Kisal

Hallo vrienden,

Ik heb een tijdje in Frankrijk rond ge DLG'd en zag dat de Kisal daar erg populair is.

Ik vloog daar samen met o.a J.B. Verrier en Ivan Moquereau ( aardige jongens).
Zij staan in FR altijd in de top 3 en vliegen met de Kisal.

Hij is iets aan de zware kant ( 325 gr) , maar heeft zeer goede penetratie eigenschappen, ideaal voor nederlandse
condities zou je zeggen

Hier in NL ben ik de Kisal nog niet tegen gekomen.

Vliegt iemand zo'n ding of heeft iemand ervaring met de Kisal....misschien een toch wel interessant model.

GJ

kuip zei:
Hallo vrienden,

Ik heb een tijdje in Frankrijk rond ge DLG'd en zag dat de Kisal daar erg populair is.

Ik vloog daar samen met o.a J.B. Verrier en Ivan Moquereau ( aardige jongens).
Zij staan in FR altijd in de top 3 en vliegen met de Kisal.

Hij is iets aan de zware kant ( 325 gr) , maar heeft zeer goede penetratie eigenschappen, ideaal voor nederlandse
condities zou je zeggen

Hier in NL ben ik de Kisal nog niet tegen gekomen.

Vliegt iemand zo'n ding of heeft iemand ervaring met de Kisal....misschien een toch wel interessant model.

GJ

Hallo,

Zelf ben ik volop met de Kisal bezig en dit vooral om de reden die jij ook opnoemt, de penetratie eigenschappen. Die zijn beter als die van de Aspirin namenlijk ! (de hoofdreden voor de Aspirin-jongens om met iets nieuws aan de slag te gaan; de Salpeter)

De Kisal heeft echter twee giga nadelen; op de eerste plaats de konstruktie. De flaps zijn veel te zwak en verdraaien.......
Verder is het gewicht wat aan de hoge kant maar dat hoeft niet persé een nadeel te zijn bij een kist die het van zijn glijhoek moet hebben.
Sluit me in deze echter bij Alex aan dat een zware kist niet lichter kan maar omgedraaid wel......................

Verder ben ik met de bouwer van de Kisal al langere tijd in conclaaf hoe konstruktief het e.e.a. aan te passen. Ander materiaal, Disser Gewebe, ligger opbouw en nog veel meer (inclusief RDS). Jammer genoeg verloopt een en ander nogal traag.

Arno

GJ

Toen ik vorig jaar besloot om toch maar eens iets goeds aan te schaffen in plaats van eigen gepruts op zolder heb ik al een vrouw die niet wist wat ze aan moest trekken staan twijfelen. Dan was het weer de Kisal, of toch maar de Aspirin of nee laten we maar voor de Turbo gaan of......... Frans Bal noemde me al Thea :lol:

De webmaster van de Franse F3K site liet me al eens weten dat de Kisal enorm populair was in Frankrijk. Arno maakte me attent op de verslagen van de Kisal, Turbo en Aspirin op www.prop.at
Uiteindelijk ben ik toen voor de Aspirin gegaan. Dat er in Nederland al met de Aspi gevlogen werd en ik op die manier kon gaan putten uit ervaringen van anderen was wat bij mij de doorslag gaf. Nu ook Arno met de Kisal aan de gang gaat heb je al een ervaren iemand achter de hand. Tja, keuzes......

Toen ik de knoop doorgehakt had mailde Frans "gelukkig Thea is weer Theo" :lol:

Volgens mij wil elke kist wel penetreren met 325 gr.
Mijn nieuwe Twister vlieg ik tegenwoordig nog nauwelijks zwaarder dan dat en dan penetreert hij prima. Overigens penetreert hij ook prima bij 260 gr . Ik ben inmiddels wat harder gaan gooien en dan merk je meteen dat een wat zwaardere kist moeilijker gaat gooien . Ik merk goed dat ik met een kist van 260 tot 300 gr een stuk hoger gooi dan met zwaardere kisten. Een paar maand geleden was dat bij mij nog volledig anders om.
Ik ben vooral hoger gaan gooien met lichtere kisten maar als het boven de 320 gr komt wil het niet meer zo snel rond als een lichtere kist. Ik denk dan ook dat 325 gr wel erg zwaar is voor een handlauncher zeker in wat lichtere condities.

Theo zei:
GJ

Toen ik vorig jaar besloot om toch maar eens iets goeds aan te schaffen in plaats van eigen gepruts op zolder heb ik al een vrouw die niet wist wat ze aan moest trekken staan twijfelen. Dan was het weer de Kisal, of toch maar de Aspirin of nee laten we maar voor de Turbo gaan of......... Frans Bal noemde me al Thea :lol:

Dat herken ik dus.

Back