[KLAAR] Bouwverslag Basic Jolle

Hoe gaat deze basic jolle (op zonne-energie) heten? Hij wordt trouwens grotendeels blauw...

• Total voters
    44
Hoi mensen,
een tijdje geleden ben ik begonnen met de bouw van een Basic Jolle, ik wou liever geen swing-rig systeem dus maak ik mijn eigen ontwerp tuigage, deze krijgt stagen en een gewone giek en fokkeboom. De mast maak ik 15cm korter maar de giek een stuk langer, net als de fok, die ik aan de voorstag bevestig (net als bij een echte boot) en tot de mast doorloopt.

Verheldering:
normal_2007%20Basic%20Jolle%20tekening%20verkleind.jpg

Boorden uitgesneden:
normal_2007%20Basic%20Jolle%201%20%20verkleind.jpg

En in elkaar getaped:
normal_2007%20Basic%20Jolle%202%20verkleind.jpg

Ik zet er een 10kg servo in voor grootzeil en fok en 15 Ncm voor het roer (is dat genoeg?) Totaal zeiloppervlakte: 24dm2
Hier heb ik de spanten aan elkaar gelijmt en verstevigd met 5-min. epoxy en katoen (oude lakens):
normal_2007%20Basic%20Jolle%205%20verkleind.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk project Ludozzz!!!

Mooi zeilschip.

Oude lakens als versteviging van de epoxy is inderdaad een vindingrijke oplossing :wink: .

marcus

Hier heb ik de mastkoker en de kiel gelplaats
normal_2007%20Basic%20Jolle%2012%20verkleind.jpg

Dit is het plaatje voor de servo, ik klem de servo's er gewoon in.
normal_2007%20Basic%20Jolle%2019.JPG

Ik gebruik een 6v niCd 2400 mAh voor de ontvanger en servo's.

8O 8O Ludo!!

Zo snel kan ik niet bouwen hoor :lol: Petje af!!

Ziet er profi uit!

Verslagen vol foto's, dat is teminste genieten :P .

Succes

Hier heb ik net het roerblad vastgelijmt, het is gemaakt van 2 stukjes 1mm triplex op elkaar gelijmt met de roerkoning ertussen.
2007%20Basic%20Jolle%2028%20verkleind.jpg

Hallo iedereen, hier weer een nieuwe update: ik heb hier het katrol aangebracht voor de schoot doorvoer. Ik ben tevreden met
dit katrol, ziet er zo leuk uit.
normal_2007%20Basic%20Jolle%2037%20verkleind.jpg

Katrol voor de grootschoot, tevens onderdeel van de luikafdichting
normal_2007%20Basic%20Jolle%2038%20verkleind.jpg

Ik heb inmiddels het dek uitgesneden, dit wil ik zo laat mogelijk vastlijmen, handig voor als ik nog iets moet onder het dek.
normal_2007%20Basic%20Jolle%2036%20verkleind.jpg

Ik heb een soort frame gemaakt dat over de naden van het luik vallen, daar komt een beetje vet tussen en dan issie waterdicht, hoop ik dan :wink:

Hey, ik heb nog een derde schakel-kanaal op de afstandsbediening zitten met een midden stand, stand 1 en stand 2, dat betekent dus 3 verschillende posities. Nou is mijn vraag of iemand een leuk idee heeft om met dat derde kanaal te doen. (bijv. verlichting)
Alle :idea: zijn welkom

Groeten Ludo

Bedankt voor je reactie :D , maar de kiel is al vast ingebouwd, dan zou ik de kiel los moeten maken en das niet zo makkelijk meer.

Ik zou het ook gebruiken voor de verlichting. :wink:

Dan kan je lekker bij valavond gaan varen en als het donker wordt dan doe je je lichtjes via de afstandsbediening aan. Cool! 8)

Droop

waarom maak je in de kiel blub geen motor en dat je die dan via dat kanaal kan aanstuuren
het is maar een idee>

grt alex

Yep dat had ik al bekeken van die motor maar leek mij een beetje duur, als ik het zo zag, een soort kant en klare aandrijving van robbe dacht ik: motor+transmissie+as+schroeft=€30,- maar is wel leuk :lol:

Ik zat ook al te denken aan werkend ankerlier maar hoe waterdicht?
Of iets met zeilen strijken op het water: schakelaar helemaal naar onder is niks, schakelaar in het midden is anker uitgooien, schakelaar helemaal naar boven is zeilen strijken, en schakelaar op 0 is zeilen hijsen+ anker ophalen :D
Maarja, hoe doe je dat nou weer :roll:

Groeten Ludo

Nieuwe update, ik heb een klauw gemaakt met een beetje 1,5mm ALU en een spijkertje:
normal_2007%20Basic%20Jolle%2039%20verkleind.jpg

Hier het geheel, op deze foto kan je ook de luikafsluiting een beetje zien hoe die in elkaar zit
normal_2007%20Basic%20Jolle%2040%20verkleind.jpg

Ik zal nog wat duidelijke foto's maken :wink:

Back