klapprop verbindingsstuk horizontaal bij motorstop

Misschien een gekke vraag maar ik ben bang dat bij een landing van mijn zwever met dunne romp (Simprop Rabbit) ik snel een kromme as heb.
Bestaat er een foefje om de bladen van een klapprop zodanig te laten stoppen zodat het verbindingsstuk bij stilstand horizontaal staat.
Vooral omdat mijn vliegkunsten nog van een laag niveau zijn.
Ook zou ik graag een wieltje onder de romp hebben maar dan komen de bladen daar weer tegen aan.
Wie weet het.
Bedankt
Ton

Bij een klapprop maak ik me nooit veel zorgen over de positie van de propeller bij de landing.

Bij motormodellen kijk ik altijd of bij uitschakeling de prop horizontaal staat. Is dat niet het geval, dan even gas geven en opnieuw de motor uitschakelen en hopen op een horizontale positie.

Ik ken geen hulpmiddelen die zorgen voor een automatische horizontale positie van de propeller.

Een wieltje om een klapprop de beschermen lijkt me niet zo zinvol. Als het toestel netjes op het wiel landt, dan loopt de as geen enkel gevaar. Als het toestel hard op de neus komt, helpt het wiel.niet...

Laatst bewerkt:
Hoe smal moet je romp wel niet zijn om het middenstuk van de klapprop de grond te laten raken? Weet je zeker dat er wel een motor in past? :D

Hallo Ton,

een andere oplossing is wellicht om geen klapprop te gebruiken maar een vaste propeller met een propsaver. Iemand van onze club vliegt al jaren met een propsaver op zijn zwever en heeft nog nooit een kromme as o.i.d. gehad. Als de motor stil staat ondervind hij geen last van de stilstaande propeller door meer weerstand beweert hij.
Maar ik heb zelf verschillende zwevers en nog nooit een as krom gekregen, ook niet tijdens nogal ruwe landingen.
Eigenlijk zou ik me er niet zoveel zorgen over maken en er gewoon mee gaan vliegen :-).

Succes,

Paul.

Beste mensen,

Ik kan mij nog niet vinden in deze antwoorden.
Dat ligt aan mij hoor.
Op afstand zien of de prop goed staat ben ik nog niet geoefend genoeg voor.
Een propsaver zie ik ook niet zitten.
Speciaal voor Bart heb ik even een foto gemaakt van de romp en ja hoor er past ook een motor in. :smile:
Uiteraard zal het blad de grond raken en dat kan een kromme as opleveren.
Wie weet komen er nog ideeen.
Bedankt
Ton

P1110426.jpg

Ja hoor. Hier een idee....

Plaats je spinner veeeel dichter op de romp.
Hoe ik het doe?
Papiertje (evt. 2 dik) tussen romp en spinner, dan de spinner naar de romp teschuiven en vast draaien.
Papier er tussen uit trekken.

Als de motor aanstaat, trekt hij, en wordt de speling hooguit groter. Nooit kleiner.
Als je een keer wat harder land, zal het motorspant eerder iets vervormen waardoor de spinner netjes op de romp komt te rusten. En dan wordt het verbuigen toch een stuk lastiger.

Ik heb nog NOOIT een kromme motoras gehad, en toch ook wel eens wat (flink) minder nette langingen gehad.
Ik heb ooit met een Hegi ASW 15 op de helling flutter op het stabilo gehad (omdat ik te hard vloog). Stabilo vloog er af toen ik op ooghoogte met 100+ km/h in een 45 graden duikvlucht langskwam. Gevolg een mooie demo van het koplastige moment en 50 m lager tot aan de vleugelneuslijst de grond in!! Eén propellorblad heb ik nooit meer teruggevonden, de uiteinden van het middenstuk waren 30 gr krom, de kist was total loss, maar de motor was nog 100% in orde, rechte as, niets mis mee ...
Ik vlieg momenteel nog steeds met een 15 jaar oude Aveox motor. Die heeft al 2 crashes meegemaakt van een 4+ m kist. Nog steeds een pracht motortje.

Gewoon goed inbouwen dus!

Gr. Dirk.

Ja Ton, wat Dirk zegt over de spinner naar de romp toe is nooit weg maar.... ik denk dat je het met dat toestel al héél bont moet maken wil je die as verbuigen. Ik heb wél eens een as verbogen (misschien wel meer dan eens) maar dat mocht je dan ook eigenlijk geen landing meer noemen... en bij veel beroerde landingen was er niks aan de hand met de motor, net als bij Dirk.
De "ellebogen" van die propbladen zitten trouwens vrij ver naar achteren, dat scheelt ook nog (want het prop-middenstuk zal in de praktijk de grond niet raken, hooguit die elleboog).

Een mooie bruikbare oplossing Dirk.
Deze prop staat er dus te ver van af.
Ik hoop dat ik het asje iets kan inkorten met het slijpschijfje van de dremel want hij is nu te lang.

Bedankt
Ton

Ik hoop dat ik het asje iets kan inkorten met het slijpschijfje van de dremel want hij is nu te lang.

Of de motor met ringetjes iets verder naar binnen plaatsen. (Weet je veel of je ooit spijt krijgt dat je de motor-as hebt ingekort... 't is trouwens erg hard staal, dat zal je niet makkelijk wegslijpen.)

De ingeklapte propellerbladen staan ver van de romp af. De propellerwortel waarmee het blad aan het middenstuk word bevestigd is ongewoon lang. Als je b.v. Aeronaut bladen gebruikt liggen deze veel vlakker tegen de romp en steken dan ook veel minder uit.

Bij het inkorten van de as door afslijpen is er een groot risico dat er slijpsel in de motor komt. Door de sterke magneten is dit (vrijwel) niet te verwijderen.

Laatst bewerkt:
De ingeklapte propellerbladen staan ver van de romp af. De propellerwortel waarmee het blad aan het middenstuk word bevestigd is ongewoon lang. Als je b.v. Aeronaut bladen gebruikt liggen deze veel vlakker tegen de romp en steken dan ook veel minder uit.

Vond nog een plaatje met Aeronaut spullen.

full

succes, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook zie je goed de slijtage van de landingne aan de kopse kant ;)
Gezien hier niet gerept word over kromme assen, zal het geen enkel probleem opleveren als de stand "verkeerd" is....Nou ja op dat beetje slijtage na dan ;)

Goeie tips allemaal!
Mooie voorbeelden ringetjes en van een vlakkere prop.
Door eenzijdige slijtage wel onbalans!
De tip van het slijpsel zou ik zo aan voobij gaan.
Dus goed afplakken en andere magneet onder het slijpen houden.
Leuk zo'n forum steek ik altijd weer wat van op :smile:
Ton

Meestal zijn de assen van rvs,of rvs verenstaal wat NIET magnetische is....
Gewoon alles GOED afplakken met tape, voor dat je gaat slijpen....

stevige plastic zak nemen, klein gaatje er in prikken voor de as, en motor in de zak.
Dicht tapen, en een knappe vent die nog slijpsel in zijn motor krijgt...

Maar persoonlijk zou ik de as ook niet inkorten.

Back