Kits van RBC kits

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PHTB, 2 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste forumleden, wie van jullie hebben ervaring bij het bouwen van deze kits ?
    Ik heb recentelijk de Tigercat besteld, met de bijbehorende CD voor bouwinstructies en foto's.
    Nu blijkt, dat de gefreesde onderdelen en de bouwfoto's niet overeenstemmen, de foto's zijn van een oud model, zodat het steeds weer puzzelen is, hoe het moet worden.
    Veel improviseren etc., maar toch niet echt fijn om te doen.
    Zijn er leden, die ook deze ervaring hebben.
    Groet Tom (PHTB)

    NB. Bij RCwebshop.eu is de Tigercat maar liefst 10 euro goedkoper !
     
  2. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik heb de corby starlet gebouwd van rbc kits. Structureel een zeer goede kit, makkelijk te bouwen. De instructies zijn misschien niet helemaal up to date maar was uiteindelijk allemaal redelijk vanzelfsprekend waardoor dit geen problemen leverde.
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Heb je jouw bevindingen ook teruggekoppeld aan RBC? En wat is dan evt hun reactie?

    Erik
     
  4. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat heb ik gedaan, maar Rob beweerd, dat er niets wezenlijk veranderd is, maar ik merk dat wel. De foto's geven een verkeerd beeld van de werkelijkheid, sommige onderdelen zijn echt anders, heb van de romp geen 1 op 1 tekening, gelukkig wel van de vleugels. verder is er 1 doorsnede van de romp. Heb genoeg bouwervaring, maar mis toch bepaalde aanwijzingen in de tekening.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb er nu 2 gebouwd, ben met de derde bezig.

    Je moet het benaderen als duitse kits.
    Eerst uitpuzzelen.
    zorgen dat je alle info hebt, het staat nl nergens netjes op volgorde.
    foto's op volgorde leggen, ding bij ding
    model even "droog" in elkaar zetten. onderdelen erin zetten.
    hou je vanzelf wat over, en in de regel valt dit daarna zo ergens op zijn plek.

    maar, daaraan merk je dat Rob een bouwer is die vaak bouwt..
    een kritisch detail is zomaar wel eens niet op de foto gezet.
    voor mij waren sommige dingen even nieuw, bij voorbeeld zijn manier bij de mini horten en de speed horten om de ailerons te bouwen, had ik ff nog geen ervaring mee.
    dan moet je ook zelf ff goed nadenken wat je practisch lijkt.

    ik persoonlijk bouw graag stevig, spelingsvrij.
    dit gebeurt ook in de RBC kits die ik heb gezien
    alleen zet ik op de aileron / elevator aansturing ff wat ander materiaal.
    niet omdat het niet voldoet (zal vast wel), maar ik vind het te dun, en ik vind dat er dan teveel speling in dat dunne ijzertje gaat zitten.

    maar dat is een persoonlijke nuk.
    waarschijnlijk vliegt 75% zoals het in de kit zit, en gaat het goed.
    ik pas in de regel in ieder toestel wat ik bouw wel wat dingetjes aan..
    persoonlijke smaak en zo. zelden werkelijk structureel, meer gebruiksgemak

    heb je een amerikaanse kit, die zetten vaak alle bouwhandelingen wel op volgorde.
    heb je een chinese kit, kun je meestal de handleiding beter als " richtlijn" behandelen, dan is alles anders dan wat voor je ligt :D
    duits moet je eigenlijk van achter naar voor lezen, 1 keer. dan heb je alle stappen een keer gezien, en de waarschuwingen.
    daarna van voor naar achter bouwen.

    nu is het eigenlijk altijd een goede gewoonte om een bouwproject even een keer van voor tot achter door te spitten..
    helpt altijd wel ergens.
     
  6. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik kan mij een heel eind vinden in jouw verhaal, maar bij mij kloppen de foto’s niet met de werkelijkheid. Misschien ben ik wel de eerste, die de vernieuwde bouwwijze heeft. Ook kloppen sommige onderdelen niet, of te lang, of te kort of passen helemaal niet. Je moet erg improviseren zonder goede foto’s of bouwtekening. Niets voor een beginner, maar ook niet voor mij , die een bouwervaring heeft van > 40 jaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2020
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bijzonder?
    ik heb er nu 3, en het is wel eens puzzelen wat exact waar hoort..
    maar bij alledrie past alles op de milimeter

    dan heb ik eigenlijk bij de laatste (nog in aanbouw, nog niets geplakt) nog niet eens naar de foto's gekeken..
    ik heb wel eens dat het verkeerde stuk hout op de verkeerde plek zit.

    in de vleugels moet je inderdaad wel een beetje opletten wat je pakt, daar zijn de koplijsten etc overmaats, zodat je het goed rond kunt krijgen

    op je tekening zit ergens ook een overzicht van de planken, met de onderdelen.
    op die onderdelen staan weer nummers, wat weer op de tekening terug komt
    kun je daarmee uitvinden wat / waar hoort?
    soms zijn grote/brede rompdelen weer uit twee planken opgebouwd.
    wat weer wel ongeveer op tekening staat, maar in de foto's niet altijd terugkomt

    en als onderdelen letterlijk niet op tekening voorkomen en zo, zou ik ff een praatje met hem maken.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina