KJ66 Conversies

Gisteren wat verder aan het testen geweest maar heb hem niet helemaal aan de tand kunnen voelen, temperaturen tóch nog iets te hoog, het naar voren buigen van de gaten hielp niet helemaal. Ben tot 115.000 toeren geweest, daarboven begonnen de temperaturen richting 800 graden te gaan en dat is toch echt veel te heet. De andere GR180 heefd daar ook iets last van maar dan in mindere mate, vandaar dat ik die niet verder dan 120.000 heb getest. Maximaal toerental aerodynamisch ligt op 128.000, ik wil tot 125K uitproberen waarbij ik iets over 20kg stuwdruk aan moet lopen maar dat hang van maximaal haalbaar toerental af. Ik ga nu de kamer zelf even onder de loep nemen, wat andere dingen uitproberen. Bij 115K deed hij het trouwens helemaal niet slecht, 16,5kg, misschien dat de uitlaat iets verder open mag maar dat ga ik als laatste testen als ik de motor zelf niet koeler krijg.

Je kunt hier al mooi zien dat de vlam veel verder naar voren zit:
GroteFoto-LASKBJGH.jpg


Hier nog wat plaatjes die ik niet gepost had:

GroteFoto-WNAXIVYH.jpg


GroteFoto-EVYWGMT3.jpg


GroteFoto-VGKPSKQK.jpg


GroteFoto-QHZINITU.jpg


Morgen weer verder, heb al enkele aanpassingen aan de verbrandingskamer gedaan, ben benieuwd wat het uithaald.

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Gaat lekker Gerald.

Nog geen last gehad van meedraaiende lagers? zo te zien heb je nog wel mijn tunneltje met de stalen binnenringen kunnen gebruiken.
Zeker niet meer frunniken aan de Diff................of toch misschien een beetje :wink:
16.5 kilo op 115K is niet verkeerd, misschien zoals Martin zegt de achterste gaten ietsjes groter maken, want de kamer is mooi over de gehele oppervlakte gekleurd, alleen moet er nog meer lucht van de compressor door de motor.

Groet Ger.
 
Ik heb 2 o-ringen in de as tunnel gezet om het meedraaien van het voorste lager tegen te gaan:
full


Makkelijk te maken met een simpel beiteltje, en baat het niet schaad het niet :)

Ik heb nog een stuk of 20 van die o-ringen liggen in de juiste maat (22x1,5 dacht ik zo uit het hoofd). Geef maar een gil als je ze nodig hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat lekker Gerald.

Nog geen last gehad van meedraaiende lagers? zo te zien heb je nog wel mijn tunneltje met de stalen binnenringen kunnen gebruiken.
Zeker niet meer frunniken aan de Diff................of toch misschien een beetje :wink:
16.5 kilo op 115K is niet verkeerd, misschien zoals Martin zegt de achterste gaten ietsjes groter maken, want de kamer is mooi over de gehele oppervlakte gekleurd, alleen moet er nog meer lucht van de compressor door de motor.

Groet Ger.
Hey Ger, inderdaad jou tunneltje, werkt mooi met die stalen ringen. Alleen de achter lager voor borst begon beetje in te vreten, heb gisteren daar nog een stalen borst in geperst dus dat is ook opgelost, voor mij nu ook alleen nog maar stalen lager passingen. Precies wat je zegt, heb inderdaad de verbrandingkamer achter gaten iéts groter gemaakt om de vlam terug te duwen. Waren Ø5,5mm, heb ze vergroot naar 6mm. Misschien zelfs nog meer maar moet met kleine stapjes proberen he. Er is meer dan genoeg compressie druk dus die drukval kan hij best hebben. Tegelijk krijg je met de druk val dat de lucht minder hard door de verdampers heen gaat zodat daar ook weer wat rust komt en de vlam weer wat minder naar achteren geblazen wordt, altans dat is de theorie..........:rolleyes: Morgen testen.


Ik heb 2 o-ringen in de as tunnel gezet om het meedraaien van het voorste lager tegen te gaan:
Ja, dat deden de meeste fabrikanten ook maar zijn er weer van af gestapt. Ik heb het ook bij de meeste motoren, ook de andere GR180. Het bleek dat soms de lagers ongewenst bleven plakken en dus verkeerde voorspanning hadden met vreemde gevolgen van dien. Het kan goed gaan maar als je lager problemen krijgt moet je ze er als eerste uithalen.

Groetjes,
Gerald
 
Vandaag weer aan het testen geweest, ging al weer iets beter maar kan nóg beter. De gas temperatuur ging weer iets naar beneden in de hogere toeren. Probleem zit hem voornamelijk op piek vermogen, in de midden toeren is alles goed. Stationair draait hij 650 graden, iets er boven 590 graden en in mid range 70.000rpm zelfs 525 graden. Tot 110.000 nog steeds koel, daarboven gaan de temperaturen omhoog. Hetzelfde heefd de andere GR180 ook last van, alleen nog binnen de perken. Vandaar dat ik wat met de verbrandingskamer aan het uitproberen ben. De achterste koelgaten zijn iets groter, ga ze nog iets groter maken. De kamer is eigenlijk bedoeld voor een 14-16kg motor maar met zoveel meer flow door de motor mag hij ook wel wat verder open staan. Ik zal later de download tekeningen hier ook op aanpassen. Wél zag ik vanmiddag 17,4kg stuwdruk bij 117.000 toeren, dat is ruim een kilo voor op schema dus de cone zou zeker nog wat verder open kunnen maar dat wil ik als laatste doen.

Hier een filmpje van achteren gezien, mooie blauwe vlam in midden regio, hier draait hij stationar 34.000rpm. Het oranje gegloei wat je ziet zijn de brandstof verdampers/sticks.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot het gaatje.....

Opnieuw wat testen gedaan vandaag, het ging mij voornamelijk om de grote, achterste koelgaten. Deze ben ik stapsgewijs steeds groter gaan maken met positief resultaat. Doel was ook om te kijken hoe ver we nu kunnen gaan en die limiet heb ik nu bereikt, een kamer die weer in de prullenbak kan! :( Maar dat was ook de bedoeling, nu weet ik tot hoever ik kan gaan mbt koeling. De originele gaten waren Ø5,5mm, ben in stapjes van 0,5 gegaan naar 7mm. Daarbij draait hij echt rete koel en ook nog héle snelle acceleratie. Echter heb ik nu een probleem in idle, waarschijnlijk omdat nu de drukval té hoog is geworden. Idle accelererend van 34.000 naar 44.000 gaat met horten en stoten, als ik ook maar iéts te snel ga dan schieten de vlammen er achter uit en daarna valt hij stil. Maar nu weet ik dat ik dus een stapje terug moet gaan en dat ik dan een hele koele, snelle, stabiele motor heb! :D Soms moet je letterlijk tot het gaatje gaan om te zien wat de limiet is, dat deed Ger ook met zijn diffuser, nu weten we het. (Al kost het dan wel wat materiaal en tijd maar ja....., da's hobby hé? ;))

Ander klein probleem wat ik trouwens op de testbank heb is dat de motor niet echt hoger komt dan 118.000rpm, de pomp kan het niet aan. Heb maar één hogedruk pomp en die zit in de F16, deze is een normale KJ66 FP300 pomp, zoals de meeste hausl pompen waren. Moet dus nog een nieuw pompje bestellen.

Hieronder de grote gaten:
GroteFoto-FWRXBJ8V.jpg


Zo was'tie:
GroteFoto-LASKBJGH.jpg


Hier nog de modificatie die Ger had gedaan aan de lagertunnel, stalen bussen in de lager zittingen. Heb zelf nog een stalen achter ringetje toegevoegd.
GroteFoto-UFEN7X4C.jpg



Mooi vergelijk, één van m'n eerste KJ66 (1999) samen met de GR180. Zelfde formaat, gelijk gewicht, kosten ongeveer gelijk, iéts meer vermogen.....:cool:
GroteFoto-LVLBDSGJ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gerald.

Mooi man nu al zover.

Ik denk niet dat je een andere kamer hoeft te maken.
Ik heb hetzelfde gehad met de RT Hammer, deze had hetzelde probleem door de gebruikte compressor, waardeloos vanuit idle naar max, door een beetje te experimenteren ben ik tot de volgende oplossing gekomen.
De 1e rij gaatjes na de Diff zorgen voor de swirl (ring of fire :wink: ) en de lucht die gebruikt wordt voor je volledige verbranding, deze staan onder een hoek met de swirl richting mee, de 2e rij gaatjes staat haaks onder een kleine hoek richting de Diff terug gestuikt, zonder een hoek met de swirl mee, en let op nu komt het, de 3e rij gaatjes staan ietjes terug de Diff gericht en tegen de swirl richting in, theoretisch kom ik er niet goed uit maar volgens m'n boeren verstand vindt er dan een betere meging plaats van de beschikbare brandstof en lucht waardoor je vlam toch voldoende heet brand zonder al te veel druk in de idle gebied.
Resultaat is dat ik op de 120K op de 460ml/m verbuik zit bij 14.6 kilo trust op 630 graden, en hiermee nog geen flame out gehad of een 'blafonerende' turbine, het enige is dat de stick's wat meer te lijden hebben gehad en de kamer duidelijk minder.

Ik zou zeggen probeer dit eens, je bent nu toch lekker bezig :mrgreen:

Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Balanceren.....

Effe heel iets anders, handmatig balanceren van de rotor......

Heb wat problemen met m'n balanceer bankje, de laatste (mini)loodjes laat hij lastig zien. Ik denk dat ik m'n hele druksensor installatie moet vernieuwen, dat komt nog wel. Ik ben terug gegaan naar een oeroude methode zoals kamps dat in het begin ook deed. In eerste instantie als een pre-balance maar ik kwam er achter dat je met enige precisie nét zo zuiver kan balanceren. Juist de GR180 is bevatelijk voor onbalans bij piek vermogens maar die is daar deze week met vlag en wimpel geslaagd, deze motor heb ik enkel met deze methode gebalanceerd.

Zéker voor de beginnende turbine bouwers onder ons is dit een hele handige methode zodat je niet meteen naar iemand anders moet of de rotor opsturen naar een bedrijfje, tis ook nog eens low-cost ;).

Hoe ging dat dan ook al weer en waarom is het zo precies?

Het principe is heel eenvoudig; Ik had nog een versleten lagertunnel liggen maar dat kan ook een gedraaide buis zijn waarin de lagers iets makkelijk in passen dan in de normale tunnel de bedoeling is. Voor KJ66 608 lagers zou dat 22,05-22,1mm zijn. Vervolgens begin je met één wiel, maakt niet uit welke, in dit geval het turbine wiel. Schroef turbine wiel, lager en nut op de as, schuif voor lager alvast in de buis en schuif de as er door. Nu de tunnel/buis op een stevig en glad oppervlakte heen en weer bewegen, kleine bewegingen. Door het bewegen ga je over de rol weerstand van de lagers en het zwaarste punt valt simpelweg naar beneden. Ik doe dit bij een nieuw wiel met veel onbalans eerst met normale lagers, later ga ik over met de keramische lagers. Absolute voorwaarde is dat de lagers super schoon zijn, spotles! Ik heb een klein bakje met wasbenzine bij me tijdens balanceren waarin ik de lagers geregeld spoel tijdens het proces, daarna met lucht uitspuiten en daarna druppeltje dunne olie er in.

Hieronder de opstelling:
GroteFoto-YWMSMX6R.jpg


En hier een filmpje hoe het gaat. Eenvoudiger gaat haast niet! :D

Het verbaasde mij hoe nauwkeurig dit eigenlijk is, heb het in het verleden nooit zo gedaan. Ik kwam er zo zelfs achter dat de GRW lager binnenringen ook niet eens zuiver centrisch zijn, al is het wel heel erg weinig. Zodoende heb ik nu merk tekentjes op die binnenring gemaakt zodat de as elke keer op dié positie terug gaat. Voor de nono's onder ons, je moet sowieso altijd compressor en turbine wiel merken tov de as zodat ze altijd op dezelfde rotatie plek terug in elkaar gezet worden. Na de turbine doe je de compressor en daarna de hele rotor. Iedere keer de lagers goed schoonmaken, dat zie je vanzelf als de rotor beetje hapert over een stofje wat in de weg zit. Zéker als je materiaal weggeslepen hebt, dat gaat overal zitten.

Ik zou zeggen, probeer het eens, je pikt het vrij snel op.

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Gerald
nog niet weg gooien!!
als je nu ook de gaten aan de voor kant groter maakt wat gebeurt er dan?
gr Limme
 
Ja hoor, en anders kom je gewoon weer een keer langs, doen we het samen. Ik had het je willen vertellen toen je me om balanceren vroeg maar toen was ik het zelf net aan het uitproberen, had al een paar runs met de motor gemaakt. Maar ik wil dat dan eerst zeker weten en nog een keer testen alvorens ik het op het forum ga brullen. Nu ben ik helemaal om en denk dat dit nét zo nauwkeurig is als de gemiddelde homebuilt electrische balancer. Ook een balanceer bankje is erg lastig om goed af te stellen om de laatste beetje te meter, zijn sommige al achter gekomen. Een industriele balancer is natuurlijk beter maar we mogen kleine marges hebben. Als er onbalans in een motor zit merk je dat vaak bij uitzetten en in down-spool je vingernagel tegen de behuizinh houden. Je voelt dan meerdere keren een resonantie toerental voor bij komen, vrij duidelijke trilling. Ik voelde vanmiddag bij uitdraaien helemaal niets! :cool:

Let wel, het is wat tijd rovend en vooral het laatste beetje vergt wat gedult.
Je haalt maar hele kleine beetjes per keer weg maar het kan uiteindelijk relatief veel zijn, dat kost je al gauw een paar uur. Vandaar dat het in serie weinig zin heefd. Hieronder een foto van gebalanceerde wieletjes:
GroteFoto-A7NVP8H8.jpg
 
Ik heb een vraag je aan de heren turbine-bouwers... Ik lees al een tijd mee met deze zelfbouw onderwerpen, maar vraag me toch iets af. Hoe gaat de smering van de lagers precies? Ik weet dat er olie door de brandstof wordt gemengd en dat er dan een kleine hoeveelheid naar de lagers wordt geleid.... maar waar gaat deze brandstof daarna heen? Lekt dit gewoon aan de achterkant in de uitlaat? of wordt er een soort scavenge systeem toegepast?
 
hoi Gerald
nog niet weg gooien!!
als je nu ook de gaten aan de voor kant groter maakt wat gebeurt er dan?
gr Limme
Hoi Limme, ja daar dacht ik later ook aan na Ger z'n reactie. Als ik dan tóch een nieuwe wil maken (had de vorige keer alle onderdelen al 3x gemaakt dus da's zo gedaan..) dan kan ik net zo goed deze nog verder uit leven. En die gaten aan de voorzijde lijkt me een prima idee nu ik er over nadenk. Het buigen van Ger heb ik al een beetje gedaan aan de voorzijde, kan ik nog wel iets doen maar daar is de rek er een heel eind uit.

Wordt vervolgt......

Limme, enige suggestie waar ik de gaten groter moet maken? Ik zat de denken de voorgaten precies boven de sticks maar het kan ook juist precies tussen de sticks, wat denk jij?

Grt,
Gerald
 
balanceren

Ik had ook een balanceer bankje gemaakt het werkte goed, maar wat bleek uit de hand balanceren was sneller en nauwkeuriger.
Ik neem 2 ceramische lagers met stof afdichting , ik monteer het turbine wiel als eerste.
ik laat de as tegen de drijfriem kolomboormachine op toeren komen met een klein plakkertje aluminium tape, in het begin met veel onbelans een grote, bepaal ik het onbelans ,het is goed te voelen, ik hou de lagers tussen duim en wijsvingers vast en zo doe ik het ook met de compressor. zo dra ik niets meer voel is het oke weet ik nu.
resultaat geen trilling of fluittoon.
Let op ik laat de boormachine vol speed draaien, dus wees voor zichtig.
gr Gerrit jan
 
Dat zijn inderdaad maar hele kleine hoeveelheden, zo'n 3 procent van brandstof verbruik. Het komt er uit tussen NGV en turbinewiel en zal deels verdampen en misschien ook wel verbranden maar we hebben er geen last van.

Grtz
 
Back
Top