben zo dat ik kreeg ineens een ketingzaag in handen voor niks dus dacht ik ik ga een bootje bouwen ik wilde het toch al langer en nu had ik de kans .
en ik heb het idee dat het bij een hoop mensen zo gaat
edit:oja dat van die fotos ik heb geen idee hoe ik dat er op moest zetten :p

Back