Maar die mal oje oje is nog een klus Ik heb 0,9 mm inconel 625. Hoe heb jij die gemaakt ?
Sorry Rob, je vraag even over hoofd gezien. Bij de laatste NGV (achterdiffuser) heb ik een serie foto´s gemaakt, mooie illustratie van hoe dat ook al weer ging:
De klop mal is idd erg lastig om te maken en vergt zowel tijd als geduld. Eenmaal gemaakt kun je een heleboel schoepjes kloppen wat wél heel eenvoudig gaat. Eerst heb ik een ring gedraaid van "pisbakkenstaal" die dezelfde afmetingen heefd als de NGV tussen ruimte, lucht doorvoer kanaal zeg maar. De schoep voetjes worden er later omheen geklopt dus zal de ring nog eens 2 x plaatdikte kleiner gedraaid moeten worden anders passen de schoepjes later niet meer. Daarna wordt uit deze ring een sectie van ongeveer 1/3 uitgezaagd, de rest kan weg. (Of voor nóg een poging indien deze mislukt.... :wink: ) Daarna wordt de schoepvorm aan de buitekant op de ring getekend. Uitzagen is nu het lastigste, lazersnijden of zoiets zou perfect zijn....., maar die had ik niet. Dus dan maar een heleboel 1½ mm gaatjes geboord in lijn en daarna met figuurzaag uitgezaagd. Nu volgt het lastigste, eea moet zodanig gevijld worden dat beide helften weer perfect op elkaar passen, is effe wat monnikken werk.
Indien ze goed passen beide helften voorzien van een dowel pen zodat ze mooi in elkaar schuiven. Later klemmen we hier de schoep plaatjes tussen. Klinkt allemaal misschien een beetje ingewikkeld, ik hoop dat de foto´s spreken....? Als laatste gloei ik deze mal in een stevige brander en koel daarna af in een bak olie. Dit in een poging om de mal een stuk harder te maken en een beetje hamerklop bestendig te maken.
Voor de schoepjes gebruik ik RVS 0,5 mm omdat ik niet zo goed aan inconel kan komen. Keerzijde is dat dit goedkoop is en indien ze langzaam weg "eroderen"/verbranden maak ik gewoon een nieuwe voor een paar euries!!

De plaatjes worden uitgeknipt en tussen de mal in de bankschroef geklemt. Nu wordt de holle contour al gebogen. Zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde steekt nu ongeveer 2-3 mm uit, maak je plaatjes naar deze vorm. Ingeklemt kan je het materiaal gemakkelijk met een normaal hamertje om slaan, zie de voorbeeld schoepjes in de foto´s.
(Volg je het nog??

kan dit lastig uitleggen....)
De buiten en binnenring heb ik van RVS holle buis gemaakt. Deze heeft een lasnaad aan de binnenzijde en mij werd afgeraden om dit te gebruiken omdat het krom zou trekken, het moest dus uit massief gedraaid worden.......amehoela! Dat gaat op mijn miniatuur draaibankje jáááren duren dus tóch maar eigenwijze schoenen aangetroken en deze buizen geprobeerd.
In de binnenring zit een schotje die de astunnel ring vasthoud. Dit schotje heb ik geforceerd uit 0,5 mm RVS dmv van een malletje:
Zo, nu alle onderdelen bij elkaar, kunnen we de handel in elkaar gaan bakken:
Het állerbelanrijkst aan deze NGV is dat de schoephoek EXACT goed is, bij mij 31°. (Dus geen 32 of 30, kan groot verschil in uitlaat temperatuur/vermogen uitmaken of dat´tie misschien wel helemaal niet loopt!) Dit heb ik gedaan door op een blok deze hoek precies uit te meten en mbv dubbelzijdig tape een alu. stripje op te plakken, zie foto. Bij de eerste puntlas hou je het zaakje tegen deze strip, indien tevreden nog 6 x puntlassen. Die ene puntlas is nog relatief gemakkelijk de richten of los te breken.
En zo de rest puntlassen totdat alle schoepjes op de binnenring vast zitten.
Nu is het een vrij eenvoudige zaak om het binnen schotje er in te puntlassen en daarna het geheel in de buitenring te schuiven en vast te zetten. Nu zie je trouwens hoe nauwkeurig je met de mal bent geweest en of er té veel speling is. Een beetje speling valt wel weg te buigen/lassen.
Nu nog een binnenringetje draaien die de lagertunnel support, dit is een L-vormig ringetje van RVS die ook weer gepuntlast wordt. De klemringen met de boutjes is standaard zoals op de KJ66 tekeningen.
Lijkt een enorm ingewikkeld proces en is inderdaad arbeid intensief. Ik heb echter deze manier bedacht omdat ik niet kan TIG-lassen. Verfbrander heefd de schoepjes alleen aan de binnenring gepuntlast maar daar heb ik verdeelde ervaringen mee. Voor een paar runs gaat dat prima maar ik vlieg heel veel met mijn spullen waaronder ook wedstrijd waar het om goede betrouwbaarheid aankomt. Ik heb het tot 2x toe meegemaakt dat het voetje loskwam en eruit vloog. Je weet vast wel wat dat schoepje op de weg naar achteren tegenkomt!!! :schrik: Dus dan maar wat extra zekerheid en zowel aan binnen als buitenring vastmaken.
Anders kan het zó aflopen......: :cry:
Testrun is uiteindelijk het spannenste moment, en deze blijkt nét zo koel te lopen als de gegoten varianten die ik heb. Hangt natuurlijk een beetje van je preciesie af. De lasnaad buizen bleken geen enkele problemen te geven, nog nooit als gevolg hiervan een turbine aanloper gehad, scheelt een bak uitdraai werk. Hieronder een foto tijdens proefdraaien, ja, hij loopt écht en je ziet géén gloeiende delen. Project NGV geslaagd!
Groet,
Gerald