Kingpin Besturing !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Piet,

Zijn die zo slecht gemaakt, die nieuwe type alu-schotels ?
Wel zonde, zeker voor de vraagprijs die ervoor staat.

Het lijkt mij zeker een goed/leuk idee, om af te spreken zodra het zover is.
Laten we vlak voor die tijd even kontakt opnemen.

Ik zal verders wel de vorderingen hier plaatsen.
Heb zojuist een progje geschreven op mijn werk.
Nu nog even testen, of het werkt.
(heb nu niet de hardware hier bij mij)
 
Hoi Piet,

Zijn die zo slecht gemaakt, die nieuwe type alu-schotels ?
Wel zonde, zeker voor de vraagprijs die ervoor staat.

Het lijkt mij zeker een goed/leuk idee, om af te spreken zodra het zover is.
Laten we vlak voor die tijd even kontakt opnemen.

Ik zal verders wel de vorderingen hier plaatsen.
Heb zojuist een progje geschreven op mijn werk.
Nu nog even testen, of het werkt.
(heb nu niet de hardware hier bij mij)


Hallo Marten,

Ja, jammer is dat, want de koppelschotel ziet er erg goed uit, maar de kwalitiet laat nogal te wensen over !!
Zeker de prijs-kwaliteitsverhouding is veel te duur.
Ik koop dit soort koppelschotels via Ebay.de en betaal dan max. 25,00 Euro per koppelschotel.
Ik heb er zo 2 kunnen kopen als nieuw.

Maar als ik veel tijd over heb, ga ik zelf koppelschotel bouwen van metaal en messing, die wel goed werken !!!
 
Hoi Piet,

Maar als ik veel tijd over heb, ga ik zelf koppelschotel bouwen van metaal en messing, die wel goed werken !!!

Hmm, dit kan dus nog wel even gaan duren ;-)
-----------------

Betreft de vorderingen...
Vandaag het progje geprobeerd en het werkt :-)
Wel een paar kleine weizigingen.

Op dit moment werkt het als volgd:
De aansluitingen zijn,
- Servo-input signaal vanuit de ontvanger;
- Servo-output signaal naar de servo;
- SET (via een jumper), om de waardes in het geheugen te wissen en te herschrijven met de basis-waardes;
- MAX-positie button, om de MAX uitslag naar Links in te stellen;
- MIN-positie button, om de minimale uitslag naar Rechts in te stellen;
- DODE_SLAG instelpot, om het gebied van de dode_slag in te stellen;
- Potmeter voor op de King-pin;
- Keuze schakelaar, om te kiezen tussen aansturing via de King-pin, of via de zender;
- 1x een LED, die aan gaat als de King-pin potmeter in het Dode_slag gebied staat (center-positie)

Tijdens de 1e setup maak je SET actief via die jumper , daarna pas de spanning erop.
Nu worden de basis-instellingen in het geheugen gezet.
Na 2sec. laat je die SET button weer los.

Dan zou het direkt moeten werken.
Echter zullen er wat instellingen geweizigd moeten worden.

Laat de Jumper zitten op SET en stel nu met je Trim van je zender, het nieuwe middenpunt in.
Dit kan rijdend gebeuren ! ;-)
Zodra je de Jumper van SET verwijderd, slaat die de nieuwe waarde op in het geheugen.

Wil je de MAX positie aanpassen, druk op MAX-positie en stel met je stick van je zender, de nieuwe MAX-waarde in.
Houd de stick wel in die positie, voordat je de MAX-positie weer loslaat !
Daar hij de laatste waarde opslaat, als nieuwe MAX positie.

Voor de MIN positie werkt het precies hetzelfde, enkelt dan met de MIN-positie button.

Indien je tijdens het rijden met de zender wildt sturen, dan zal dat via een multi-switch omgezet moeten worden.
Waarbij je dan kunt kiezen tussen King-pin of zender.
Standaard staat die op de King-pin ingesteld !
Je sluit na de 1e setup, de multi-switch aan op de Jumper-pinnen.

Lijkt dit je iets Piet ? (of andere gëinteresseerden :-) )
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,



Hmm, dit kan dus nog wel even gaan duren ;-)
-----------------

Betreft de vorderingen...
Vandaag het progje geprobeerd en het werkt :-)
Wel een paar kleine weizigingen.

Op dit moment werkt het als volgd:
De aansluitingen zijn,
- Servo-input signaal vanuit de ontvanger;
- Servo-output signaal naar de servo;
- SET (via een jumper), om de waardes in het geheugen te wissen en te herschrijven met de basis-waardes;
- MAX-positie button, om de MAX uitslag naar Links in te stellen;
- MIN-positie button, om de minimale uitslag naar Rechts in te stellen;
- DODE_SLAG instelpot, om het gebied van de dode_slag in te stellen;
- Potmeter voor op de King-pin;
- Keuze schakelaar, om te kiezen tussen aansturing via de King-pin, of via de zender;
- 1x een LED, die aan gaat als de King-pin potmeter in het Dode_slag gebied staat (center-positie)

Tijdens de 1e setup maak je SET actief via die jumper , daarna pas de spanning erop.
Nu worden de basis-instellingen in het geheugen gezet.
Na 2sec. laat je die SET button weer los.

Dan zou het direkt moeten werken.
Echter zullen er wat instellingen geweizigd moeten worden.

Laat de Jumper zitten op SET en stel nu met je Trim van je zender, het nieuwe middenpunt in.
Dit kan rijdend gebeuren ! ;-)
Zodra je de Jumper van SET verwijderd, slaat die de nieuwe waarde op in het geheugen.

Wil je de MAX positie aanpassen, druk op MAX-positie en stel met je stick van je zender, de nieuwe MAX-waarde in.
Houd de stick wel in die positie, voordat je de MAX-positie weer loslaat !
Daar hij de laatste waarde opslaat, als nieuwe MAX positie.

Voor de MIN positie werkt het precies hetzelfde, enkelt dan met de MIN-positie button.

Indien je tijdens het rijden met de zender wildt sturen, dan zal dat via een multi-switch omgezet moeten worden.
Waarbij je dan kunt kiezen tussen King-pin of zender.
Standaard staat die op de King-pin ingesteld !
Je sluit na de 1e setup, de multi-switch aan op de Jumper-pinnen.

Lijkt dit je iets Piet ? (of andere gëinteresseerden :-) )


Hallo Marten,

Dit ziet er goed uit, dit lijkt mij wel wat !


Nog even een vraagje :

Moeten we ook nog Fail Save toepassen, zodat bij een storing de besturing in de middenstand terugkomt ???
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Ik kan daar zeker eens naar kijken, of ik dat kan verwerken in het programma.
Anders is het een externe failsafe, tussen de sturings-print en de servo.

Edit:
Inmiddels een soort van FailSafe mee geprogrammeerd.
Zodra de waarde van de servo-positie wordt overschreden, dan gaat die direkt naar FailSafe.
Door de sturings-print "uit" en dan weer "aan" te zetten.
Zal die weer normaal functioneren, mits de storring verholpen is.

Het is een optie, om er een extra servo-input bij te maken.
Met deze input is het mogelijk, om van King-pin naar Zender te switchen.
en... als je tijdens het rijden de midden-positie wildt aanpassen, dan kan die optie ook geactiveerd worden.
Dit werkt het meest makkelijke met een aan/uit/aan schakelaar in de zender.
Stand Omhoog = Bediening via de zender;
Stand Midden = Via de King-pin;
Stand Omlaag = Midden-positie instellen
(Mocht je multi-switch kanalen over hebben, dan kun je die er ook voor gebruiken.)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet en Marten,

Wat betrefd de wedico schotel, ben het helemaal eens dat het ondingen zijn.
Maar ik heb er netzolang aan zitten prutsen totdat deze vlekkeloos werkt. Ik heb de diverse schuivende onderdelen met waterproof schuurpier bewerk ( ietjes dunner geschuurd) en gladgemaakt, Daarna een drupje silicone spray. en nu werkt hij eindelijk naar behoren.

Dit heeft me wel bijna drie avonden gekost en ik ben de tel kwijt geraakt hoevaak ik dat ding open en dicht heb gehad. Ook met de servo erop werkt het nu goed.

Verder vind ik het tot zover wel een mooi systeem dat je aan het uitwerken bent Marten.
Ga je deze printen in productie nemen of blijft het er bij een??
 
Hoi Jurgen,

Dank je voor de intresse :-)

Of het in productie gaat weet ik nog niet zeker.
Voorlopig enkelt op aanvraag, nadat de volledige test geslaagd is.
Helaas beschik ik nog niet over een trailer met gestuurde assen, om hetzelf te kunnen testen.
Vermoedelijk zal de 1e test samen met Piet gaan gebeuren.
Zo kan ik direct zien wat er nog bij moet komen, of anders moet gaan werken/reageren.

Maar zoals het er nu naar uitziet, schiet het al aardig op met de werking van deze sturing.
 
Gister en vandaag nog even bezig geweest met deze aansturing.
Volgens mij is die er nu helemaal klaar voor ;-)

Alle denkbare instellingen zijn te doen, via instelpots en via de zender.
De dode-slag laat ik de waarde vast staan, daar dit niet zo kritisch is...
om dit in te stellen.
De waarde zal bepaald worden met de 1e test en zal ongeveer 5graden naar L&R zijn.

Verders zijn de max-instellingen verplaats naar instelpotmeters, i.p.v. via de zender.
Zo ook de instelling van de King-pin potmeter, tot waar die moet reageren.
Bijv. i.p.v. 2x 135graden, naar 2x 110graden.
(Mechanisch kan die gewoon 270graden blijven maken.)

Volgens mijn idee, zijn alle instellingen goed te doen...
zonder veel toepas of omwegen.

Eerst wordt de midden-positie bepaald, via de zender.
Deze waarde wordt opgeslagen, daarna stel je de max-posities in.
Vervolgens stel je het berijk van de King-pin potmeter af en klaar.

Verders werkt de Fail Safe naar behoren, als het via de zender wordt bedient.
Zodra die in de Fail Safe komt, gaat die direkt naar zijn midden-positie.
Normale wijs, zal die direkt weer terug gaan, naar de King-pin besturing.
Daar de meeste multi-switsch modules, alle uitgangen weer uit zetten.
Mocht het hoe dan ook actief blijven, dan blijft de servo in het midden staan.

Een Fail Safe toepassen op de King-pin besturing is wat lastiger.
Het reageerd nu enkelt als de servo aansturing, boven of onder de max/min mechanische grens komt van een servo.
Zodra dit gebeurd, gaat die ook direkt naar zijn Fail Safe en houd de servo in het midden.

Indien vragen of opmerkingen, dan hoor ik die graag.
 
Gister en vandaag nog even bezig geweest met deze aansturing.
Volgens mij is die er nu helemaal klaar voor ;-)

Alle denkbare instellingen zijn te doen, via instelpots en via de zender.
De dode-slag laat ik de waarde vast staan, daar dit niet zo kritisch is...
om dit in te stellen.
De waarde zal bepaald worden met de 1e test en zal ongeveer 5graden naar L&R zijn.

Verders zijn de max-instellingen verplaats naar instelpotmeters, i.p.v. via de zender.
Zo ook de instelling van de King-pin potmeter, tot waar die moet reageren.
Bijv. i.p.v. 2x 135graden, naar 2x 110graden.
(Mechanisch kan die gewoon 270graden blijven maken.)

Volgens mijn idee, zijn alle instellingen goed te doen...
zonder veel toepas of omwegen.

Eerst wordt de midden-positie bepaald, via de zender.
Deze waarde wordt opgeslagen, daarna stel je de max-posities in.
Vervolgens stel je het berijk van de King-pin potmeter af en klaar.

Verders werkt de Fail Safe naar behoren, als het via de zender wordt bedient.
Zodra die in de Fail Safe komt, gaat die direkt naar zijn midden-positie.
Normale wijs, zal die direkt weer terug gaan, naar de King-pin besturing.
Daar de meeste multi-switsch modules, alle uitgangen weer uit zetten.
Mocht het hoe dan ook actief blijven, dan blijft de servo in het midden staan.

Een Fail Safe toepassen op de King-pin besturing is wat lastiger.
Het reageerd nu enkelt als de servo aansturing, boven of onder de max/min mechanische grens komt van een servo.
Zodra dit gebeurd, gaat die ook direkt naar zijn Fail Safe en houd de servo in het midden.

Indien vragen of opmerkingen, dan hoor ik die graag.


Hallo Marten,

Nou, dat ziet er goed uit, ik ben benieuwd hoe het zal gaan werken met het aansturen van de 6 stuurassen.
 
Hoi Piet,

Wel nog een vraag...
Wat is de voorkeur bij het sturen via de zender ?
1 - dat het direkt reageerd op de stick, zoals normaal.
2 - dat je via een schakelaar werkt en dan naar Links of Rechts kunt sturen...
en dat de servo in de laatste stand blijft staan!

Met de 1e optie betekent het, dat je 3-sticks gelijktijdig moet bedienen/vasthouden.
Met de 2e optie, zet je de stuuruitslag van de semi-dieplader in de gewenste stand...
en heb je de handen vrij voor het gas en je normale stuur.

Edit: Plus met die 2e optie is het mogelijk om via iR of Harry's 2-draads aansturing te werken !
Bespaard je weer een ontvanger ;-)

Hoe werkt dit bijv. bij een 1/1 ?

Ben benieuwd...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Wel nog een vraag...
Wat is de voorkeur bij het sturen via de zender ?
1 - dat het direkt reageerd op de stick, zoals normaal.
2 - dat je via een schakelaar werkt en dan naar Links of Rechts kunt sturen...
en dat de servo in de laatste stand blijft staan!

Met de 1e optie betekent het, dat je 3-sticks gelijktijdig moet bedienen/vasthouden.
Met de 2e optie, zet je de stuuruitslag van de semi-dieplader in de gewenste stand...
en heb je de handen vrij voor het gas en je normale stuur.

Hoe werkt dit bijv. bij een 1/1 ?

Ben benieuwd...

Hallo Marten,

Bij de 1:1 werkt het sturen met een aparte stick, die blijft staan in de stand staan waar je deze inschakelt bij het handmatig sturen.
Bij het uitschakelen gaan de sruurassen weer in de nutrale middenstand.

Het handmatig sturen met een stick is niet handig, te lastig.
Gewoon handmatig sturen met een schakelaar !
Als je de schakelaar uitschakelt moeten de de stuurassen weer in de netrale middenstand terugkomen, wel afhankelijk natuurlijk hoe de trekker voor de trailer staat via de kingpin.
Dit werkt ook zo bij de 1:1, afhankelijk van de stand van de trailer ten opzichte van de trekker.
 
Gewoon handmatig sturen met een schakelaar !
Als je de schakelaar uitschakelt moeten de de stuurassen weer in de netrale middenstand terugkomen, wel afhankelijk natuurlijk hoe de trekker voor de trailer staat via de kingpin.
Dit werkt ook zo bij de 1:1, afhankelijk van de stand van de trailer ten opzichte van de trekker.

Hoi Piet,

Dus als ik het goed begrijp, gaat de voorkeur naar de 2e optie ?
Ik probeer beide opties erin te plaatsen.
Kun je altijd nog kiezen :-)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Dus als ik het goed begrijp, gaat de voorkeur naar de 2e optie ?
Ik probeer beide opties erin te plaatsen.
Kun je altijd nog kiezen :-)


Hallo Marten,

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 !

Ik denk dat optie 1 niet realiseerbaar is om goed te kunnen sturen, te veel handelingen in handmatige stuurbewegingen.
1 stick vooruit rijden, of achteruit rijden
1 stick om de trekker te sturen
1 stick om handmatig de trailer te sturen

Dus lijkt mij de 1e optie niet erg zinvol, tenminste voor mij hoeft deze optie 1 niet !
Misschien dat er andere gegadigden zijn die wel behoefte hebben aan optie !
 
Hoi Piet,

Bedankt voor je antwoord.

Gaat goed komen :-)
Zal die optie 2 eraan toevoegen.

Dit maakt het ook gelijk mogelijk, om eventueel via iR of die 2-draads te gaan werken.

Edit: Wel nog een toevoeging...
Het is ook mogelijk om een extra potmeter in je FC-16 te bouwen !
Met een mooie knop erop, die duidelijk de stand aangeeft van de pot...
Kun je direkt (en sneller) de stuurservo in de juiste positie zetten.
(kan handig zijn als die op afstand is en je niet goed kunt zien hoe de wielen staan)
Zodra de pot in je zender weer in het midden staat, neemt de king-pin het weer over.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Bedankt voor je antwoord.

Gaat goed komen :-)
Zal die optie 2 eraan toevoegen.

Dit maakt het ook gelijk mogelijk, om eventueel via iR of die 2-draads te gaan werken.

Edit: Wel nog een toevoeging...
Het is ook mogelijk om een extra potmeter in je FC-16 te bouwen !
Met een mooie knop erop, die duidelijk de stand aangeeft van de pot...
Kun je direkt (en sneller) de stuurservo in de juiste positie zetten.
(kan handig zijn als die op afstand is en je niet goed kunt zien hoe de wielen staan)
Zodra de pot in je zender weer in het midden staat, neemt de king-pin het weer over.


Hallo Marten,


Dat lijkt mij een goed plan, inderdaad kan je dan zien hoe de stand van de stuurassen is !
 
Hoi Piet,

Dat dacht ik ook ;-)

Maargoed, beide functies komen erin.
Zodat het ook alsnog mogelijk is, om via een iR-set te kunnen sturen.
Deze optie werkt dan wel zoals de 1/1.
Kost dan wel 3-schakel kanalen.
1- Links.
2- Rechts.
3- Deze optie activeren of weer terug naar king-pin.
 
Hoi Piet,

Dat dacht ik ook ;-)

Maargoed, beide functies komen erin.
Zodat het ook alsnog mogelijk is, om via een iR-set te kunnen sturen.
Deze optie werkt dan wel zoals de 1/1.
Kost dan wel 3-schakel kanalen.
1- Links.
2- Rechts.
3- Deze optie activeren of weer terug naar king-pin.

Hallo Marten,

Dit moet geen probleem zijn, denk ik.
 
Hallo Marten,

Vandaag even in het serviceboek gekeken van de Semi-dieplader, hoe het nu precies zit met de max. stuuruitslag,

1e stuuras vanaf de voorkant kingpin gerekend :

Stuuras 1 : max. stuuruitslag 10 graden
Stuuras 2 : max. stuuruitslag 17 graden
Stuuras 3 : max. stuuruitslag 24 graden
Stuuras 4 : max. stuuruitslag 31 graden
Stuuras 5 : max. stuuruitslag 38 graden
Stuuras 6 : max. stuuruitslag 45 graden

Dus er zit steeds 7 graden verschil in de besturing !


Binnenkort wil ik een servo gaan bestellen, zie de foto hieronder :
1 servo FUTABA S 5301 HIGH, 6Volt, 21Kg

FUTABASERVOS5301.jpg


Nu even de vraag :
Ik kan nergens het stroomverbruik van deze Servo vinden.
Gebruikt deze servo niet te veel stroom, waardoor de accu binnen de korste keren defect raakt ???
 
Laatst bewerkt:
accu defect door de stroom van een servo?

in regel trekt een servo tussen de 200 - 1000mA. ken geen accus die daar problemen mee hebben?

wat voor accu ligt erin piet?
 
accu defect door de stroom van een servo?

in regel trekt een servo tussen de 200 - 1000mA. ken geen accus die daar problemen mee hebben?

wat voor accu ligt erin piet?


Ik moet nog een accu aanschaffen
Ik moet even kijken hoeveel ruimte ik heb om zo'n groot mogelijke accu te plaatsen, 6Volt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top