KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

  1. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Gerard,

    Bedankt voor je antwoord, een duidelijk verhaal.

    groetjes Gert-Jan
     
  2. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi gerald
    ik ben het niet helemaal met je eens dat zilverstaal niet een geschik materiaal is
    ik draai al jaaren met een zilverstaale as ongehard
    maar er zij ook van die dingen als een scherpen hoek die voor een kerf kan zorgen en dan maakt het ook niet uit wat voor mat je gebruik en dan vraag ik me af of dat ongeval niet iets is van onkunde
    want je moet je hoeken wel afronden was dat gebuurt met die as?
    want als je bij wren op de tekenigen van de as kijk staat er 90graden zonder radius
    dan heb je wel kans op kerf werking
    en zilverstaal harden moet het eerst kers rood worden ander kan je het niet harden en het is ook niet koud hardent zo als rvs
    mvg limme
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2009
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ha ha, hey Limme, kwist wel dat je hierop zou reageren....:D

    Voor zover ik begreep was dat incident niet echt aan shear-in/inscheuring te danken tgv een scherpe hoek en was de betreffende persoon wel degelijk bekwaam. Maar ik weet ook als iedereen dat één incident lang niet meteen alles zegt, meerdere oorzaken kunnen meespelen en zolang er geen forensisch onderzoek is gedaan kun je daar inderdaad moeilijk gelijk een conclusie aan verbinden.

    Los daarvan ben ik wel helemaal overtuigt door het uitleg van enkelen die er mijns inziens wel een beetje verstand van hebben, ik ga dat risico hoe dan ook helemaal niet opzoeken, zéker gezien het feit dat ik mijn turbines erg veel gebruik en dat het dan wel eens een kwestie van tijd zou kunnen zijn.
    (Zelfde als je elke dag met 140km/u over de A2 scheurt (s'nachts dan wel...;)) is niet kwestie van óf je bekeurd wordt maar meer kwestie van wanneer..)

    Nogmaals ik ben hier niet de metaal deskundige en leer graag van andere opinies.


    Voor degene die erg geintereseerd in het hele verhaal zijn, hieronder een quote vanuit dat forum. (Normaal niet chique om dat vanuit een "members only" forum te doen maar voor veiligheid vind ik dit niet geheel ongepast) Het is een heel verhaal in engels maar eigenlijk een "must know" onder de hobby bouwers.....
    Ik vroeg of het uitmaakt om het materiaal dan maar niet door en door te harden wat wat mogelijk is door het maar een oppervlakte behandeling te geven;
     
  4. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hoi gerald
    Ben het zeker met je eens dat er beter materialen zijn
    maar ik zie nergen kragten berekeningen of verdere onder bouwing waar om zilverstaal niet zou kunnen het gaat hier om gehareden assen
    maar ik ben wel met je eens na dat ik dit weet!!
    volgende keer geen zilverstaal tenemen maar EN24T
    maar ik ben niet van over tuigt dat zilverstaal het niet aan kan
    mvg Limme
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zo, het heefd effe geduurd maar vandaag eindelijk weer eens test tijd! :D

    Heb een nieuwe lagertunnel gemaakt met betere lagerpassingen waarbij achter vrij strak zit nu. Ook heb ik aan de achterzijde wat verbeterde lucht stroming gaatjes toegevoegd om het achterlagerhuis bij max power/temp beter te koelen, zie foto hieronder. Onder de 6 bevestigings gaten zitten kleine 1.5mm gaatjes. Deze komen uit in een luchtsleuf achter in de tunnelflens gedraaid. Via een wirwar komt de lucht uiteindelijk eruit via 6x 1.5mm gaatjes in het ngv:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit heefd er onder andere voor gezorgt dat de achtersectie van de aluminium tunnel koeler blijft waardoor deze minder uitzet en de lagerpassing dus beter gegarandeerd blijft. (Aluminium zet méér uit dan de stalen lager ringen) Na de eerste testen tot op 120.000rpm is het achterlager niet gaan meedraaien voor het eerst en da's erg goed nieuws! Daarnaast heb ik nu de EN24T geslepen assen die echt heél nauwkeurig zijn, zo kan ik ze echt niet maken! Kan géén slingering waarnemen met mijn klok micrometer en de passingen zijn wel zó ontzettend zuiver..... Uiteindelijk heb ik de hele rotor én lagertunnel naar Dieter Albisser gestuurd om eens extra goed uit te balanseren, kijken of er nog iets meer uit te halen is dan mijn balanceer apperaatje. Dit wil ik graag weten omdat bij het piek toerental met dit vermogen ik álles uit de kast zal moeten halen om die temp maar naar beneden te krijgen. De lange en zware compressor hoefd maar iets te hebben en dat vreet heel veel energie. Bij de kj66's maakt het minder uit omdat de compressor veel lichter én korter is wat een kleiner overhel moment geeft. Daarnaast heefd die maar het halve vermogen bij max toeren voor zijn kiezen dan dit monstertje.

    Dadelijk meer.....:cool:

    Groetjes,
    Gerald
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zo, moest effe happie eten...


    Na deze aanpassingen maar weer eens op stap geweest in de hoop wat meer succes te boeken, en dat ging goed! De motor klinkt goed, niets wat duid op lagerringen die meedraaien, beetje bij beetje meer vermogen en weer uitzetten om de horen of lagers het wel fijn vinden. Uiteindelijk helemaal naar 120.000 toeren gegaan en het loopt als een zonnetje, een stuk koeler dan voorheen. Bij de vorige testen had ik bij 119.000 een temperatuur van 800 graden wat alleen maar hoger opliep als ik gas er op hield, heb een keer bijna 900 gezien...tijd om te stoppen! Nu echter bij 118.000 op de 700 graden en bij 120.000 zit ik op ongeveer 730 graden, goede vooruitgang! Deze temperatuur is nog steeds niet echt koel maar hier kan ik meer mee leven. Ik heb nog wel enkele kleine truukjes in gedachten maar zo durf ik hem best de lucht in te sturen. Daarnaast heefd de motor deze temperatuur alleen bij piek vermogen, bij 110.000 zit ik alweer op 620 graden en meestal vlieg ik nog daaronder. Dit vermogen gebruik je alleen effe bij start en vertikaal recht omhoog. Trouwens hoef ik me voor deze temperaturen nergens te schamen, veel fabrikanten doen niet veel beter weet ik uit ervaring. Die temperaturen waar ze mee adverteren zijn vaak gemiddelden.

    Nee, ik ben nu hartstikke blij dat ik nu al zover ben, misschien nog een beetje "tweaken" maar dat kan altijd nog. De eerste vluchten in de betreffende kist zal ik hem trouwens eerst downgraden naar 16 kg zodat ik hem eerst in de gaten kan houden. Moet je eens voorstellen, de KJ66 heefd 8kg bij 120.00 toeren terwijl deze motor er nu bijna 19kg uithaald bij hetzelfde toerental...., ik weet niet of dat nog wel koeler kan, het is een hele hoop energie wat in zo'n keteltje zit. (wat een geweld trouwens....)

    Hier de krachtmeter en de fadec uitlees unit:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hieronder nog enkele foto's tijdens het draaien. Van achteren gezien een hele mooie stabiele vlam, geen hotspots etc. Ben ook erg tevreden met de combinatie van de nieuw gekozen compressor en zelfgemaakte diffuser....daar doen we het toch voor? Thuis de motor uit elkaar en alles zat na 10 liter brullen nog steeds prima in elkaar. Lagers nog in nieuwstaat en lekker nat. Project zo goed als geslaagd, nu nog duurzaamheid door hem geregeld effe aan de tand te voelen.

    Hierna nog wat experimenteren met kleine lipo accu pakketjes om ook daar gewicht laag te houden en dan beginnen aan de kist zijn onderstel.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Wat een monster :) Dat gaat erg leuk worden :)
     
  8. Sandor

    Sandor Guest

    das veel thrust!
    goed bezig , ik denk als je de cone iets verder open maakt je temp snel omlaag gaat.
    je thrust zal denk ik hetzelfde blijven..
    de temp volers bij fadec moet je niet verder als 2mm erin hangen.
    hierop zijn ze gecalibreerd.
    als er een probleem is met de temp calibratie kan ik je die zo opnieuw afregelen.
     
  9. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    mooi motortje voor in een hawk :)
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Pieter, die past daar zéker in, ik had echter iets sportievers in gedachten.....

    @Sandor, tnx, zal het in gedachten houden. Enig idee wat voor accupakket ik minimaal kan gebruiken? (manual start) Heb een hausl300 pompje en op mijn testbank zie ik 5.4volt max power, ampere meter gaat maar tot 3A maar ik vermoed ergens rond de 4,5A. Zou een dubbele lipo (7,4v) met ongeveer 1000mAh voldoende zijn voor een enkele vlucht mét reserve?

    Grtz,
    Gerald
     
  11. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Gefeliciteerd man, prachtig verhaal.
    groeten gertjan
     
  12. Henri Artz

    Henri Artz Guest

    Dit is wel weer héél gaaf Gerald!!
    Moet ik zien, en horen.

    Groetjes,

    Henri
     
  13. Sandor

    Sandor Guest


    wow das hoog welke hausl gebruik je nu?
    30020SP?
    ik zou wel naar deze pomp toe gaan scheelt wel wat in verbruik.
    en betere acceleratie.
    wat is nu je pompwaarde bij max rpm?.(sorry zie het net pas)
    259 is een goede waarde eigenlijk
    ieder geval je fadec gaat door totdat je accu leeg is.
    ik zou persoonlijk gaan voor een 1600 mah 20C 7,4 lipootje lekker ligt en genoeg power.
    ik zie wel nogal wat knel punten in je bandstof toevoer. haaks en een ball valve
    geen filter achter je pomp? riskant voor je smering.
    1 small messing deeltje en je smeernaald zit potdicht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2009
  14. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Gerald


    Oeps dat is echt een beest van een motorke, super van je, zou die passen in een Phantom ??


    Lang niet meer van je vernomen, zekers allebei druk dat zal het wezen, komt goed.


    Jij bent goed bezig, toppie van je


    Vriendelijke groet Jaap

    p/s Kijk eens naar die Kg meter, die lacht je zelfs toe.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2009
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Henri, Gertjan en Jaap, tnx!

    Ik gebruik inderdaad de 30020SP met grotere aanzuig nippel. Die haakse en andere nippels zitten enkel op de testbank, in de kist wordt alles zo kort en direct mogelijk aangesloten, scheelt inderdaad weer een paar mAh's. Ik realiseer inderdaad dat ik nog geen filter ná de pomp heb, staat inmiddels op mijn "next" lijst.



    De motor gaat uiteindelijk in onderstaand beestje. Ik vind de F16 een heerlijke kist om mee te vliegen, schaal 1/5 bij 3 meter vlieg'tie nóg lekkerder. :cool: Grote uitdaging: De kist mag leeg niet meer dan 15kg wegen om mee te kunnen doen in F4C schaal klasse.....:rolleyes: De motor heb ik al ruim een kilo lichter dan de AMT die er normaal in gaat, next op de bouwplank is het schaal onderstel die effe langs Sonja Bakker moet :D!
    [​IMG]
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Man man man, wat een power uit zo`n motortje.

    Ik met m`n oud P80`je heb al ontzag voor die 8 kg bij 117.000 rpm en Ger zegt dat ie zelfs nog wel naar de 120.000 kan 8-O

    Als ik dan die 19kg op die teller zie staan dan is dat van mij maar een baby`tje (zal nog wel door de "onervarneheid" komen, over een x aantal jaar is dat voor mij misschien ook wel normaal ;-) ).


    Maar een schitterend project Gerald met geweldig mooie resultaten, we blijven het volgen :yes:
     
  17. Ernst38

    Ernst38 Guest

    Hallo,
    Ik ben al een poosje met veel facinatie aan het lezen hoe hobbyisten zelf hun gasturbine's bouwen, en heb zelf ook een klein beginnetje gemaakt met een kj-66.
    zou iemand mij kunnen vertellen waar ik een turbinewiel kan kopen, of laten maken.
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ernst, deze kun je het beste bij Dieter Albisser bestellen; JETMAX | Home

    Deze zijn erg goed van kwaliteid wat zeker niet onbelangrijk is. Goede service en hulp als je hem mailt. Al mijn turbines draaien nu op zijn wielen.

    Groetjes,
    Gerald
     
  19. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    mee eens
    Gr Limme
     
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Helemaal Super Gerald.

    We houden contact.

    Mvg,

    Martin.
     

Deel Deze Pagina