Kimkielen

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door comtheo61, 10 jan 2012.

  1. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    Heren, graag raad, ik wilde van middag varen met de sleper (Damco) die gebouwd is op een romp van (de zwarte zee) en veel over gelezen dat hij niet stabiel is, daar kwam ik ook achter.
    Had al veel lood mee genomen maar het ging niet zoals ik wenste, had de neiging om steeds maar om te kiepen, ik kreeg hem niet goed stabiel
    Dus weer inpakken, en testen in een ondiep water voor dat ik weer ga, is het mogelijk om de kimkielen te verbreden om meer stabilieteit te krijgen,
    is dat een optie.... of hoe lossen jullie dat op .

    Graag raad, gr Theo.:confused:
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Kimkielen helpen om het slingeren te dempen, maar zullen niet een permanent instabiele boot rechtop houden. Hoe diep kun je de ballast aanbrengen? Op de scheepshuid, of zitten de spanten in de weg? Hoe dieper hoe beter natuurlijk.

    En de opbouw, kun je daar nog gewicht in besparen? Alles wat je niet boven de waterlijn hebt, hoef je niet onder de waterlijn te compenseren.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    anders actieve stabilisatie toepassen
    een helings hoek meter dwars in de boot plaatsen en een servo een gewicht(accu) laten verschuiven in de dwars lengte
    helings hoek meter te koop bij norbert bruggen [​IMG]http://modelluboot.de/
    komt tussen de servo en een kanaal te staan
    met een servo tester kan je deze ook aansturen dan wel niet bij regelen vanop de zender

    gr raf
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Is een mooie technische oplossing, enige nadeel, mocht midden op het water je stroomvoorziening het begeven, dan komt je model niet alleen stuurloos te liggen (maar dus nog makkelijk naar de kant te duwen met een andere boot) maar kiept eenvoudig om, en zal dan waarschijnlijk vlot naar de bodem gaan...
     
  5. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    De zwarte zee is op zich best stabiel mits je kimkielen plaatst, ze is alleen beetje windgevoelig door de slanke lange romp,

    Maar hoe hoog is je opbouw nu ?? eventueel foto ??
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    als je zolang vaart tot al het sap uit je accu is ?????
    moet je met een heli niet proberen
    het is een oplossing die ik gegeven heb en echte schepen hebben deze oplossingen ook ingebouwd
    ze gebruiken dan wel stabilisatie roeren voor langs beide kanten van het schip
    er was zelfs een passagiers schip dat enorme gyroscopen aan boord had maar daar weet ik de naam niet meer van (vergaan in een storm dacht ik)
    de sealink en andere schepen die naar engeland varen hebben ook zulke stabilisatie roeren
    als dat systeem uit valt is het ook gedaan met lachen
    door twee accu's te gebruiken kan je dat uit vallen van de sturing beperken
    door alleen de servo tester en de servo op een aparte accu te zetten blijft zelfs tijdens het stil liggen dat systeem werken
    bij de stabilisatie roeren werkt het alleen maar waneer de boot vaart en dat is ook een mooie oplossing maar garantie naar de bodem bij uit vallen van de aandrijving

    gr raf

    ps het beste natuurlijk is de boot auto stabiel te bouwen dan moeten al deze tecnische snufjes niet
    hoe minder er in zit hoe minder er defect kan geraken
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Precies, zelfs een Zwarte Zee zou zonder dit mooie snufje gewoon auto stabiel moeten kunnen zijn, tenzij er een veel te zware en/of hoge opbouw op zit. Met een 2e accu kun je de kans op uitval van het stabilisatiesysteem natuurlijk verkleinen, maar het blijft een risico. Desalniettemin een mooie techniek, en wel erg natuurgetrouw als echte schepen het ook gebruiken.

    Ik ben net als Vincent nu ook wel benieuwd naar foto's van de opbouw.
     
  8. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    Vincent, bedankt voor het meedenken, de op bouw (gangboord/stuurhuis )=
    14 cm. Maar ik heb zelf de fout gemaakt om hem thuis niet even te testen op stabiliteit en af loden. Je staat aan het water en denk ik heb genoeg bij me
    maar dat viel me tegen wat er nog bij moest,(was hem bijna kwijt).
    ik denk aan gewicht accu +lood ongeveer 2 kilo....

    Er ligt een 6 volt loodaccu in op de bodem, en daarbij moet ik hem goed afloden, ben het weekend bij mijn dochter en die heeft een groot bad.

    Daar ga ik testen,
    bedankt gr Theo.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Nou Theo, als ik zo je opbouw bekijk gaat het echt een uitdaging worden om haar stabiel te krijgen,
    De opbouw heeft een grote oppervlakte voor de wind, je zou je kimkielen kunnen verbreden maar als je langzaam tot stil staat zal het niet echt gek veel uithalen,

    Probeer haar zo diep mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk lood onderin (plat op de bodem) denk dat dan je stabilisatie wel toeneemt ...
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Romp van de zwarte zee, en opbouw van een kleinere sleper? opbouw is veel te groot en waarschijnlijk ook te zwaar voor deze romp.
    Heb je deze zelf gebouwd?
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het is toch geen echt
    model van de echte Damco
    Je zou de kimkielen groter kunnen maken en dan ook hol
    Over miereneukers gesproken
    Heb je een breder drijfvermogen
    mvg
    Frederik:D
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2012
  12. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Wat betekend dat Dhr van Gent ?? HOL ?? nog nooit van gehoord... :confused:
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Caps Lock blijft wel eens hangen bij Frederik. ;)

    Hij zal vast bedoelen dat ze hol moeten zijn, dus een soort drijvers. Als de ene dan dieper onder wordt gedrukt, door helling van de boot, zal het water dit holle "lichaam" weer omhoog proberen te drukken.

    Als ik de foto van de boot zo zie, denk ik dat de waterlijn een stukje hoger zal moeten komen, dus flink wat lood(accu's) erin, en een flinke portie lood. En kritisch kijken naar zware dingen die hoog zitten, bijvoorbeeld de trommel voor de sleepkabels. Die lijkt wel van massief metaal...
     
  14. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    De sleeptrommel is een viltstifbuis daar op gelijmd 4 messing ringen,
    boven bouw weegt 440 gram.
    gr Theo.
     
  15. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland

    Rene, ja zelf gebouwd, boven bouw weegt maar 440 gram.
    gr Theo.
     
  16. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland

    Vincent, ik heb hem nu gelood met alles wat ik heb en kom op 5 kilo,
    hij gaat het weekend het bad in en uitproberen wat hij dan doet, ik neem ook nog aqariumgrind mee voor de rest vulling,
    er ligt 1 accu in van Graupner in 6 volt 10 mha, ik laat het jullie allen weten wat het resultaat is,
    gr Theo.
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
     
  19. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    PPPffftt...zucht...;)
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     

Deel Deze Pagina