KJ 66 als herintreder (MLU)

Hier even een verslag van het her ingebruik nemen van mijn KJ 66.

Een aantal jaren geleden heb ik deze motor met bijbehorend vliegtuig op zolder gezet.
Nu zou ik er graag weer eens mee draaien en eventueel mee vliegen.

Het plan is om eerst de motor te demonteren, te controleren en weer samen te bouwen.
Dit om er zeker van te zijn dat alle onderdelen goed zitten.

Ik weet al dat ik de bendix moet vervangen door een met minder speling.
Deze wil de moer nog wel eens scheef klemmen met als resultaat dat er een enorm gebrom klinkt!

Als ECU gebruik ik een Jettronics ecu.
Ik weet niet zeker of alle parameters goed staan. Ik kon me herinneren dat tijdens het opstarten er wel eens vlammen uit de konus kwamen, terwijl dit niet nodig is.
Ik denk dat het aanpassen van een (aantal) parameter (s) al voldoende is...
Ik zal deze eens uitlezen en noteren.

Alvast een paar fototjes.

Dit is hem vers van zolder voor het open halen.
full

Behuizing gedemonteerd
full

Hier de NGV deze heb ik eens een stukje afgedraait omdat de doorvoer te klein zou zijn

full

De verbrandings kamer met de sticks.

full

Groeten en voor op of aanmerkingen sta ik zeker open.

Laatst bewerkt door een moderator:
die intake heeft wat materiaal gekost zeg, dat die steun er aan vast zit..

mooi ding wel!

wanneer ga je m testen? krijgen we een filmpje?

Groeten!

Heee Die Casper. hoe is het ermee?

Leuk joh dat je weer verder wil gaan.

Die kj die draaid wel ,dat heb ik wel gezien.

Lang geleden eeh , laatste keer Boekelo 2004 dacht ik .

We hebben in iedergeval alle info hier over turbines en het maken er van .
En voor de electronica hebben we Rik;) , dus alles komt goed.

Mvg,

Martin.

Hoi Martin,

Tijdens de boekelo periode heb ik er niet mee gevlogen.
Dit heb ik later gedaan hierna is het verhuist naar zolder..

Hoi Rik, da's dan mooi dan heb ik meteen een vraagje voor je:

Heb je zelf ook een jetcat ecu?
En toevallig de instellingen? :-) ik denk dat er nog wel iets te verbeteren valt aan de parameters...

Zelf ga ik even een nieuwe bendix maken omdat de oude teveel speling heeft.

Groeten Casper

Laatst bewerkt:
Hoi Casper,

Martin en jij bedoelen waarschijnlijk 2 verschillende soorten elektronica.

Martin bedoeld de elektronica in de zin van losse componenten, dat is waarvoor ik studeer (weerstandjes, IC's, condensators....)

Jij bedoeld als elektronica de ECU, motor. Niet dat ik dat soort dingen niet weet, maar voor instellingen e.d. zou je toch echt beter bij martin of andere bouwers kunnen aankloppen. Ik heb zelf namelijk nog nooit een ecu gehad, maar ben er nu wel een zelf aan het bouwen (zie draadje). Misschien dat jij ook nog nuttige toevoegingen aan het draadje hebt :).

dus als je vragen omtrent kleine elektronica (om het zo maar te noemen) hebt, kan ik je daar beter mee helpen.

Groeten,
Rik

Hey Rik,

Je bent wel erg druk met al je projecten zie ik!

Van beide soorten electronica heb ik een klein beetje inzicht, maar ik snap wat je bedoelt.

Heeft iemand anders vergelijkings materiaal van de instellingen van de jetcat ECU?

Groeten Casper

Je kan bij de jetcat ecu niet in alle parameters komen , daar heb je codes voor nodig , en die geeft Jetcat niet.
Dat heb ik al verschillende malen geprobeerd.

Ja het lijkt alsof ik met veel tegelijk bezig ben volgens de website, en dat is ook zo :p
Maar ik denk dat de meeste dit bij zichzelf ook wel herkennen. Eerst wil je boot bouwen, dan heb je turbine nodig... voor turbine heb ik cnc nodig.... voor cnc heb ik sturing nodig en pc....enz

Martin, kun je misschien even in dat andere draadje vertellen welke parameters dat zijn, dan kan ik daar rekening mee houden.

Groeten!

Jah ken het wel idd een hele bouwplaats vol projecten...oh jah ook nog een zolder :)

Zeg Rik je hebt het steeds over het "andere" draadje...
heb je een linkje????

@ Martin,
Kan je via het uitlees paneeltje die codes invoeren dan?

Groeten Casper

Hallo Casper.
Ja dat kun je ,maar dat gaat anders dan je denkt.
ik ben er vorig jaar mee bezig geweest.
Je moet het zo zien: je moet of 1 of meerdere toetsen een bepaalde tijd indrukken, en dan een aantal toetsen achter elkaar.
Ik ben begonnen om elke toets 5seconden ingedrukt te houden.
Ik had toen gelijk 5 verschillende menu's die ik nog nooit gezien had.
maar je kunt er ook niets mee ,want je ziet waardes staan.
Bij fadec heb je een overzicht erbij wat waar voor staat,maar dat geeft Jetcat niet .
Ik was 1 keer zover dat ik in een menu zat waar je de pomp spanning vast kon zetten , maar het heeft me heeeel veel moeite gekost om dat er weer uit te krijgen .
Jekan er eigenlijk niets mee ,en dat is nou juist wat jetcat wil.
Alleen jetcat dealers weten de codes,zoals Sandor die weet ze allemaal .
Maar of ie ze geeft is een tweede.
Er zijn er nog meer hoor in Nederland die de codes weten ,maar die doen er zeer geheimzinnig over.

Martin,

Ik kan me herinneren dat ik bij het in gebruik nemen van mijn turbine de pompspanning in heb gesteld omdat de turbine veel hoger ligt dan de pomp.

Ik kan me niet herinneren of ik de beginspanning van de pomp kon aanpassen.
Inderdaad kan ik me wel de geheimzinnigheid herinneren over deze waardes.

Het komt denk ik allemaal wel weer boven nu ik er weer mee bezig ben...:)
Ik heb gisteren de parameters eens opgeschreven in een word document het zijn er best veel!

Mischien dit weekend even een proef run.

Groeten Casper

Dit is het andere draadje ;)

nu is het wel zo dat ik veel projecten heb die weinig ruimte innemen. Ik neem aan dat als je aan 4 jet's tegelijk bouwt, dat een hobbykamer al snel te klein wordt...

Gr. Rik

Heb vanmiddag even de motor geprobeerd!
Hij start prima op gas en loopt mooi.
Alleen overgaan op kero is nog niet gebeurd! ik denk dat de pomp vastzit na al die tijd...
Even de beschijving opzoeken volgens mij kan je de pomp in een bepaalde test mode ook manueel laten lopen?

Yep, dat kan.

Als je de GSU aangesloten hebt houdt je de "change value/item" knop ingedrukt terwijl
je de ECU aanzet.
Als je de volgende tekst ziet "Pump start volt. - Uaccel1:" kun je de knop loslaten.

Druk nu op de "RUN" knop en de pomp gaat als het goed is lopen.

Met de "min/max" knop kun je de spanning verhogen, en met de "info" knop verlagen.

Echter zou het waarschijnlijk wel moeten werken, mochtie het niet direct doen dan zou ik eerst de pomp eens schoonmaken en later pas instellingen gaan wijzigen.

Succes.

Back