KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

  1. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    heb je dat plaatje van dat malletje misschien ook wat groter..? ik kan niet volgen hoe je met een malletje die radiaal schoepen heb gefreesd..

    Peter
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Je moet de buiten kant en de binnen kant freezen van de schoep.
    Je moet een mal maken die de radius van de binnen kant heeft en de buiten kant.Met een frees van 4 mm overlap je het gefreesde gedeelte.
    En blijft de schoep staan . Het beste is om het uit te tekenen in een teken programma. De frees wil uit zich zelf na links lopen of tegen de mal aan lopen. Het stuk van de frees waar geen snijkanten aan zitten loopt tegen de mal. Het is even uit proberen.
     
  3. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    waar kan ik trouwens meer info vinden over die jg100?
     
  4. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Volgens mij is een jg 100 niets meer dan een kj 66mm maar dan niet met een 66 mm compressor /turbine wiel maar met een 70 mm..
    Je moet dus het een en ander aan passen. De verbrandings kamer ging beter met 12 sticks in plaats van 6. De verdichter moet aan gepast worden. de as natuurlijk het achterste leitssysteem. instroom deksel.
    En dan moet hij gaan .De motor gebruik natuurlijk meer brandstof.
    Daar om gaat mijn voorkeur uit naar een 66mm . voor mijn vliegtuigen
    voldoende stuwkracht.
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Peter, hier een paar interessante sites over de JG100.


    http://vzone.virgin.net/bigstuff.uk/bigstuffuk/jg100.htm
    http://home.online.no/~eikarlse/hybrid/start.html
    http://www.abcmicroturbines.com/
    http://www.artesjet.com/prod02.htm

    Jesus Artes heeft zelf een paar jaar geleden de JG100 door ontwikkeld uit de KJ66 en dit als complete ombouwkit aangeboden. Dit heeft maar effe geduurd en is nu niet meer te krijgen. Veel info is er verder niet te vinden, ook geen tekeningen. Bij navraag stellen de meesten zich vrij geheimzinnig op..... :? Alan Blackmun van ABC-Microturbines is voor zover ik weet de enige die losse onderdelen aanbied en is ook erg behulpzaam bij oplossen van problemen. Meeste is overigens zelf te maken, diffuser kan lastig worden, vandaar ook mijn interesse aan Gerrit zijn zelfbouw diffuser. De compressor is zelfs goedkoper dan het standaard KJ66 wielletje.

    Groet,
    Gerald
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
  7. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Behoorlijk verschil tussen wel/geen flowdivider.
     
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Wat meer ruimte tussen verdichter en ver brandings kamer moet denk ik ook helpen. Wat denken jullie???
     
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    [​IMG]
    [​IMG]
    Je had de thumbnails geplaatst ipv de volledige foto.
     
  10. robbedoes

    robbedoes Guest

    Mijn vader heeft een tool gemaakt voor het frezen van de radiaalschoepen. Door middel van een slede heen en weer te draaien draait het werkstuk om een draaipunt met de juiste radius. Voor de verdeling gebruikt hij bij gebrek aan een verdeelkop een tandwiel waarmee hij de verdeling aan de zijkant van het werkstuk uitzet met een diepe groef. Hierin past een center die in het tool zit en hij kan hiermee het werkstuk in de groef fixeren in de juiste verdeling. Werkwijze is als volgt: eerst met de langsslede rechtlijnig het werkstuk in volgens de tekening (ik geloof 2 mm?) en hierna aan de slede draaien zodat de radius het overneemt. Tis monnikkenwerk maar het werkt fantastisch! :?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes Robert
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooi hoor Robert! Da´s pas metaal bewerken. Helaas heb ik maar een mini draaibankje waar ik ook kleine frees bewerkingen op doe.

    Gerrit, zou je misschien jou malletje nog een keer uit kunnen leggen?
    Zal wel aan mij liggen maar kan me nog steeds geen voorstelling maken.

    Alvast bedankt,
    Gerald
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Gerald
    De frees is 4mm de op name is 6mm . De sleuf is 6mm .
    Je moet de mal zo maken dat hij de juiste radius maakt vanuit de buiten kant frees gezien. Je begint met een diepte van 2 mm bij voor beeld telkens laat je de frees zakken tot je op diepte bent. hand matig trek of duw je de frees er door. Het gaat maar het is uit proberen.Als het een keer loopt heb je binnen een uur de schoepen er op zitten.suc6
     
  13. Rob Swinkels

    Rob Swinkels Guest


    Met Rob
    Ik ben maar een amateur, door middel van een houder en deze 12 mm uit het midden te plaatsen heb ik de radius uitgefreesd. Het enigste wat ik hoef te doen is mijn verdeelplaat te verdraaienhttp://home.hetnet.nl/~R.W.Swinkels/kjturbine.htm
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ziet er mooi uit Rob!

    Heeft hij al gelopen en heb je er vlieg plannen mee?

    Groet,
    Gerald

    (Ps, de onderste foto´s van je site willen niet openen)
     
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Mogelijk niet helemaal passend bij het voorgaande onderwerp, maar ik ben op zoek naar manier/methode hoe men tegenwoordig de smering ( kero/olie) naar de lagertjes "knijpt".
    Maak tot nu toe gebruik van "het spiraaltje" ( 50 cm messing buis met 0,8mm gat) echter dit ding zit regelmatig flink in de weg.
    Ik heb begrepen dat het tegenwoordig opgelost wordt door een naaldje in het slangetje te plaatsen (met druppel epoxi), echter ik heb geen idee wat de afmeting van zo een naaldje zou moeten zijn.
    Is er iemand die dit kan aangeven?

    Alvast dank
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Is inderdaad een manier, heb ik nooit gebruikt...een andere methode is een Robart air restrictor te gebruiken. Deze wordt ook gebruikt bij de Artes turbines en de TJT3000 turbines, allemaal JG100 afgeleiden. Bij mij was smeerverbruik wat aan de hoge kant en heb er twee achter elkaar geplaatst, nu Ok. Deze zijn heel makelijk te plaatsen, ik schuif ze gewoon in de 4 mm pvc slang die ik gebruik, zitten gelijk klem vast. Bij mijn andere KJ66 turbines gebruik ik overigens ook nog die 500 mm messing buis van 0,5 mm id zonder problemen. Ga ze dus ook niet modificeren.

    "If it works, don´t mess with it!!! :wink: "

    [​IMG]

    Oude smeer "spiraal" ingebouwd achter diffuser. Oude twee-weg smeersysteem is nu trouwens aangepast naar enkele voor smeering:

    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  17. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    OK Gerald, dank voor je reactie.
    het spiraaltje werkt inderdaad reeds jaren goed, maar was toch mijn ouwe torretje aan het checken, waarbij de verbrandingskamer door de loop der jaren beetje aan het verbranden was ( Als roest) Zag de aanpassing op het forum ( luchtgeleider achter diffuser) dus deze ook maar geplaatst plaatje 0,5mm dural geforceerd, lekker licht toch stevig en verbrandingskamer nu gemaakt van inconel en 12 sticks. ( gewoon proberen) Had behoorlijk gebulder bij optoeren, ( wel leuk, maar hoe komt dat nou) mogelijk de 6 sticks iets te koud/gekoeld door kero. Ben benieuwd of dit zo is. En bij kleintje Wren (ook met 12 s-slag sticks, is dit bijna weg.
    Bij koopmotoren hoor ik dit in ieder geval minder.
    Als je toch wat goede ervaringen van collega bouwers zie, wordt je dus ook weer wat uitgenodigd dit toe te passen en mogelijk deze ervaring weer te delen.
    Is nog steeds een soortgelijk torretje als waarmee ik jaren geldendie jaren geleden met de witte Saab Viggen vloog ( ik dacht in Geldrop of omgeving, met Kurt Schreckling en Eddie Faust.) Kurt's motor plofte toen nog in zijn F16. ( diffuser werd naar voren gedrukt uit zijn keteltje) Hij stond toen direct te rekenen hoeveel kg aan druk op de achterkant van de diffuser stond.
    Volgens mij was je er toen ook bij en was je met je eerste turbootje bezig. Kurt liep toen nog rond met zijn antiek weegschaaltje om mijn test bankje te kotroleren. Kurt kon niet geloven dat er 5 kg uitkwam zonder stuwkone. Was ergens in 1995-96.
    Ben nu bezig met F15. ( enkel pijps, maar dan onder 5 graden hoek.) rijdt ( in gras) en vliegt goed neutraal. Was/ben beetje bang voor stuwdrukverlies bij toepassing van een broek en zeker voor het gewicht achtern het model.
    Kist heeft nu twee maal gevlogen, gaat alle overbodige toeters en bellen er weer uithalen, ( ook flaps en rolroeren) en ga verder met tailerons, rudder en luchtrem. Wil graag met voorspelbare kist vliegen. Als de kist (voor mij) voldoende betrouwbaar is, denk ik erover retrac's te plaatsen, maar zo mooi als die van jouw is, zal deze nooit worden ( deze gave heb ik niet :) ) Waarbij de tanks natuurlijk nu al op de plek zitten waar de wielen naar binnen zouden komen ( dus ook weer aanpassen.
    Al met al weer een leuke uitdaging.

    groet,
    Jacques
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Moest effe in mijn geheugen graven......, ben er nog niet... :oops:

    Ik kan me wel een meeting bij venlo herinneren maar ik geloof niet dat Kurt daar bij was, kan me vergissen. Eddy had ook nog geen F16 bij maar had wel alle twee zijn turbines vastgelopen..... Ook was Wim van Heteren erbij met een motorgondel van hun Fokker F100 en een zwaar gemodificeerde FD3/64 erin. Ik kan me twee toestellen herinneren, een Saab look alike (Was die van jou??) en een andere canard model. Bij het vliegen van die modelen sloeg de vonk bij mij helemaal over. (In hoevere dat nog nodig was.... :lol: ) Ik heb daar ook iemand gesproken die bij FFV Aviocomp Schiphol werkte daar ik ook van die "anchor nutjes" voor de sticks gebruikte. Mijn eerste KJ tor had ik in 80% afbouw bij me. Ik denk dat deze meeting in 1996 geweest moet zijn???
    Help me maar even bij mijn herinneringen.....

    Hoe dan ook, 12 of 6 sticks hebben bij mij in beide gevallen geen grote verschillen aangetoond. Ik denk wel dat meerdere sticks een stabielere loop en snellere spool-up tijd hebben maar dan moet eea wel afgestemd zijn. Ben daar nu niet zoveel mee bezig. Ik zou nog wel graag die flow divider willen proberen in mijn 12 kg turbine, deze loopt wat aan de hete kant. Heb echter nu geen tijd om een mal te maken dus moet maar even wachten....

    Wel leuk om aan die begin periode terug te denken, veel geexperimenteer, vééélen liters kero verbrand.......mooi man! :D

    Groet,
    Gerald
     
  19. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Gerald,
    Volgens mij klopt dat wel, inderdaad Wim van Heteren was er ook bij.
    Ik ben daar twee x geweest. 1 keer met motor op bok (en daar was Kurt ook bij) en 1 keer met een witte saab (of wat er voor doorging), waar ik wat vluchtjes mee maakte.
    Inderdaad, nu je het zegt, de nodige moteren ( ook die van Eddie) liepen vast.
    Er waren toen ook bouwers uit Duitsland en Belgie bij aanwezig. Die Saab is toen naar Belgie gegaan (die Belgische mensen waren nogal enthousiast over het model) en ik had er al zoveel mee gevlogen (en geexperimenteerd) dat ik hem wel wilde afstaan, vermits ik er een afdruk van zou krijgen.
    Ik heb vernomen dat er wel nadien mee op Helchteren is gevlogen.
    Afdruk nooit meer gezien... :oops:
    In die tijd was je als een kind zo blij om wat Inconel te kunnen bemachtigen (eigenlijk nog steeds) en van kera lagertjes hadden we helemaal nog nooit gehoord. Regelaartje een simpel eigenbouw stroom(vaart) regeling. ( Schema stond in eoa Duits modelbouw blad. Prima ding, tot vorige maand in gebruik geweest, nu toch op ECU overgegaan, ik werd wel erg antiek :)) Eddie was toen in staat om de nodige materialen voor zelfbouwers te bemachtigen. Hij heeft mij in ieder geval altijd kunnen helpen. (en nog)
    Dat motortje uit die tijd heb ik nog steeds. Daarna nog een stuk of 7 of 8 gebouwd, deels voor vrienden, die daar de nodige jaren mee vliegen/gevlogen hebben.
    Over het algemeen gaan die motortjes wel een jaar of 5 mee, op een gegeven moment wordt men nonchalance, beetje trilling is dan niet meer erg, beetje vuil ook niet en bij gloeiend heet weer met veel stof en zand, moet het ook allemaal kunnen. (kijken hoelang zo'ding het volhoudt).
    Gemiddeld werd met die dingen zo'n 3 tot 5 keer per week gevlogen ( alleen 's winters, dan alleen op zaterdag en zondag ), waarbij toch wel per keer tussen de 5 à 10 vluchten gemaakt werd.
    Eigenlijk lopen die dingen betrouwbaarder als een modelzuiger motortje.
    Heb globaal mijn motortjes tot nu toe alleen onderhoud gegeven ( 1 x per jaar balanceren en indien nodig nieuw lager setje, schoonmaken en that's all.
    Nu ben ik het torretje dus aan het optimaliseren en maak dankbaar gebruik van alle suggesties, zoals ik die van jou en de anderen op dit forum gezien heb.
    Dank, dat je zoveel bruikbare info en mooie foto's op deze site plaatst.
    Ik hou het voorlopig bij de kj-achtigen, alhoewel ik een Wrenachtige (ook naar Kamps/KJ en eigen ondervinding geconstrueerd) half gereed heb, maar eigenlijk stil heb gelegd (stuwer of turboprop beslissing).
    Eigenlijk valt mij dat turboprop ding tegen na deze van dichtbij gezien te hebben. Heb er een van een kennis (zelfbouwkit van Wren) uitgebalanceerd, techniek is leuk, maar het vliegen ermee staat mij niet bijzonder aan. ( Het is erg stil, niet spectaculair, je kunt net zo goed een electro uitvoering maken) en eigenlijk vindt ik zuigergeluid bij een prop leuker.
    Een stuwer/jet is toch wel leuker. Ieder zijn meug toch?
    :wink:

    In ieder geval groet,

    Jacques
     
  20. Rob Swinkels

    Rob Swinkels Guest

     

Deel Deze Pagina