Klap prop en motor in mijn DG 1000 bouwen

Een tijdje geleden heb ik de DG 1000 gekocht. Het is mijn eerste echte zwever en ook de eerste keer dat ik alle electronica met de nodige creativiteit moet inbouwen. Ik heb van hype de alpha 40 A regelaar en van hype de AL35 900L motor klaar liggen. Van graupner heb ik een klap prop met spinner. De servo's heb ik er al bijna allemaal in zitten. Nu de motor nog en daar wil ik jullie advies over vragen. Deze past eigenlijk net wel net niet in de neus. Omdat het een outrunner is, en de voedingskabels naar opzij uitsteken (zie foto) moet ik de voedingsdraden stevig tegen de zijkant (binnenkant neus) drukken om de motor te monteren. Dit doe ik liever niet, maar hoe zouden jullie dat oplossen?

En nog een vraagje over de klapprop. De bladen van de klapprop wijzen heel ver naar voren voordat de spinner de bladen tegen houdt, zie foto. Is dit normaal?

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt.......

.......het bijgeleverde kruis gebruiken om de motor op te monteren. Maak je een extra motorspant in de romp waar het kruis op vast wordt geschroefd. Dan is er ruimte genoeg voor de draden lijkt me.

Dat van die klapprop is normaal.

Draden

Andere tip: Om de draden van je motor weg te werken heb ik ze eerst omwikkeld met krimpkous. Dit gedeelte daarna rijkelijk met warme lijm uit het lijmpistool aan de rompzijwand verlijmt. Krimpkous krimpt en draden zitten vast aan de rompwand.

Mocht het later weer eens los moeten, snijd je voorzichtig de krimpkous los.

Jacob

Reactie:

@kjel:

Als het de DG1000 is die ik ken (Jamara/BMI) met een span van 2,63m.
Hou er dan rekening mee dat die kist graag snel gevlogen wil worden (smalle vleugels) anders valt hij bij een bocht graag in een overtrek.

Tevens zijn de rompen van die kisten nogal slapjes (erg eufemistisch uitgedrukt :evil:). Een clubgenoot van mij had er een.

M.vr.gr.

Rob Hermens

Laatst bewerkt:
Mocht het echt te krap worden:
Je motor iets verder terug monteren en je as verlengen met iets als in de volgende link:

Rigid Shaft Couplers

Ik had eerst ook mijn bedenkingen maar na een 40tal starts en naar schatting een 600 watt blijkt dit heel goed te werken in mijn zwever! Het apparaat vliegt met een 13inch klapprop.

En mooie witte props hebben ze hier:

https://ssl.kundenserver.de/www.fli...ben/aeronautklappluftschraubenclassicglas.php

Met een fijn schuurpapiertje worden ze helemaal wit...

Groetjes

Ik kan de motor idd beter plaatsen als ik hem iets naar achter zet. Maar zoals Dag al aanhaalt, wordt mijn as dan niet te kort?! Daar zat ik over in. Mijn indruk is dat als ik minimaal 1 cm as overhoud, dat voldoende moet zijn om de prop te monteren. Wat denken jullie?

Een alternatief leek mij de neus een stukje afzagen. Hoe denken jullie hier over? Is dat de moeite waard?

Het is idd de DG 1000 van BMI. Over de slechte ervaringen had ik ook al meegelezen. Ik heb geen weg meer terug, dus ga hem toch bouwen en hopen dat het me lukt. Gelukkig vind ik het bouwen net zo leuk als vliegen.

Jacob, de kabels wegwerken is dadelijk mijn volgende uitdaging. Ik neem je tip zeker mee. Eerst maar eens kijken hoe ik de motor in de neus gepast krijg.

Hoi Kjel,

Propbladen is zoals PL119 al aangaf, normaal. Bladen komen tijdens motorloop niet tegen een mechanische aanslag, maar worden door centrigugaal krachten op de plaats gehouden. Al zouden ze volledig naar voren door kunnen draaien (zonder spinner), zou het functioneel nog geen plobleem zijn.

Succes met opbouw :thumbsup:

Hoi Rob,

Ik dacht al zoiets van die prop, maar het leek zo raar. Als de centrifugale kracht groter is dan de stuw kracht, staan d'r aardig wat krachten op die prop, zeg.

Offtopic: Ik heb nog even bij je filmpjes zitten kijken. Leuk om het Crossen in Susteren terug te zien!

Ik heb nog eens goed gekeken naar het motortje. Aan de achterkant wordt de as vastgezet door zo'n worm schroefje, of hoe heet dat. Als ik die los schroef, komt de as dan los? En kan ik dan de hele as voor een langere vervangen?

Back