kit-cutters

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 21 dec 2003.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Ik heb het al eerder aangeroerd:
    - wie heeft er ervaring met kit-cutters, en vooral:
    - zijn er hier in Nederland ook kit-cutters actief?

    Dank.

    jan.
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Jan, niet dat ik het antwoord waarschijnlijk weet, maar wat zijn kit-cutters?
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Jan, "domme" vraag wat zijn "kit-cutters".....

    Klingt mij als een "anti-vliegtuigjes-actiegroep", van die met mondkapjes-in-witte-overals vermomde jongens, die met stanley messen de bekleding van arme vliegtuigjes kapot snijden .... :-?

    @Hans, weet je het nu waarschijnlijk wel of toch niet .... ???
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Als het een anti-vliegtuiggroepering is, moet ik het antwoord op beide vragen schuldig blijven. Maar misschien zoeken we in de verkeerde richting.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Volgens mij zijn Kit-Cutters gasten die een kit kompleet aan gort snijden :(

    of.........

    waren het nou mannetjes die aan de hand van een digitale tekening alle onderdelen van een modelvliegtuigje of bootje voor je uit het hout snijden mbv een komputer gestuurde laser cutter?!? :)

    Greettingz,
    Berto.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Heren, heren . . . :roll:


    Ik zal het uitleggen.

    Kit cutters zijn 'mannen' die op basis van een tekening een 'kit cutten', dwz. (bij voorkeur laser-gestuurd) de
    vormdelen (ribben, spanten etc.) uitsnijden / frezen / etc.

    Dan ben je van die tijdrovende klussen (overbrengen op hout, zagen, schuren etc.) af, en kun je
    gelijk lekker bouwen (want daar gaat het toch om, nietwaar?

    Zie bv.
    http://www.ziroliplans.com/cat_frameset.html

    En een voorbeeld
    http://www.aero-sports.com/aakc/

    jan
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  8. jacques

    jacques Guest

    Valt wel mee, ik heb het eens een keer aangevraagd bij Rob en het was toen 35 Euro.
    Alleen de materiaal keuze was een probleem, en daar moet ik nog een keer voor langs.

    Ps. dat was wel op basis van een CAD tekening.
    Scheelt hem een hoop werk.
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    @Jacqes,
    Dat is inderdaad een interssante prijs. Moet ik toch maar eens aan CAD tekeningen beginnen. Nu ontwerp en construeer ik gewoon op een stuk papier.
     
  10. Flyman

    Flyman Guest

    Interessante vraag. Ik ben ook wel nieuwsgierig of er kit-cutters bestaan in Nederland of Belgie, voor mijn part ook in Duitsland.
    In "the US of A" is dat weer geen probleem, maar dat gedoe met die kredietkaarten op het Net vind ik maar niks.
     
  11. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi,

    Rond februari hopen wij een werkende CNC gestuurde freesmachine te hebben.

    CAD tekeningen maken zijn voor mij geen enkel probleem zeker niet als de tekeningen al ingescand zijn.
    Het maken van die tekeningen kost vrij veel tijd, ben momenteel aan de plans van de Ziroli P47 bezig, de romp staat bijna in mijn cad pakket en heeft me toch al een 5 uur aan tijd gekost, nu komen nog de vleugels en schaalonderdelen.

    Het is dus normaal dat het tekenen een beetje kost.
    35 euro voor het frezen is naar mijn mening niet zoveel geld.
    Als je gaat kijken hoeveel de machine, frezen en man uren kosten denk ik dat het zeker niet overdreven is.
    RBC kits is dus zeker niet te duur hiervoor.

    Voor mijn Spitfire heb ik ook Laser gesneden onderdelen laten overkomen van US en A :lol: en kan je wel zeggen dat het me een hoop werk en tijd heeft bespaard.

    @Hans, de foamcutter zal vrijdag na veel problemen met een geschikt lokaal en toestemmingen, eindelijk elektrisch aangesloten worden, dus dan kunnen we gaan testen.

    @Flyman zelf ben ik woonachtig in Mol - België, dus dat is niet zover van Bree, wil je daar zeker mee verder helpen in de toekomst.
    Anderen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

    Je kan me mailen op tom@t-birds.be

    Tot hoors
    Tom

    PS: Aan iedereen een Zalig Kerstfeest en een voorspoedig 2004 zonder al te veel crashes. :wink:
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Kijk.

    Now we're cooking! 8)

    Ik heb net de tekeningen voor de Beech C-45 besteld bij www.vth/de. :D

    Zie
    http://www.vth.de/Modellbau/DEFAULT.HTM

    Ga naar de Online-shop, klop bij Suche 'Beech' in, en kies dan het ontwerp van Fallwimmer.
    Ik heb hem gebeld; klinkt alleszins okay. :D
    Vrijwel volledig scale. 8)

    Een ambitieus project, maar ik wil die tekeningen wel eens zien! :wink:

    Tom!
    Als er meerdere mensen hierin geinteresseerd zijn, dan zou je dus (na het eenmalig inscannen en tekenen), net als die andere cutters, een ribben- en spanten set hiervoor op de markt kunnen brengen . . . :?

    Eén klant heb je al! :wink:

    jan
     
  13. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jan,

    Inderdaad die mogelijkheid zit erin.

    Ik zat zo te denken de persoon die de tekeningen aanleverd moet ervoor betalen ik teken ze uit en indien hij toestaat dat andere hiervan kunnen en of willen profiteren betaal ik gewoon een deel per klant terug aan de leverancier van de plans...dit omdat het anders niet fair is naar die persoon die alles heeft aangekocht.
    Dit totdat de prijs van het uittekenen is terug betaald.

    Als hij geen toestemming geeft dan zou ik ze niet meer frezen totdat ik de toestemming wel krijg.

    Denk dat dit de eerlijkste methode is.
    Wat denken jullie ervan?

    Dat ziet er trouwens een mooie kist uit die Beech H18
    http://www.vth.de/shop/shopfiles/product.asp?TID=J3H5FQ4MB3SE&PS=1&PID=3201014

    Tom
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Tom!


    Volgens mij ben je goed bezig in je denkrichting. :D

    Du moment dat ik de tekeningen in huis heb, stuur ik je een kopie; kun je eens kijken.
    Mail mij je adres maar een keer als je wilt.

    Algemeen:
    Zo aan het eind van 2003 heb ik ( :wink: ) een wel erg goed gevoel over het feit dat we nu een echt schaalforum hebben!
    Hier gaan we nog veel lol aan beleven!

    En uiteraard iedereen ook namens mij nog prettige dagen, goede jaarwisseling en een in alle opzichten vruchtbaar 2004!

    jan.
     
  15. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hey Jan,

    Bedankt :lol: af en toe werkt mijn grijze massa nog goed. :wink:
    Ondertussen heb ik ook een mailtje gezonden.

    De vliegende schaalmodellen zijn inderdaad zeer goed bezig!!! Ik zou zeggen doe zo verder en posten maar. :twisted:

    Tot hoors
    Tom
     
  16. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo schaal fanaten,

    inderdaad is dit forum beter, soms voel ik me een vreemde eend in de bijt bij alle 'torque rollers' en speed fanaten. 8) Maar ook hieruit blijkt dat ik niet de enige schaal fanaat ben.

    Fijne kerstdagen allemaal en een crashbestendig nieuwjaar
    :roll:
    Peter
     
  17. jacques

    jacques Guest

    Extreem cool!
     
  18. Flyman

    Flyman Guest

    Tom, jongen. Dit is goed nieuws. We wonen inderdaad niet ver van elkaar en aangezien ik nogal onhandig ben, is alle hulp wel te gebruiken. Inderdaad is het wel zo dat ik mij meer aangetrokken voel tot schaalmodellen, alle respect voor onze kunstvlucht- en speedpiloten, want het is echt kunstig wat ze doen. Ik heb het geluk gehad om in onze club eens te mogen vliegen met semi-scale modellen (en dan nog dubbeldekkers ook) en ik was onmiddellijk verkocht aan die tak van onze sport.

    Aan alle lezers, fijne feesten gewenst en een goede gezondheid voor 2004
     
  19. ah, Hans. als je met cad wil beginnen tekenen en het niet te ingewikkeld wil maken (2D) moet je Qcad eens proberen. Leuk voor eenvoudige schetsjes, en het wijst zichzelf uit.

    effe google-en op Qcad, je kan de oude versie (1.4) gratis downloaden...

    héhé, je site is weer opgedated :D cool, keep up the good work!...ik moet toegeven dat ik een fan ben...

    Niels
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Niels, bedankt voor het compliment en leuk om te horen dat je een regelmatige bezoeker bent.
     

Deel Deze Pagina