KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Edit 21-1-2021; Veel foto's zijn helaas niet meer zichtbaar. Waarschijnlijk na de conversie van modelbouwforum naar ander platform. De foto's bestaan nog wel maar de link is niet goed meegegaan denk ik, excuses. Vanaf de link onder deze foto gaat het verder met de bouw van mijn GR180, deze foto's werken gelukkig weer wel. Veel lees plezier!

    Groetjes,
    Gerald


    [​IMG]


    Edit 23-01-2009: Bezig met nog véél méér vermogen......bouw van mijn eigen ontwerp, de GR180:
    [18237] kj66-conversies-6


    Het duurde effe maar eindelijk gelukt! :proost:

    Ben al een poosje bezig om een van mijn betrouwbare KJ66´s om te smeden naar meer vermogen. Als leidraad maakte ik gebruik van de Artes JG100 info, voor zover dat beschikbaar was. Wil namelijk zoveel mogelijk zelf maken, is goedkoper én leuker.

    [​IMG]

    Ik hoor sommigen nu al denken; Waarom veel energie in zo´n conversie stoppen terwijl bijna alle huidige turbine fabrikanten deze zó te koop hebben? (Jetcat P120/160/200, AMT, Simjet, Alfred Frank etc.....) Daar heb ik drie antwoorden op: Metaalbewerken is ook een beetje hobby van me, ik vind het altijd leuker om zelf te maken, geeft méér voldoening (Ligt persoonlijk) en in mijn mening ben ik uiteindelijk tóch goedkoper uit.
    Hieronder een klein verslagje van hoe en wat:

    De basis onderdelen voor vevanging zijn hieronder afgebeeld: Grotere 70 mm Garrett compressor, bijpassende diffuser met vlakkere radiale schoepen en bijpassende voorkap, dikkere as van 16,5 mm voor hoger resonantie toerental, een verbrandingskamer achterring met 12 sticks ipv de huidige 6 en een nieuwe brandstof inspuitring, ook 12 nozzles.

    [​IMG]

    De compressor en diffuser heb ik in Engeland besteld bij Alan Blackmun. Deze kerel heeft mij flink op weg geholpen nadat ik in eerste instantie de verkeerde weg was ingeslagen met een hele andere compressor. Die misschien uiteindelijk ook wel gewerkt maar zoveel tijd heb ik ook weer niet om dag en nacht diffusers to lopen onwikkelen. Kan die trouwens ook niet zelf maken maar ben er wel mee bezig. Alan Blackmun heeft diverse standaard turbine materiaal, onderdelen voor KJ66 en nu ook onderdelen voor JG100 te koop. Hij maakt deze onderdelen ook voor prominente fabrikanten zoals TJT, waar de JG100 als TJT3000 wordt verkocht. Service is echt goed, onderdelen zien erg gelikt uit en de man weet ook waar hij het over heefd.

    http://www.abcmicroturbines.com/

    Na wat eerste experimenten die er redelijk goed uitzagen, alleen uitlaat temperatuur wat aan hoge kant sloeg het noodlot al snel toe.... :cry: Lagertunnel finaal verbrand met alle gevolgen van dien!!!!!! :evil:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Duurde effe voordat ik in de gaten had wat er nou precies gebeurd was. Uiteindelijk was het een kombinatie van verkeerde lager smeer systeem en onstabiele verbrandings kamer. Ik gebruikte nog het oude smeersysteem wat bij mijn KJ´s goed werkt. (lucht gat in midden van lager tunnel en twee leidingen die allebei vlak voor lagers inspuiten) Door bepaalde druk verhoudingen is de achterste smeerolie/kerozine terug gaan spuiten en gaan ontbranden tussen lagertunnel en verbrandingskamer...... Ook schijnt de standaard verbrandings kamer wat onstabiel te zijn wat een zekere (zal niet té diep in detail gaan... :sleepy: ) "flow reversal" heeft veroorzaakt ==> ook te hoge temp.

    De nieuwe verbrandingskamer heeft wat afwijkende gaten patroon maar is qua bouwen niet echt moeilijker. Hij heeft overigens wel weer gewoon 6 sticks wat voldoende schijnt te zijn.

    [​IMG]

    In begin gebruikte ik ook mijn eigenbouw NGV maar ben voor zekerheid even overgegaan op de gegoten NGV/turbine kombinatie van Dieter Albisser die ik ook in mijn KJ´s gebruik. Deze unit loopt zeer koel op de standaard KJ66 en is zeker een aanrader als deze niet zelf gemaakt kunnen worden. Ze zien er erg proffesioneel uit en je krijgt er een certifikaat bij met materiaal specificaties en röntgen onderzoek.

    [​IMG]

    Wegens werk/studie heb ik niet veel tijd gehad (..en nog steeds niet :cry: ) om hier aan te werken en progressie ging dan ook errúg lanzaam. ...weer wat aanpassen en 3 weken later weer proefdraaien.... dat duurde dus ongeveer 1 1/2 jaar bij mij!!! Hieronder nog een foto impressie van de ombouw en test fase die nu eindelijk afgerond is. Ik heb nu 120 newton bij 125.000 toeren en 650 C°. Bij 120.000 toeren zit ik op 105 newton en 610 C°. (Die hogere toeren worden trouwens zowel door zowel Dieter als Alan goedgekeurd daar zij de spec´s van de rotor komponenten weten) Heb er inmiddels meer dan 200 minuten draai tijd op zitten en vele liters kero door geblazen om duurzaamheid te testen. Hij moet het in de lucht uiteindelijk óók feiloos blijven doen, niet?

    Later dit jaar zal ik deze motor in mijn Avonds F16 inbouwen en hoop ik wat tijd te kunnen vinden om deze eindelijk ook eens klaar te maken...... :D Volgend jaar heb ik weer wat meer tijd en hoop ik ook wat meer meetings bij te kunnen wonen.

    Groet,
    Gerald

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
  2. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Knap werk Gerald, ziet er gelikt uit.
    we hebben nog steeds problemen met onze eigenbouw kj66 turbine.
    Wat is het probleem ,de temp loopt hoog op bij het optoeren zodat de achterkant van de turbine rood aan loopt bij een toerental van 27k.
    opdat moment geeft de fadec 800graden aan en stopt de toevoer van de kero.
    Nu is de vraag kan het de oorzaak zijn dat we de ringleiding van de kero te strak om de verbrandingskamer hebben gemonteerd?
    We komen met geen mogenlijkheid hoger dan 27k.
    Mischien heb je nog enkele tips die we kunnen gebruiken .
    kijk op m,n site onder rmt news knop voor enkele foto.s.
    groetjes rene.
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    8O Pfewww.....! Je hebt inderdaad een enorme hotspot. Ik weet niet op welke motor jou turbine gebaseerd is (KJ66 denk ik?) en derhalve ook niet welke componenten je gebruikt maar hier enkele items die je kan checken:

    - Zorg dat de dunne injector naalden de wanden van de sticks (verdampings buizen) goed raken. Bekijk dat nauwkeurig met een zaklamp. Als dat namelijk niet het geval is zullen de kero druppels zo door die verdamper heen vliegen en half verdampt in de verbrandings kamer komen. Deze verbranden vervolgens geheel in de turbine sectie die dan dus véél te heet word.

    - Zorg dat de afstand tussen diffuser-achterzijde en voorkant van verbrandingskamer voldoende is. Bij KJ66 is deze minimaal 7-8 mm.

    - Draai eens een keer zónder uitlaat, deze zou voor een té grote restrictie kunnen zorgen. (Hoewel als ik die uitlaat zo zie zal dat wel niet, je weet maar nooit)

    - Kijk of lagervoorspan systeem niet té fanatiek is. (Als je nog geen problemen met lagers hebt gehad zal dat wel niet zo zijn) Slinger met je vingers de loper eens aan, nu moet hij toch zeker een paar seconden doorlopen.

    Heeft deze turbine zowiezo wel eens volluit gelopen??? Zoja dan kan het niet al te ingewikeld zijn, zoniet dan zul je alle componenten nog eens na moeten meten of er nergens per ongeluk een foutje in geslopen is. Dat gebeurt iedereen. :wink:

    Ik hoop dat je snel wat wijzer wordt, ik weet hoe frustrerend zoiets kan zijn........ :lol:

    Groet,
    Gerald
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ....nóg twee dingen die van groor belang kunnen zijn:

    - Check of de turbine/compressor nergens aangelopen zijn. Als de motor koud is kan hij misschien vrij lopen terwijl eenmaal op temperatuur er eea krom zou kunnen trekken. Boven 20.000 rpm hoor je dat nauwlijks maar kan wel reden zijn dat hij niet door accelereerd.

    - Is de loper gebalanceerd? Mijn eerste KJ start in 1997 was ook ongebalanceerd omdat ik de Artes turbine wiel gebalanceerd had gekocht and de compressor is een ready-to-use component.......niet dus! Mijn temperatuur was ook wat hoog en na een tripje naar Duitsland (kende toen niemand anders die voor mij kon balanceren) was het euvel verholpen. Ik heb ook vaak gehoord van homebuilders dat de motor hierdoor vaak ook niet eens optoerd en heel heet blijft.

    Ik heb inmiddels zelf een balanceer ding gemaakt, misschien kunnen we wat afspreken?

    Groet, Gerald
     
  5. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Bedankt Gerald voor je reactie,inderdaad de naalden raken niet de buisjes de rest is goed de turbine loopt niet ergens aan of loopt zwaar.
    je kunt hem met de mond aanblazen ,loopt super licht.
    We zullen de kero ring vernieuwen,dus weer werk aan de winkel!
    we houden je op de hoogte .
    groetjes Rene

    ps het is een kj 66 ontwerp .
     
  6. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Compressor weel en turbine heb ik van Sandor en is compleet geballanceerdl.we willen eerst de motor demonteren en nieuwe keroring maken! dus afspreken kan altijd later nog.
    gr Rene.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Waarom nieuwe brandstof ring maken, kun je de naalden niet naar binnen of buiten buigen?
     
  8. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ik heb de ring strak om de verbrandingskamer gemonteerd,dus eerst even kijken of we dat kunnen verbeteren!
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ben trouwens erg benieuwd of er meerdere in nederland zijn die ook een dergelijke ombouw gedaan hebben, of direct een JG100 motor heefd gebouwd.

    Iemand??

    Groet,
    Gerald
     
  10. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb ook al eens een aan passing gemaakt voor een 70 mm compressor met 70 mm turbinewiel. 12 sticks heb ik gemonteerd wat dikkere as en de rest aan gepast. Het turbine wiel heb ik zelf gemaakt
    En de verdichter ook Voor de radiaal schoepen heb ik een frees mal gemaakt. Met 6 sticks kwam de motor niet lekker op toeren maar met 12 ging het als een speer. 10 kg druk op de sallamander met een start gewicht van 5.5 kg.Meer een raket maar helaas ik had er toen nog geen goede regelaar op gewoon een vaart regelaar over toeren na een paar vluchten het turbine wiel stuk.nu heb ik gelukkig een goede regeling van digitech. Ik vlieg nu met een 66 mm compressor 5 kg druk maar ik ben op het moment een 2038 compressor met een gegoten wiel 66mm aan het gereed maken wat zeker 8 kg gaat geven.
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ok, klinkt interessant. Ben wel benieuwd naar die frees mal, hoe moet ik me die voorstellen?

    Zelf ben ik ook zeer benieuwd of een opgebouwde diffuser met rechte schoepen (Zoals Kamps) ook effectief kan zijn bij de high power engines. Bekijkbijvoor beeld de diffuser van de Frank turbine (18 kg stuwdruk!!), die heeft ook alleen maar radiale schoepen en niet een kombinatie van radiaal/axiaal wat bouw nogal complex maakt. Hmmmm, experimentje waard denk ik....

    Plaatje Frank turbinen parts:
    http://www.modellturbine.de/images/TJ70Raptor.jpg
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    De zelf gemaakte verdichter staat op het foto modelbouwforum.nl
    Hoe ik hem op dit plekje krijg misschien kun je helpen.
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Gerald, zou je bij het plaatsen van foto's op het formaat willen letten?

    Men houdt over het algemeen niet zo van horizontaal scrollen. Bedankt. :)
     
  14. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    hier is de vernieuwde ring te zien.[​IMG]
     
  15. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    [​IMG]
    Deze verdichter gaat al weer een tijdje mee . De radiaal schoepen zijn met behulp van een mal op een kolom boormachine gemaakt
     
  16. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ziet er goed uit Gerrit ,geloof dat ik je malletje maar eens kom lenen. :lol: :wink:
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ziet er goed uit Gerrit, met een mal op een kolom boormachine??? Ben heel erg benieuwd hoe je dat gedaan heb. Ook hoe je de axiale schoepen hebt gefreesd.

    @rene, kun je misschien een iets meer close-up foto maken, kan het nét niet zien zo.

    Groet,
    Gerald
     
  18. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ja hoor Gerald ik heb m,n broer Henk al opdracht gegeven een wat betere foto te maken, dus nog even geduld! :wink:
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    [​IMG] Dit is de mal waar ik de radiaal schoepen mee heb gefreesd.
    Het was niet zo makelijk om de mal te maken maar het ging goed 2 verdichters heb ik er mee gemaakt ze gaan niet zo gauw stuk daar om is het bij 2 gebleven .De boor machine is geen standaard boormachine
    maar is gemaakt om er licht frees werk mee te doen je kunt hem dus radiaal belasten. De axiaal schoepen heb ik op een frees machine gemaakt
    een verdeel kop heb ik onder de juiste graden kunnen zetten

    Gebruik je ook een ecu Gerald?
     
  20. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    [​IMG]mmm beetje klein.zet hem wel op m.n site.
     

Deel Deze Pagina