Kinderen en zwevers

Vorig jaar heeft mijn zoontje 1 keer gevlogen (samen met mij):

Een tijdje geleden heb ik hem een (bouwdoosje) zwever voor zijn 9e verjaardag gegeven. Hij wilde al een hele tijd zelf iets bouwen, maar ik had het nog wat afgehouden. (bang dat hij zich zou snijden aan scherpe mesjes etc). Maar goed, uiteindelijk toch een kleine zwever voor hem gekocht.

In dit draadje hoop ik dat anderen ook berichten plaatsen van (hun) kleintjes die bouwen of vliegen.

Bij de bouw van dit zwevertje deed hij me wel versteld staan: ik heb hem aanwijzingen gegeven en die volgde hij keurig op:

Hij heeft deze zwever voor 70% zelf gebouwd. Ook het foliën ging hem goed af. De ''makkelijke vlakken'' heeft ie zelf gedaan:

En dan ben je best trots:

Klaar voor de eerste worp:

Waarna al snel zoiets kwan van: Pap? kan er ook een motortje op? :D

Maar zover is het nog niet, eerst maar eens kijken of dit leuk blijft, en of de vraag weer komt om naar het veld te gaan om met motor zwevers te vliegen.

Wie volgt?

Schitterend en heel herkenbaar allemaal en heel leuk tot ze het arsenaal van pa beginnen aansnijden:D Heb ze dan maar een eigen zender gekocht;)

Stevo

schitterend Hendrik!!! hier ken ik mijzelf vroeger in terug als klein ventje samen met mijn vader gezelig samen prutsen op de hobby kamer, en dan natuurlijk het vliegen heel spannend ,voor mij n schitterende tijd om aan terug te denken:yes: en ik weet zeker dat jou zoontje daar later pa nog ns over zal aanspreken ! over die mooie tijd dat jully zamen dit zwevertje in elkaar geknutseld hebben schitterend gewoon!!en dan ben je zeker trots als vader!!:grin::wink:

Leuk intiatief, leuk om te zien. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Bij mijn twee jongens is het op niets uitgelopen. De oudste van de twee ooit op de helling de zender in de handen gedrukt, verteld 'zo moet het' en vervolgens vliegt ie gewoon 30 minuten zonder ingrijpen. Daarna nooit meer.
De jongste wilde een eigen zwever voor zijn verjaardag. Het is een Spirit van Great Planes geworden. Samen gebouwd, een 10- 20-tal keren gevlogen, hij kon zelf vliegen maar bleef eeuwig bang om bij de landing de kist kapot te vliegen.

Ik hoop maar dat ik het zaadje heb gelegd, en dat het uitkomt en opbloeit als ze groot zijn ... (ze zijn nu 21 en 24, jaar en kennelijk nog niet groot genoeg ... ;-)).

Dirk.

Helemaal goed Hendrik. Die jongen komt er wel.

Hoewel mijn zoon van 19 al 10 jaar vliegt, heeft ie zelf amper gebouwd. Dat deed pap altijd...
Momenteel is het een beetje radiostilte (letterlijk en figuurlijk!) Een vriendinnetje en pas een autootje gekocht, dus daar gaat alle aandacht naar uit.
Ik ben er van overtuigd dat hij eerstdaags de draad weer gaat oppakken. Is een kwestie van tijd.
Maar zo af en toe gaat ie nog wel mee, zoals naar het hellingvliegen en over twee weken naar Son en Breugel.

Strekking is wel dat we de jeugd erbij moeten betrekken. Met bouwavonden en positieve belangstelling.

Succes ermee!
Frank

ik deed op mijn 12e al mee met bouwproject van een geier @frank
heb ik veel van geleerd

succes grzz cas

Een paar jaar geleden heb ik een poging met mijn zoon Jasper gewaagd. Hij was toen net 5.

Deze poging kwam te vroeg. Jasper had nog niet in de gaten dat hij naar zijn model moest blijven kijken, geen goed idee van wat hij moest doen en een veel te korte aandachtsspanne. Door deze ervaring had hij blijkbaar een wat mindere associatie met het modelvliegen gekregen, want in de tijd erna wilde hij geen nieuwe pogingen wagen.

Afgelopen winter echter werd Jasper langzaam toch weer enthousiast. Ik heb wat met hem geoefend op de sim, en pas geleden de eerste les 'in het echt' weer gegeven. Het ging al veel beter dan de vorige keer, al blijft het een probleem om meer dan 3 minuten de aandacht erbij te houden. Ik heb goede hoop dat we binnenkort de lessen kunnen vervolgen.

Voor bouwen is het mogelijk nog wat vroeg, zo handig is mijn kind niet....

Afgelopen week had ik een collega op bezoek met zijn 12-jarige zoon. De collega (een vlieger) deed het niet onaardig, maar zijn zoon kon ik op de simulator alles voorzetten en hij vloog er zo mee weg. Heel bizar. Easystar ging prima, ander trainertje ging ook goed. Dan maar een racekistje om het ego wat te temperen, maar ook dat ging (rollend en wel) prima. 3D kist: geen probleem. Zelfs de opdracht het hoveren na te doen leek er aardig op! Een heli? Geen punt, meteen maar zelf nose-in vliegen. Een extreme en felle 3D heli: wat moeilijker, maar bleef ook heel. En dat zonder enige RC ervaring whatsoever! Ongelofelijk. Talent in de dop.

Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond,

Die jongen moet je dus een keer mee naar het veld nemen en een leerling-zender in zijn handen douwen. Fantastisch toch?!

Dirk.

Dat heb ik na de simsessie dan ook gedaan. Hij vloog uitstekend met verschillende modellen. De aanwezigheid van andere modellen in de lucht beangstigde hem nog wat en een circuit vliegen was nog onwennig, maar het vliegen zelf was bij les 1 al geen probleem. Wat een partij computer-ervaring en Microsoft Flightsim al niet kunnen doen.
Zijn pa vloog ook niet onaardig, maar dook op final een kistje vakkundig de sloot in, wat de regelaar en accu niet overleefden (plaatselijke dichte mistbank). Op je af vliegend blijken niet alleen links/rechts maar ook up/down een soort van om te keren :eek:. Als men dat op 3 meter hoogte flikt heb je toch echt geen tijd meer om op tijd in te grijpen, zelfs aan de kabel.

Wat een leuk topic!!
Mijn zoontje, de jongste van de drie, heeft al een paar jaar in de vakanties heel veel lol van een depron knutsel wat we toen gemaakt hebben. Uren is ie er soms mee bezig.
Op de foto mocht z'n grote zus ook een keer gooien....
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen week had ik een collega op bezoek met zijn 12-jarige zoon. De collega (een vlieger) deed het niet onaardig, maar zijn zoon kon ik op de simulator alles voorzetten en hij vloog er zo mee weg. Heel bizar. Easystar ging prima, ander trainertje ging ook goed. Dan maar een racekistje om het ego wat te temperen, maar ook dat ging (rollend en wel) prima. 3D kist: geen probleem. Zelfs de opdracht het hoveren na te doen leek er aardig op! Een heli? Geen punt, meteen maar zelf nose-in vliegen. Een extreme en felle 3D heli: wat moeilijker, maar bleef ook heel. En dat zonder enige RC ervaring whatsoever! Ongelofelijk. Talent in de dop.

soms sta je gewoon met je mond vol tanden...
heb zo ook is een jongen aan de kabel gehad...

hij kwam met de scouts groep eens een namiddagje vliegen.
nooit eerder een vliegtuig gezien, laat staan bestuurd.

ik legde hem uit hoe de links/rechts knuppel werkte, en de hoog/laag knuppel (je moet het niet te moeilijk uitleggen ;) )

ik ging achter de sleper omhoog, tot 200m.
haalde de schakelaar over... en gaf hem 3min instructies hoe hij een correcte bocht maakte zonder hoogte te verliezen.... want hij gaf int begin te weinig UP mee...

hij vloog tegen een belletje aan, zei tegen hem "draai nu naar links, en blijf draaien"
en weg was ie voor 35min :)
zowaar van belletje naar belletje gevlogen zonder dat ik 1seconde de schakelaar hoefde te lossen.

sterker nog... t kereltje zette het toestel naar mijn instructies gewoon in landings circuit, en heb enkel de final zelf gedaan :)

super als je zo talent naast je hebt...
helaas zei ie dat het hem niet echt interesseerde...

(en ik dacht, jammer, je laat misschien heel wat medailles liggen)

kortom, je begrijpt soms niet waar de jeugd hun talenten vandaan halen? pc? Play Station? ik weet het niet....

Inderdaad een leuk topic, en erg herkenbaar ook. :-)

Ik ben zelf voor 30 jaar geleden begonnen te bouwen en vliegen, maar door ''huisje, tuintje, boompje, beestje'' moest ik er mee stoppen na een jaar of 3-4.

Zo'n jaar of 4-5 geleden was ik een keer op zolder aan het rommelen toen mijn zoon Nick, destijds 11 jaar oud, vroeg of hij ook boven mocht komen. Dat mocht hij en na een aantal minuten vond hij mijn kisten uit lang vervlogen tijden. Een Taxi 2 en een eigenbouw zwever van 3.5 mtr. ''Pap, mogen die vliegtuigen mee naar beneden?'' Ja hoor,dat mocht.
Ik wist het zins ik gestopt was dat ik deze prachtige hobby ooit weer zou oppakken en dat gebeurde dan ook. In no time was ik weer aan het bouwen en Nick zat trouw naast me om te kijken. Toen ook maar meteen een simulator aangeschaft en vanaf het begin vloog hij al beter dan ik...
Nadat we iets vliegklaar hadden en ook de benodigde apparatuur zijn we weer naar mijn oude clubje gegaan en lid geworden. Nick had al de nodige simulator ervaring en vanaf zijn eerste les vloog hij de sterren van de hemel :-). Hij presteerde het om binnen 3 weken zijn motorbrevet te halen, ongelofelijk!
Dat ging bij mij helaas wel anders.... het ''gevoel'' was compleet weg en ik moest weer van voor af aan beginnen. Nick heeft me toen uren geholpen om het vliegen weer onder de knie te krijgen en mede door zijn talloze reddingen bleven onze kisten heel. Bedenkt wel, een ventje van 11 jaar!
Zelfs nu, 5 jaar later, vliegt hij stukken beter dan ik doe. Terwijl ik toch vorig jaar mijn instructeurs bevoegdheid heb gekregen.
Hoeveel kisten hij al niet voor iedereen ''gemaidend'' heeft weet ik niet maar het zijn er heel wat.. ;-).
Noem het misschien talent maar je zou inderdaad denken dat zijn computer, Xbox, en noem het maar op hier inderdaad een rol in spelen.
Het is een genot om het jong rond te zien höken met zijn Impressivo die met een rotvaart van links naar rechts over het veld scheert, en geen moment doet het kistje iets dat hij niet wil. Om jaloers op te worden.

Het bouwen ging hem helaas heel wat slechter af. Hij is ooit begonnen met de Spirit van Great Planes. Toen ik van mijn werk een keer thuiskwam liet hij me vol trots 2 linkerhelften van de romp zien met de schotjes er al vast aan gelijmd. Dit werd dus breken om de handel weer los te krijgen en dat ging helaas niet zonder schade. Ik heb toen een rechterhelft van tekening moeten maken om alles weer kloppend te krijgen.. Toen hij even later ook nog eens zijn topje van de vinger af sneed met een stanlymes was hij er klaar mee... Nooit meer één poging ondernomen :-(.
Jammer maar wel begrijpelijk.
We hebben nu de afspraak dat ik bouw en hij alles maidend en dat bevalt ons goed. Maar ergens diep in mij benijd ik hem, wat kan die kerel vliegen en snel reageren :-) :-) :-).
Ouderdom komt inderdaad met gebreken..

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Back