Klein bouwverslagje

full
full
full
Hier een klein bouwverslag van me eerste gebouwde vliegtuig.
Ik moet zeggen kan veel netter maar voor de eerste keer vindt ik het toch wel goed uit zien:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze heeft al inmiddels gevlogen en doet het prima.
Ben er zeer tevreden overalleen nog de onderkant verstevigen en dan is die helemaal top.

De vraag zal hier al wel honderden male gesteld geweest zijn, maar merk daar op de eerste foto van je vleugel een tubetje lijm, aan de kleur te zien van Bison.
Welke is dit, zelf heb ik laatst een stabilo gemaakt in depron en gelijmd met gewoon houtlijm, maar heb het vermoeden dat dit nogal lastig werken gaat worden als je een vleugel in profiel wil maken.

Johan.

Ja, ik zie ook Bison, maar ook het zeer vertrouwde tubetje UHU POR (prijsgunstig te bekomen bij rcgekko). Vermoedelijk is de depron verlijmd met UHU POR.

Ik gebruik uhu por lijm idiaal spul, op smeren ff wachten en dan plakken zit gelijk muurvast.Ik had eerst met de hete lijmpistool gedaan maar dat is niks plakt wel goed maar is zo geknoei.

En Eric ja indd deze heb ik zelf bedacht wel een beetje afgekeken van de
apprentiche maar voor de rest gewoon uit het hooft.
Vanmiddag ff balsa hout kopen voor de onderkant want dat was toch niet
helemaal stevig.Als ik hem voor de tweede keer op laat dan zal ik wel ff filmen.

...merk daar op de eerste foto van je vleugel een tubetje lijm, aan de kleur te zien van Bison.
Heb het al vaker gezegd, de Action (Hebben ze die in België?) heeft de zogenaamde Cre-Ation hobbylijm, dat Depron uitstekend lijmt en geen dr*l kost (plm 8 dubbeltjes).
Heb er al heel veel Depron mee geplakt :-)

Te gebruiken als contactlijm, maar kan ook nat op nat een nachtje onder de pers. De lijm droogt transparant op en is sterker als het Depron (wat natuurlijk niet zo'n hele grote prestatie is ;-))

Een Action heb ik eens opgemerkt in Holsbeek, is niet zover van bij mij.
Zal er mijn licht eens gaan opsteken.
Het is door het zien van mooie depronwerkjes dat ik er ook wel eens zin voor heb er eentje te bouwen.
Misschien komt de zin om bouwen op deze manier eens terug, want die is ver zoek.

Johan.

Misschien als het slecht weer is dan is het juist leuk om te bouwen.
Ik had eerst ook weinig zin maar als je eenmaal aan het bouwen bent
dan is het ook weer leuk.

Het is door het zien van mooie depronwerkjes dat ik er ook wel eens zin voor heb er eentje te bouwen.
Depron is inderdaad een mooi materiaal voor de lichte en eenvoudige modelletjes, alhoewel je steeds meer uitgebreide en moeilijkere modellen zoals deze ziet.
Ik heb zelf een tijd geleden b.v. de Puddle Twin uit Depron gebouwd en dat ding vliegt uitstekend.

Aandachtspunt: Depron heeft een zgn. looprichting. Net zoals hout een nerf heeft waarin het makkelijker buigt heeft Depron dat óók. Je kunt deze ontdekken door het te buigen. De looprichting is evenwijdig aan de makkelijker te buigen richting. Bij b.v. een vleugel zorg je dat de looprichting evenwijdig is aan de lengte van de vleugel zodat deze stijver is, maar ook het profiel makkelijker te buigen is.
Overigens zitten er in de Puddle Twin óók koolstof buizen in de vleugel om deze sterker en stijver te maken.

Verder vind ik dit wel een mooie kist :-) Vraag me wél af of hij voor zijn grootte niet wat te licht gebouwd is. Zie in de romp erg weinig spantjes en ook de vleugel kan niet zoveel hebben lijkt me. De setup zal dus ook erg licht moeten zijn waardoor deze alleen met heel licht weer te vliegen zal zijn?

Nou valt wel mee hoor Thieu hij weegt 750 gram maar indd wat je
zegt er zit weinig spanten in.
De volgende gaat ook meer spanten in dan is die gelijk wat steviger.

En dit is me setup:Emax motor 1200kv
25a regelaar van hobbyking
en 4x 9 grams servo.
De eerste vlucht ging echt goed had half gas en vloog netjes.
De nieuwe onderkant zit er weer op nu de wielen nog:D

full
full
full
Zie hier de onderkant foto 1 en de de rest hebben we maar een kleurtje
gegeven.Het oog wilt ook wat haha

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij ziet er gaaf uit man! Die gaat wel weer vliegen hoor. En netjes het onderstel verstevigd, dat blijft nu wel zitten. Netjes gedaan hoor ;)

Ziet er netjes uit.
Laat even weten wanneer hij de lucht in gaat, dan neem ik mijn video camera mee.

Groeten, Tom

Back