Beste turbine liefhebbers, Inmiddels al een aantal jaren in het bezit van onderstaande turbine helaas deze nooit laten draaien door gebrek aan kennis van de ecu en de juiste instellingen. Bij het op spanning zetten van de ecu draait de brandstof pomp niet meer mee ik dacht te herinneren dat dit wel het geval was. Ik heb de pomp rechtstreeks aangesloten op een batterij en de pomp loopt nog wel dus gelukkig niet defect of vastgekoekt. De startmotor is volgens mij ook overleden ik gok dat deze van het type 280/300 is lijkt mij aan de kleine kant in verhouding met de turbine. Zijn er nog mensen met kennis van dit type turbine/ecu evt in het bezit van de handleiding? Wellicht is de ecu defect qua brandstof aansturing. onderstaand een filmpje van de vorige eigenaar waar hij wel gelopen heeft maar naar mijn idee niet op een ideale manier gezien de overmatige hitte/vlammen en onregelmatige verbranding aan de achterzijde.
Op de video is een hotspot te zien. Kan overtollige lager koeling zijn of een stick onderin die minder goed werkt. Wat betreft de fadec, de brandstof pomp moet nooit draaien als je spanning aan sluit. Start motor moet je ook nooit zo spanning op zetten want dan brandt deze door. Een 280/300 size is heel normaal voor dit formaat. Ze worden alleen zeldzaam en zijn erg duur tegenwoordig. Heb je een terminal bij de fadec? Staat deze op auto of manual? In de video lijkt deze op auto te staan maar er wordt ook lucht gebruikt om de startmotor te helpen. Wellicht start de motor niet lekker op de motor alleen of staan de parameters niet goed. Je kan deze via de PC software en interface kabel aanpassen bij dit oude type, niet via de terminal.
De hotspot kan ook ontstaan door dat een soldeer verbinding lekt van één van je naalden of de naald niet goed in de stick zit.
Ik vermoed ook iets van overtollige koeling of iets met de naalden niet goed. De fadec vermoed ik van dat de aansturing of brandstof pomp niet in orde is aangezien deze niet gaat draaien. de fadec is een manuele.
Dat vermoed ik ook. Heb inmiddels een nieuwe v10 ecu besteld met pomp zodat ik dat kan aansluiten aangezien er van het oude type weinig tot geen informatie te vinden is. Is er een makkelijke manier om de soldeer verbindingen en positie van de naalden te controleren? Dit is mijn eerste turbine helaas nog nooit goed aan het draaien gehad.
goedenavond, misschien mag ik even meeliften in dit draadje met een technische vraag; Ik ben in het bezit van een fadec MA-303 van G. Espiel nu wil de temperatuurmeter ( meetpen) geen goede temperatuur doorgeven. Mijn zelfbouw KJ66 loopt prima maar ik heb dus geen duidelijke temp aanduiding, het toerental werkt verder prima . Het geheel staat op een plaat voor demo's en is niet voorzien van een startmotor. Ik start met perslucht en laat de motor een aantal seconden lopen tot zeg maar tot max. 100.000 rpm. De temp staat nu op 8 graden en zodra de temp stijgt begint de temp op het display af te tellen naar 0000 en geeft deze hiernaast de melding sticklo. wie weet raad? mogelijk een nieuwe meetpen of terugzetten naar fabrieksinstellingen? alvast bedankt voor jullie aandacht
beste Ryan, Hoe dom kun je zijn he, wel een hele KJ maken maar een stekker er goed in doen na onderhoud lukt niet. Bedankt voor de tip, doet het prima. stekker kon er op 2 manieren in, even gemarkeerd. top bedankt